Lees Ook

Efficiënt screenen van leveranciers

Ecovadis begeleidt multinationals naar duurzaamheid

Efficiënt screenen van leveranciers
De wereldwijde globalisering bracht voor multinationals heel wat onbekende factoren met zich mee: wie zijn nu écht mijn overzeese leveranciers en hoe werken ze? Tot pakweg dertig jaar geleden lag niemand echt wakker van de maatschappelijke gevolgen daarvan, maar ondertussen kan geen enkel groot bedrijf zich nog veroorloven met niet-duurzame partners te werken. Ecovadis helpt die bedrijven hun duizenden onderaannemers te screenen en biedt tegelijkertijd de leveranciers een concurrentieel voordeel.
 
Bedrijven moeten een steeds grotere transparantie aan de dag leggen, niet enkel wat hun financiële resultaten betreft, maar zeker ook op het vlak van hun niet-financiële KPI’s. De samenleving tolereert niet langer dat een T-shirt geproduceerd is in sweatshops of dat het tropisch regenwoud verdwijnt omwille van allerlei exportproducten.
Wim Peeters, vice-president Business Development bij Ecovadis: “Omwille van de lagere loonkosten in Azië verhuisde een groot deel van ons industrieel weefsel naar lagelonenlanden en externaliseerde daardoor een aantal maatschappelijke kosten. Sociale werkomstandigheden en milieuvervuiling waren in de westerse wereld min of meer onder controle, maar de grote bedrijven hadden geen flauw idee – of waren niet geïnteresseerd om het te weten – op welke manier hun leveranciers of dienst onderaannemers werkten.

Dit niet-weten is niet langer een excuus. Verschillende wetten zoals de Transparancy in Supply Chain Act (VS), Foreign Corrupt Practices Act (VS), de Europese verplichting tot non-financial reporting voor bedrijven met meer dan 500 werknemers, Devoir de Vigilance en Loi Sapin II (Frankrijk), UK Modern Slavery Act, UK Bribery Act, enz. leggen de volledige verantwoordelijkheid voor een duurzame productie bij de opdrachtgever. Deze moet bijgevolg zijn hele supply chain screenen op duurzaamheid, waarbij het in het geval van multinationals al snel om duizenden leveranciers gaat.

Een andere drijfveer om dit te doen, is de bescherming van het merk. En ook daarbij geldt de volkswijsheid: hoge bomen vangen veel wind. Hoe belangrijker het bedrijf, hoe meer risico het loopt dat er ergens een leverancier niet voldoet aan de werkomstandigheden, milieunormen, eerlijke handel, enz. wat mogelijks als een boemerang doorheen alle activiteiten van het bedrijf schade kan toebrengen.”
 Onderwerp: Supply Chain Management 
Lees Ook
X