Data sharing is the power

NxtPort: the next level

Negen maanden nadat NxtPort, het neutrale sharing platform van de Antwerpse privégemeenschap van start ging, gaf CEO Daniel Lievens een stand van zaken. Het overgrote werk dat tijdens de opstart werd geleverd, bestond erin te zorgen voor een mental shift bij de havenbedrijven, maar daarnaast werden ook enkele concrete use cases en de nieuwe website voorgesteld.

NxtPort kan zonder overdrijven een van de meest ambitieuze projecten van de Antwerpse privésector worden genoemd. Door de digitale krachten te bundelen wil men een gemeenschappelijk dataplatform creëren, een ‘virtuele opslagloods’ voor de haven.


Bestaande data combineren, uitwisselen en vervolledigen, moet resulteren in praktische toepassingen waarin iedere specifieke sector en elk individueel bedrijf een toegevoegde waarde kan vinden. Door alle schakels van de supply chain via een transparante informatiestroom effectief met elkaar te verbinden, zal de efficiëntie van de volledige logistieke keten een aanzienlijke boost krijgen. NxtPort wordt op die manier de sleutel ‘to unlock the data potential in the port of Antwerp’.
 
Er loopt natuurlijk al heel wat EDI-verkeer tussen de verschillende spelers in de haven, maar er zijn nog altijd ontbrekende schakels. Er is bijvoorbeeld de vraag om de ophaaltijden voor de containers te kunnen voorspellen. Bepaalde partijen weten wanneer een container wordt opgehaald, maar het zou nog beter werken mocht die informatie beschikbaar zijn voor nog meer economische operatoren. Die beschikbaarheid delen, is de kerntaak van NxtPort.
 
Daniel Lievens ziet bovendien nog een tweede niveau: “Aangezien de partijen zich zullen focussen op het verbinden van relevante data, zullen er ongetwijfeld nog bijkomende ontbrekende schakels opduiken. Door die op te lossen, kan de keten verder verbeteren.”

Keyword: samenwerking

Wie de havengemeenschap in Antwerpen een beetje kent, weet dat gezamenlijke initiatieven over de individuele beroepsverenigingen heen, niet dik gezaaid zijn. Reders en scheepvaartagenten, expediteurs, goederenbehandelaars en stouwers hebben immers vaak verschillende agenda’s. Daarom alleen al is de oprichting van NxtPort spectaculair te noemen. Het zal de havengemeenschap toelaten samen te werken over de silo’s heen om zo de logistieke transportketting efficiënter en meer rendabel zal maken.
D. Lievens: “Data op zich hebben een potentiële waarde, maar het echte potentieel zit hem in het feit dat we de data gaan delen met de verschillende partijen. Dat is een moeilijk idee om te vatten. Onze mensen hebben de eerste maanden heel wat tijd en energie in die mental shift gestopt, om logistieke schakels in Antwerpen en Vlaanderen ervan te overtuigen dat ze samen (als sector en dus ook als individueel bedrijf) sterker kunnen worden wanneer ze data met elkaar delen. In eerste instantie denken mensen dat data delen de concurrent zal versterken. Maar dat is het niet: data sharing zal leiden tot een procesverbetering, innovatie en vooruitgang. Niet data is ‘the power’, maar wel data sharing.”
 
Om met iedereen te kunnen telefoneren, moet iedereen een telefoon hebben
Een data sharing platform zoals NxtPort komt pas helemaal tot zijn recht wanneer er zoveel mogelijk mensen en partijen aan verbonden zijn. Ook daarvoor diende de ‘tour d’horizon’ die de mensen van NxtPort de afgelopen maanden hebben gedaan. Uit de gesprekken kwamen drie voorwaarden naar voren die bedrijven belangrijk vinden om daarin mee te stappen:
-         Laagdrempeligheid, zowel vanuit technologisch als financieel opzicht. Het moet technologisch eenvoudig zijn om data te delen en om ze te gebruiken. Vanuit financieel perspectief is NxtPort opgericht als een communitybedrijf met de bedoeling financieel laagdrempelig te zijn. De voordelen om samen te werken met NxtPort moeten vooral door de bedrijven gerealiseerd worden.
-         Data delen, moet op een veilige en te controleren manier gebeuren. Bij NxtPort zal de eigenaar van de data steeds de eigenaar blijven en zal hij de controle behouden over met wie en in welke omstandigheden de data zal worden gedeeld.
-         Nxtport is ook een marktplaats voor data. Een marktplaats waarvoor de gebruikers van die data een faire prijs aan de eigenaar van die data zullen betalen. Die prijs zal worden bepaald door vraag en aanbod en het NxtPort-platform zal ervoor zorgen dat er aan die data waarde wordt toegevoegd.
 
