Lees Ook

Focus op lithium-ion en automatisering

Jungheinrich stelt innovaties voor

Focus op lithium-ion en automatisering
In de aanloop naar de bekende Duitse beurzen LogiMAT en CeMAT maakte Jungheinrich tal van innovaties binnen het gamma bekend. Dat gebeurde tijdens een internationale persconferentie in Hamburg, vlakbij de productiesite in Norderstedt. Zo kregen we op de ECE orderpicker het easyPILOT Follow-systeem met een nieuwe afstandsbediening te zien. Ook lanceert de fabrikant voor het eerst trucks die exclusief met lithium-ionbatterij verkrijgbaar zijn. De opmars van de lithium-iontechnologie vormde samen met de stijgende automatisering van warehousetrucks meteen ook de rode draad doorheen de presentaties.
Starten deed Jungheinrich met een overzicht van de markt, die er bijzonder rooskleurig uitziet. Zo stelt Richard Brandstetter, managing director bij Jungheinrich Logistiksysteme, dat de wereldwijde markt voor material handling trucks in twee jaar tijd met zo’n 27% is gestegen, tot maar liefst 1,4 miljoen eenheden. In Azië groeide de markt zelfs met bijna 40%. Europa sluit met ongeveer 26% aan bij het gemiddelde, terwijl de groei in Noord-Amerika met 14% opvallend trager gaat.

“Binnen die positieve trend zien we vooral het aandeel elektrische trucks snel toenemen”, aldus Richard Brandstetter. “Zo lag tien jaar geleden het aandeel elektrische magazijntrucks binnen onze omzet op ongeveer 37%, vorig jaar was dat al 44%. We merken ook dat die trend versnelt, niet alleen omwille van het stijgende belang van milieuvriendelijke alternatieven, maar ook omdat de kracht van elektrische trucks toeneemt.”

Stevige groeistrategie

Uiteraard lift Jungheinrich graag mee op die groei. De laatste vijf jaar is de omzet met zo’n 50% gestegen. Op het moment van de persconferentie lagen de cijfers voor 2017 nog niet op tafel, maar naar verwachting zal voor 2017 rond de 3,5 miljoen euro worden afgeklokt. Tegen 2020 hoopt Richard Brandstetter de magische kaap van 4 miljoen euro bereikt te hebben.

Intussen telt de organisatie meer dan 16.000 medewerkers – een kwart meer dan vijf jaar geleden – en werden in de fabriek al meer dan 1 miljoen trucks geproduceerd. Elk jaar wordt de productie in Norderstedt opgedreven. Zo bereikte Jungheinrich in 2016 voor het eerst de drempel van 100.000 geproduceerde eenheden. De fabrikant zoekt momenteel ook een geschikte locatie voor een nieuwe fabriek in Polen.
Richard Brandstetter: “We zetten vooral in op organische groei, maar ook overnames schuwen we niet als dat de intrede in bepaalde markten kan vereenvoudigen. Zo hebben we vorig jaar in samenwerking met de Chinese heftruckfabrikant Heli een aparte lijn heftrucks op de markt gebracht onder de naam Ameise. In Europa zijn die uitsluitend via online verkoop verkrijgbaar. Intussen zijn we actief in 39 landen met directe sales & services.”

De beloftevolle carrière van lithium-iontechnologie

“Uiteraard beseffen we maar al te goed dat we snel mee moeten evolueren, willen we een van de koplopers blijven binnen deze competitieve markt. Het aanbieden van totaaloplossingen voor het magazijn is een van onze belangrijkste wapens. In dat kader hebben we een vijftal jaar geleden bijvoorbeeld de Oostenrijkse WMS-leverancier ISA overgenomen”, stelt Klaus-Dieter Rosenbach, managementverantwoordelijke voor logistieke systemen bij Jungheinrich. “Intussen hebben we overigens meer dan 100 projecten lopen waar we complete logistieke systemen leveren. Vorig jaar was dat segment zelfs goed voor een omzet van meer dan 500 miljoen euro.”

Daarnaast gelooft Jungheinrich sterk in de meerwaarde van nieuwe technologieën, denken we maar aan de stijgende belangstelling voor lithium-iontechnologie. Intussen verkocht de fabrikant wereldwijd ruim 5.600 trucks met lithium-ionbatterijen en de verwachting is dat dit cijfer jaarlijks zal verdriedubbelen. Junheinrich produceert intussen ook zijn eigen lithium-ionaccu’s. Gezien de stijgende vraag plant het een forse uitbreiding van zijn productiecapaciteit.

