Lees Ook

Orderverzameltrucks met diverse gezichten

Still lanceert nieuwe OPX-serie voor brede inzet in magazijn

Orderverzameltrucks met diverse gezichten
Een serie orderpicktrucks creëren die de steeds hogere eisen binnen uiteenlopende types magazijnen kan invullen. Dat was de inzet bij de ontwikkeling van de nieuwe OPX-serie die Still in het Italiaanse Luzzara uitgebreid aan de pers voorstelde. Daar ligt immers de Still-fabriek waar deze innovatieve orderverzameltrucks de poort uit zullen rollen. De lancering van de nieuwe serie komt er een jaar na de introductie van de autonome iGo neo CX20 trucks. Volgens de makers zorgen zij samen voor een perfect complementair aanbod orderpicktrucks binnen de magazijnen van vandaag.
Voor de presentatie van de nieuwe OPX-reeks ontving Still journalisten van 14 verschillende nationaliteiten in zijn fabriek op de industriezone Emilia-Romagna. Maar liefst 350 medewerkers staan er in voor de productie van diverse ‘Made in Italy’ trucks, waar ook de nieuwe OPX-reeks deel van zal uitmaken. Vanaf januari gaan de nieuwkomers officieel in productie.

De nieuwe reeks orderverzameltrucks tot 2,5 ton vormt een vervanging van en uitbreiding op de CX-serie van Still. Thomas Fischer, directeur sales, marketing & service bij Still benadrukt dat het niet om een bescheiden facelift gaat. “De magazijnomgevingen vandaag worden nu eenmaal steeds veeleisender en deze reeks is ons antwoord op de vraag naar nog meer efficiëntie en snelheid bij het orderverzamelen. Ook hebben onze ingenieurs tal van ergonomische verbeteringen aangebracht, wat het werken minder vermoeiend maakt en een positief effect op het rendement heeft.”

Trucks op gelijke basis…

In totaal passeerden negen verschillende orderverzameltrucks de revue, die allemaal op dezelfde solide basis zijn gestoeld. Standaard bieden ze tegenover de vorige reeks meer bewegingsruimte een lage instap, wat het leven van orderverzamelaars aangenamer maakt. Bovendien is de werkplek op verschillende fronten individueel instelbaar voorde bestuurder.

Een absolute eyecatcher op de nieuwe serie is wel de Still Easydrive. “Dit ergonomische stuurwiel werd ontwikkeld op basis van de feedback van bestuurders. Het optioneel in de hoogte verstelbare stuurwiel heeft een geïntegreerde bediening en display”, legt Thomas Fischer uit. “Zo ziet de bestuurder meteen alle voertuiginformatie, zoals de batterijstatus en de bedrijfsuren. Dit sportieve stuur is voor de bestuurder heel handig om mee te werken, ook bij het achteruitrijden. Bij voertuigen met initiële, mast- of platformheffing laat Still Easy Move – via een geïntegreerde kantelschakelaar op het stuurwiel – bovendien toe om de mastheffing te bedienen of het platform te verhogen, zonder dat de handen van het stuurwiel te halen.”

Bovenop diezelfde basis is een aantal extra opties beschikbaar, waarmee meteen al op een aantal specifieke eisen wordt ingespeeld. Een daarvan is het pneumatisch platform, dat lichaamstrillingen aanzienlijk vermindert. Een andere is de in de rugleuning geïntegreerde en in de hoogte verstelbare klapstoel, die vooral langere trajecten ergonomischer maakt. Kies je voor een klapstoel in combinatie met een gedempt platform, dan profiteert ook de stoel mee van de pneumatische vering. Voor klanten die bijvoorbeeld vaak op he eerste niveau orders verzamelen is optioneel ook een tot 1,20m hydraulisch te verhogen platform verkrijgbaar. Als er slechts af en toe op het eerste niveau wordt gewerkt, biedt de optionele uitklapbare opstap een goedkoper alternatief.

