Lees Ook

Van hulp bij de check-out tot logistieke ontzorging

Transsmart helpt complexiteit in het verzendproces op te vangen

Van hulp bij de check-out tot logistieke ontzorging
Heel wat logistieke processen achter een webshop of groothandel maken het bedrijven knap lastig om efficiënt te werken. Denken we maar aan het aanbod van een groot aantal vervoerders, de aanmaak van verschillende labels, tracking & tracing en de creatie van adequate rapportages. Al sinds 2008 voelden de oprichters van Transsmart die bui boven veel bedrijven hangen. Omdat vooral kmo’s het moeilijk hadden om te volgen, richtte Transsmart zich met zijn verzendsoftware in de eerste plaats tot hen. Bijna tien jaar later is het de missie van de leverancier een brede waaier organisaties bij het logistieke verzendproces te helpen, zowel bij de check-out op de website als bij de logistieke afhandeling in het magazijn. Roger Van Son, managing director bij Transsmart, schetst de groeistrategie van dit innovatieve bedrijf ten dienste van een snel ontwikkelende markt.

 
De slogan waar het Nederlandse bedrijf sinds zijn ontstaan mee uitpakt, luidt: ‘Geboren uit verbazing’. Verbazing – en ook wel wat frustratie – dat er tien jaar geleden nog geen gestandaardiseerde IT-diensten bestonden waarmee kleine en middelgrote groothandels- en productiebedrijven vlot hun systemen aan die van vervoerders konden knopen. Daarom besloten voormalige studiegenoten Pieter Schalk – destijds expediteur in wijn – en Jeroen Evers – werkzaam bij Redbull – te investeren in laagdrempelige en tegelijk efficiënte verzendsoftware. Kort nadien schakelden ze de hulp in van partner Copernicus in Hoofddorp, die hen hielp om de software die ze voor ogen hadden te ontwikkelen. Met Transsmart werd een software gecreëerd voor kmo’s, die in eerste instantie toelaat verzendlabels eenvoudig aan te maken en te printen, om ze vervolgens door een vervoerder naar keuze te laten verzenden.

 

Gedeelde verbazing

In 2011 deed Roger van Son als managing partner zijn intrede in de organisatie. “Mijn motivatie om Pieter en Jeroen te vergezellen, was dat ik hun verbazing en frustratie deelde. Zelf had ik al ervaring opgedaan met het opzetten van soortgelijke systemen in Scandinavië ”, vertelt hij. “De grote toegankelijkheid van de software charmeerde me ook. In principe is Transsmart al interessant voor bedrijven met meer dan vijf zendingen per dag.”

In datzelfde jaar kreeg Transsmart via twee investeerders die in het initiatief geloofden bovendien de financiële slagkracht om het nodige tempo te maken in een snel evoluerende markt. Enerzijds was dat Technostarters, met een pak kennis rond snelgroeiende start-ups, anderzijds Cornelder, met een stevige logistieke achtergrond.

 

Communicatie met waaier aan systemen

Een paar jaar later, in 2013, ruilde Transsmart zijn stek in het Topinstituut van de Logistiek in Breda in voor een nieuw pand in Tilburg. Het bedrijf wierp zijn cocon van start-up af en ontpopte zich tot professionele onderneming met vandaag 28 medewerkers en een bestand van ongeveer 1.000 klanten. Dagelijks worden vele honderdduizenden zendingen via Transsmart geboekt en verstuurd naar meer dan 200 landen wereldwijd. Nog steeds zijn die zendingen vaak afkomstig van kmo’s die goederen te verschepen hebben, maar ook beursgenoteerde bedrijven kiezen voor Transsmart. Immers, wat de omvang van een groothandel, productie- of e-commercebedrijf ook is, de behoeftes op het vlak van verzending lopen voor een groot stuk gelijk. “De basis is dan ook altijd dezelfde: logistieke informatie voorzien bij de check-out, verzendlabels boeken en printen vanuit het ERP of WMS en e-mails met informatie verzorgen”, licht Roger van Son toe.

“Verder bieden we een heleboel extra’s aan: extra labels en documenten, consolidatie, proactieve rapportages (van bijvoorbeeld vertragingen of andere zaken die mis kunnen lopen tijdens het transport), douaneconsolidatie, het afhandelen van retourprocessen, automatische factuurcontrole, enzovoort. We zijn nu ook aan het bekijken hoe we alle data die we vergaren kunnen inzetten om de diensten van de klanten te verbeteren. Via data analytics kunnen we bijvoorbeeld de verwachte levertijden van de transporteurs beter in beeld krijgen. Ook op dat vlak willen we ons nog meer gaan profileren.”

Naast de omnichannel- en e-commercebedrijven richt Transsmart zich ook tot groothandels en productiebedrijven. “Dat type bedrijven heeft vaak veel moeite om de huidige trends te volgen. Maar als ze willen overleven, kunnen ze niet anders dan hun services nog efficiënter aanbieden. In die zin kan software als de onze helpen”, aldus Roger van Son. “Maar ook 3PL- en 4PL-bedrijven bijvoorbeeld – die de stromen van veel verschillende transporteurs moeten koppelen – kloppen steeds vaker bij ons aan.”