Een belangrijke mijlpaal op dat vlak was het grote lithium-ionorder dat Jungheinrich vorig jaar wist binnen te rijven. De internationaal actieve klant die het order plaatste, wenst anoniem te blijven. Meer dan 1.000 heftrucks met lithium-ionbatterijen mocht Jungheinrich voor de klant in kwestie leveren in verschillende magazijnen in het VK, Frankrijk, Italië en Duitsland. Meer dan 700 toestellen zijn verticale orderpickers voor smallegangenmagazijnen. Dat is meteen ook het grootste heftruckorder in het 65-jarige bestaan van de fabrikant.
Klaus-Dieter Rosenbach: “Dat order sterkt ons geloof in de maturiteit van de technologie. De troeven zijn ook groot. Zo kun je lithium-ionbatterijen gemakkelijk tussentijds laden. Bij nieuwe magazijnen is een grote troef ook dat geen dure lokalen voor batterijwissels meer moeten worden voorzien. Nu, de lithium-iontechnologie is vooral geschikt als de trucks intensief worden gebruikt. Ideaal is als er in meerdere ploegen wordt gewerkt. Een belangrijke reden daarvoor is het prijskaartje van een lithium-ionbatterij, dat nog steeds een flink stuk hoger is dan bij klassieke loodzuurbatterijen. Wij geloven evenwel dat de prijzen de komende jaren gestaag zullen dalen en uiteindelijk het niveau van de loodzuurbatterij zullen bereiken. We verwachten dat dit maximum nog een viertal jaar zal duren.”

Tijdens de persvoorstelling stelde de fabrikant voor het eerst trucks voor die exclusief met lithium-ionbatterij verkrijgbaar zijn. Daartoe behoort ook de EKX 516 combitruck met een capaciteit van 1.600 ton, die vanaf dit jaar ook onder de naam EKX 516a als Automated Guided Vehicle beschikbaar is. Zo speelt Jungheinrich meteen ook in op die andere trend, die automatisering van warehousetrucks heet.

De automatische EKX 516a kan automatisch lasten wegzetten tot een hoogte van 13 meter. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een inductiegeleiding in combinatie met transponders, wat de truck toelaat zichzelf met een grote precisie te positioneren en van gang te wisselen. Hij levert een hoge performantie in combinatie met energiebesparingen tot 10%. Zo wordt energie teruggewonnen bij het dalen van de vorken en het remmen. In deze automatische combitruck is een lader aan boord geïntegreerd zodat hij 24/7 inzetbaar is.
Intussen heeft Jungheinrich al diverse automatische geleide trucks en trekkers in zijn aanbod. De fabrikant automatiseert trouwens enkel zijn eigen standaardtrucks. “Het voordeel daarvan is dat de trucks al uitvoerig zijn getest en uitgeprobeerd in tal van omgevingen. Het komt er dan gewoon op aan efficiënte automatiseringstechnolgie en specifieke sensorsystemen aan die trucks toe te voegen”, klinkt het.

Aansluitend op het belang dat Jungheinrich aan efficiënte batterijsystemen hecht, pakt de fabrikant uit met een flexibel en gebruikersvriendelijk SLH 300 laadstation voor loodzuur- of lithiumionbatterijen. Dat laadstation wordt geproduceerd in Norderstedt en maakt deel uit van de systeemoplossingen van Jungheinrich. De SLH 300 is beschikbaar voor het gamma 15-320A in 24V, 48V en 80V. Er zijn ook verschillende opties, zoals een grafisch display of de Aquamatik control. Dat is een intelligent automatisch herbevoorradingssysteem waarbij een sensor het waterpeil meet. Door zijn modulaire design kan de SLH 300 worden geconfigureerd op basis van het type batterij, performantiemodules en opties.

Efficiënter picken met autonome trucks

Ook de introductie van de nieuwe afstandsbediening voor het easyPILOT Follow-systeem sluit naadloos aan op de trend naar meer automatisering in het magazijn. Tijdens de persvoorstelling kregen we een demonstratie van het systeem op de ECE orderpicker te zien.

Met deze nieuwe afstandsbediening wordt het mogelijk orders nog efficiënter te verzamelen. Daarbij draagt de operator de controle-eenheid in zijn broekzak of aan zijn riem, zodat hij zich volledig op het pickproces kan focussen. De controle-eenheid is geconnecteerd met de ECE, die zichzelf zo positioneert dat de medewerker de goederen efficiënt op de vorken kan verzamelen. De UWB-technologie (Ultra Wide Band) biedt een betrouwbare connectie tussen de operator en de truck. De laserscanners aan de voorzijde van de truck zorgen ervoor dat de truck stopt als er obstakels op zijn weg liggen en garanderen een betrouwbare navigatie tussen de rekken.

Omdat de orderpicker automatisch volgt, hoeft de orderpicker zelf niet meer op en af de truck te stappen om verder te rijden, wat tijdsbesparend werkt. Volgens Jungheinrich kan op die manier ruim 30% tijdswinst worden geboekt. De EasyPILOT Follow kan worden geïnstalleerd op alle low level orderpickers van Jungheinrich, ook wanneer ze al in het magazijn rondrijden.

Verder passeerde ook de nieuwe EZS 7280 elektrische trekker de revue. Met zijn trekkracht tot maar liefst 28 ton is hij vooral geschikt voor buitengebruik bij industriële bedrijven of luchthavens. Hier zorgt de nieuwe 500 Ah lithium-ionbatterij voor een grote efficiëntie. Voor zeer intensief gebruik kan zelfs een batterij met een capaciteit tot 930 Ah worden geïnstalleerd.

Op het moment van de aankondigingen moesten twee wereldpremières nog even geheim blijven. Check dus op 13 maart zeker de nieuwsbrief van Value Chain om als eerste met die innovaties kennis te maken.
 Onderwerp: Warehouse Equipment   Bedrijven: Jungheinrich 
Lees Ook
X