Daarnaast ging veel aandacht met een robuust ontwerp. Zo zijn de motorkap van de truck en de voorzijde van het batterijcompartiment gemaakt van robuust. Verder zorgt de 24V 3kW-draaistroom-stuurmotor steeds voor het juiste vermogen. Bovendien kan met de intussen bewezen efficiëntiemodus Blue-Q tot 7% energie worden bespaard. Voor een vlotte batterijwissel zorgt het zijwaarts wisselsysteem. Voor zeer intensief gebruik zijn de trucks tevens leverbaar met lithium-ionbatterijen of geïntegreerde lader. Ook optioneel is de intelligente LED-dagrijverlichting Plus. Die zorgt voor een betere zichtbaarheid en waarschuwt de gebruiker bij storingen of een lege batterij.

… met oog voor individuele wensen

Hoewel de negen modellen op dezelfde basis zijn gebouwd, beschikt elk type toestel over zeer specifieke eigenschappen, die zich richten tot verschillende types gebruikers. De basismodellen zijn de OPX 20 met capaciteit tot 2.000kg en de OPX 25 met capaciteit tot 2.500. Die nemen tot twee europallets in lengterichting mee. Deze trucks hebben een snelheid van maximum 12km/u. Moeten er vaak lange afstanden worden afgelegd dan zijn de OPX 20 Plus en de OPX 25 Plus een snelheid tot 14km/u. beter geschikt. Zij hebben een onderstel met vijf wielen, wat zorgt voor een hoge rijdynamiek en betere tractie, vooral in de bochten.
Moeten goederen tot 1.200kg in een krappe ruimte worden verzameld, dan is de OPX-L weer de beste keuze. Deze truck kan een pallet in de lengte opnemen en tot een ergonomische hoogte voor het orderverzamelen optillen. De OPX-L 20 kan twee pallets in de lengterichting opnemen, waarbij steeds de voorste, tegen het vorkbord liggende pallet tot ergonomische hoogte wordt getild. Dat maakt dat de afstanden bij het orderverzamelen beperkt blijven.

Specifiek voor kwetsbare producten is er de dubbeldekstruck OPX-D 20.  De OPX-L 20S met draagvermogen tot 2.000kg) kan via schaarheffing twee pallets in de lengte of lange en grote voorwerpen kan opnemen. De OPX-L 16 combineert de voordelen van de OPX-L 20S met een grotere wendbaarheid en een 1.600kg draagvermogen. Ook nieuw is tot slot de als trekker ontworpen LTX50, met 5 ton trekkracht, die op hetzelfde platform als de OPX-modellen is gebaseerd.

Streven naar complementair aanbod

Met de nieuwe reeks maakt Still zich sterk dat geen enkele fabrikant uit één hand zoveel truckvarianten aanbiedt als het om orderverzamelen gaat. “De markt voor orderverzameltrucks groeit nog steeds Tegelijk is dit een zeer competitieve markt, waar gebruikers op zoek gaan naar steeds meer efficiëntie. We zijn ervan overtuigd dat de grote diversiteit in het aanbod een belangrijke troef is om individuele klanteneisen te kunnen invullen”, aldus Henry Puhl, President voor Still EMEA. “Enerzijds willen we die klanteneisen invullen met mechanische verbeteringen, denken we maar aan het nieuwe vijfwielsysteem op de OPX Plus, anderzijds willen we de klant exact bieden willen wat hij nodig heeft op het vlak van capaciteit en opties, zodat hij niet voor meer hoeft te betalen dan wat nodig is.”

Henry Puhl voegt eraan toe dat de nieuwe OPX-serie een logisch vervolg is op de introductie van de iGo neo, die vorig jaar in Stuttgart werd voorgesteld. De ingebouwde intelligentie van deze pallettruck zorgt ervoor dat de magazijnmedewerker automatisch kan volgen tijdens het orderpickproces. “We zijn ervan overtuigd dat de automatische truck niet zozeer concurrentie dan wel een waardevolle aanvulling vormt voor onze manuele OPX-trucks. We zullen de iGo neo-technologie gaandeweg ook op steeds meer OPX-trucks zien verschijnen. Momenteel zijn er al een 100-tal iGo neo-trucks operationeel in de markt.”