Bedrijven doen in eerste instantie een beroep op Transsmart om hun verzendproces sneller, efficiënter en inzichtelijker te maken. “Frappant is dat we sinds 2008 jaarlijks een groei van minimaal 30% realiseren. Dat wijst er op dat er steeds meer behoefte is aan soortgelijke systemen. Een belangrijke succesfactor is dat we het mogelijk maken heel verschillende systemen vlot met elkaar te laten communiceren. Of dat nu een webshop is, een ERP-pakket (enterprise resource planning), een WMS (warehouse management system) of het systeem van de vervoerder, allemaal kunnen we ze via standaard ‘stekkers’ op ons platform laten praten. Tegenwoordig kunnen wij aan de kant van de klant bijvoorbeeld meer dan 55 systemen standaard koppelen. En heeft de klant toch nog een ander systeem, dan koppelen we via onze eigen interface.”

Bedrijven die vandaag voor Transsmart kiezen, doen veelal zaken met meerdere vervoerders.
R. van Son: “Met Transsmart kunnen ze immers binnen één systeem al hun transporten boeken. Ook verschaft het systeem meteen inzicht in de voorwaarden en mogelijkheden van de verschillende vervoerders. Zo kunnen ze ook vlot schakelen tussen verschillende vervoerders, als dat opportuun is. Vroeger hadden heel wat klanten maar één ‘huisvervoerder’. Dan is koppelen met Transsmart minder opportuun. Maar door de sterk veranderende markt is het vaak nodig de service te verrijken met een brede waaier nieuwe diensten die niet door de ‘huisvervoerder’ worden aangeboden. Zo kunnen bedrijven hun klanten een bredere waaier mogelijkheden bieden en steeds de beste service voor een klant voorstellen. Als gevolg van die trend zien we de bedrijven met maar één vervoerder ook sterk verminderen. “

Transsmart heeft met andere woorden vooral meerwaarde als er diverse vervoerders in het spel zijn of als er logistieke informatie nodig is in verschillende systemen, zoals de webshop, het ERP en het WMS. “Voor alle duidelijkheid, we zullen klanten nooit vertellen dat ze voor een bepaalde vervoerder moeten kiezen”, klinkt het. “Dat zou immers nefast zijn voor onze neutraliteit. Wel kunnen we de klant bijvoorbeeld automatisch de meest interessante vervoersopties naargelang de bestemming tonen, zodat gemakkelijker de juiste keuzes kunnen worden gemaakt.”

R. van Son: “De gestage groei van het aantal diensten – avond- en weekendleveringen, leveringen in tijdssloten – zorgt er eveneens voor dat de nood aan informatievoorziening in de check-out hoger wordt. We merken dat binnen die evolutie onze rol ook enigszins is veranderd. Vroeger lag de focus vooral op het logistieke aspect, met bijvoorbeeld het efficiënt creëren en afdrukken van verzendlabels. Sinds een paar jaar worden we ook meer geconfronteerd met vragen van de e-commercemanager, die vooral een grotere conversie op de webshop wil. Wij worden steeds vaker de bemiddelaar. Enerzijds geven wij de e-commercemanager de middelen om overzichtelijk bezorg- en afhaalopties weer te geven en anderzijds laten we de logistieke of warehouse manager toe om vlot te volgen en tijd, kosten en administratieve belasting te besparen. Dat doen we door alle verzendmethodes naadloos te koppelen, het verzendproces – inclusief transportboekingen en labelprints – te regelen en zendingen vlot te volgen via tracking & tracing. Ook het leven van de IT-manager, voor wie het vaak een lastig karwei is om dit doordachte samenspel te beheren, wordt via Transsmart een stuk gemakkelijker. Zo worden de doelstellingen van al die betrokken partijen op elkaar afgestemd. In het begin van de samenwerking zullen we trouwens steeds nagaan of alle partijen wel op de hoogte zijn van wat de ander wil. Dat is immers nodig om iedereen op één lijn te krijgen en om processen te kunnen stroomlijnen. Daarnaast moeten de informatie in de bronsystemen en de contractvoorwaarden met de vervoerder van meet af aan helder zijn. We zien het als onze rol om onze klanten ook daar op te wijzen.”

 

Over de grenzen heen

Het aantal vervoerders waar Transsmart wereldwijd mee kan koppelen is intussen opgelopen tot 300. “Vooral het toenemende crossborder-verkeer zorgt ervoor dat het aantal vervoerders op ons platform zienderogen stijgt”, weet Roger van Son. “Daarnaast doen we zelf ook actief veel moeite om te internationaliseren, in die zin dat we ernaar streven om alle belangrijke carriers binnen Europa op ons platform te krijgen. We denken dat de trend naar steeds meer crossborder-aankopen alleen maar zal toenemen. De introductie van het Europese pakketlabel speelt bijvoorbeeld perfect in op die tendens. Ook wordt het steeds belangrijker de veiligheid te waarborgen van de groeiende berg data die wordt verwerkt. Dat is een verantwoordelijkheid die we heel ernstig nemen.”

Op geografisch vlak spreidt Transsmart trouwens zelf ook zijn vleugels uit. “Tegenwoordig is de Benelux nog steeds onze belangrijkste markt. Met vooraanstaande klanten zoals Veritas, Sprintpack en Van de Velde in België als basis, hebben we sinds dit jaar een Belgische vestiging geopend in Mechelen. Om de verdere groei in België te versterken, hebben we Kristof Verjans aan boord gehaald. Door zijn achtergrond bij DPD en bpost is hij bekend bij kmo-bedrijven in het hele land. We betreden nu ook actief Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met de bedoeling daar in de loop van de komende jaren ook eigen vestigingen op te richten. We zijn er dus zeker van overtuigd dat er ook over de grenzen heen nood is aan effectieve verzendsoftware”, besluit Roger van Son.

 
 Onderwerp: E-business 
Lees Ook
X