D. Lievens: “NxtPort staat voor de uitdaging om de logistieke keten een groot aanbod te bieden, net zoals Netflix en Spotify succesvol zijn geworden omdat zij een groot aanbod hebben uitgebouwd. Onze ambitie reikt echter nog verder: via dat grote aanbod willen wij ervoor zorgen dat er nieuwe ideeën kunnen worden ontwikkeld om de supply chain voortdurend te verbeteren.”
In die optiek is het belangrijk aan te stippen dat NxtPort weliswaar Antwerpse roots heeft, maar wenselijk breder inzetbaar is in Vlaanderen, België en ook daarbuiten. Kwestie van de volledige supply chain te bestrijken.

2017122811296419_foto-2-8.jpg
Via de VGM API-toepassing wordt het containergewicht rechtstreeks in het systeem van de betrokken partijen geïmplementeerd

Community facilitator

D. Lievens: “NxtPort werd opgericht als een facilitator om bedrijven met elkaar te verbinden, om bruggen te bouwen, zodat we samen kunnen nadenken over hoe we bepaalde thema’s kunnen aanpakken, wat daarvoor nodig is op het vlak van data, van competenties en dergelijke meer.”
 
Het dataplatform wil met name een verbinding vormen tussen de ‘port community’ en de technologische gemeenschap. “Tot op heden ontbrak er een soort vertrouwensplatform voor data. Een mechanisme waarmee data kan worden gecontroleerd, bijgestuurd en ontsloten voor anderen”, weet Lievens. “Met NxtPort hebben we zo’n platform waarmee we een versnelling hoger kunnen schakelen door samen een aantal grote opportuniteiten in de haven aan te pakken.”

Uitgangspunt: cocreatie

Faciliteren en samenwerken leiden in het geval van NxtPort tot een daadwerkelijke cocreatie, wat inhoudt dat alle partijen in een evenwaardige relatie met elkaar staan.
Binnen dat proces van cocreatie onderscheidt Lievens drie fasen:
-         Co-envision: samen brainstormen, nadenken over de grote uitdagingen binnen de haven en de daaruit voortvloeiende logistieke keten. Bekijken welke positieve effecten data sharing op korte en middellange termijn kan hebben en hoe alle betrokkenen samen de langetermijnvisie kunnen vormgeven.
-         Co-build: de fase waarin de ideeën rijpen tot experimenten, waar er proof of concepts worden gebouwd en er vervolgens wordt bekeken of de pilootprojecten aan de verwachtingen voldoen.
-         Co-market: de fase waarin daadwerkelijke oplossingen naar voren worden gebracht, zowel via API’s van NxtPort zelf als via oplossingen (apps) van de ‘eco’partners van NxtPort.


Die ecopartners tonen de kracht van de cocreatie binnen NxtPort. Nu al zijn er zo’n twintigtal technologiebedrijven die in het early adopters programma zijn ingestapt en toepassingen bouwen die op de marktplaats van NxtPort worden aangeboden.

De marktplaats van NxtPort

NxtPort groepeert zowel de dataleverancier, datagebruiker, het consultancybedrijf, technologiebedrijf als de app-bouwer.
Uit die bundeling van expertise werden ondertussen al enkele concrete toepassingen ontwikkeld:
-         De import consignment data API: digitale ladinginformatie kan worden hergebruikt voor logistieke en douaneprocessen in een later stadium van het supply chain proces.
-         De UN/LOCODE API: de UN/LOCODE dataset kan in het systeem of in de applicaties van het bedrijf worden geïntegreerd en is steeds up-to-date.
-         De VGM API: het containergewicht wordt rechtstreeks in het systeem van de betrokken partijen geïmplementeerd.
-         De secure container release API: de chauffeur kan de pincode waarmee hij zijn container kan ophalen, via een app genereren zodat die code niet meer via e-mail of sms moet worden doorgegeven.
-         De port directory API: de gedetailleerde lijst van bedrijven en contactpersonen die actief zijn in de Belgische en Zeeuwse havens kan rechtstreeks in het systeem worden geïmplementeerd.
-         De vessel stay API: zorgt ervoor dat informatie over de scheepsaanlopen in Antwerpen (zoals kaainummer, geplande aankomsttijd e.d.) gemakkelijk in het eigen bedrijfssysteem kan worden ingevoerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.