Volgens Henry Puhl wordt de grote uitdaging voor de klant nu om te weten welk type truck hem het meest voordeel op kunnen leveren binnen het ruime aanbod. “We zien de vraag naar advies dan ook toenemen. Soms denkt de klant al in de richting van geautomatiseerde toestellen maar blijkt dit uiteindelijk toch niet de beste oplossing te zijn”, klinkt het. “Automatisering betekent doorgaans ook hogere investeringen, wat betekent dat er heel goed over moet worden nagedacht. We helpen klanten ook steeds vaker hun stromen te reorganiseren, zodat ze een betrouwbare basis hebben om de juiste keuzes te kunnen maken.”

Met de toenemende trend naar automatisering in het achterhoofd, timmert Still tevens aan een herpositionering op de markt. “In de eerste plaats leveren we nog steeds material handling equipment. Maar daarnaast gaan we steeds meer focussen op de geavanceerde applicaties, die bijvoorbeeld schuilt achter autonome truckfuncties”, legt Henry Puhl uit. “De komst van Dematic Egemin binnen de Kion-gelederen, waar ook wij deel van uitmaken, sluit perfect aan op die strategie. De puur geautomatiseerde magazijnen laten we uiteraard over aan Dematic Egemin en zij laten de pure truckbusiness ongemoeid. Maar met de komst van geautomatiseerde trucks komen beide segmenten elkaar steeds vaker ergens in het midden tegen – een segment waar ook Egemin met zijn AGV’s zeer sterk in is – zodat wij daar de vruchten van kunnen plukken. Op die manier kunnen we klanten nog beter naar de juiste oplossing voor hun specifieke magazijnsituatie leiden. Last but not least zetten we ook heel hard in op onze services, zoals remote diagnostiek, energy management en fleetmanagement. Want service wordt steeds belangrijker als onderscheidende factor in een competitieve markt.”

OPX op de rooster bij Eurospin

Tijdens het bezoek aan Luzzara werd ook een pitstop gehouden bij Eurospin, de grootste Italiaanse groep in de discountsector met ruim 1.100 winkels in Italië en Slovenië, en tevens een trouwe klant van Still. Het logistieke netwerk van de organisatie bestaat uit elf hoofdmagazijnen voor non-food en levensmiddelen, negen magazijnen voor diepvriesvoeding en een extern magazijn voor geïmporteerde non-foodproducten. Binnen de hele groep heeft Still een vloot van zo’n 1.500 trucks rondrijden.

Het distributiecentrum dat we in San Martino Bounalbergo bezochten, is meteen ook het nieuwste van de groep, beslaat zo’n 50.000m² en ligt vlakbij het hoofdkantoor van Eurospin Italia. Gedurende vier maanden werd de nieuwe OPX-reeks er intensief in de praktijk getest. “Wij hebben de groei van EuroSpin al vanaf het begin mogen ondersteunen. Daarom was het voor ons ook belangrijk dat EuroSpin de nieuwe orderverzamelaars als een van de eersten kon testen. Voor ons zijn hun bevindingen van grote waarde”, aldus Thomas Fischer van Still. “De geteste Still OPX 20 bewees in deze omgeving zijn waarde vooral in de gebieden waar droge kruidenierswaren worden verzameld. Aangezien de orders bij EuroSpin alleen op grondniveau worden verzameld, was de testtruck niet van een hefplatform voorzien. Het draagvermogen van 2.000kg en de rijsnelheid van max. 12km/u. is voor deze omgeving ideaal. Handig bleek hier ook dat met zijn vorklengte van 2.400mm de orderpicker tot twee europallets in de lengterichting kan opnemen.”
 Onderwerp: Warehouse Equipment   Bedrijven: Still 
Lees Ook
X