Retailers zijn nog niet klaar voor nieuwe leveringsvormen

Gemiddeld wordt vijf procent van de thuisleveringen te laat of onvolledig bezorgd. Tijdens piekperiodes stijgt dat aantal zelfs tot een derde, met hogere kosten en merkschade tot gevolg. Ruim zestig procent van retailers heeft bovendien geen realtime zicht op hun e-commerceproces. Dat zorgt ervoor dat ze moeite hebben om nieuwe en meer ecologische leveringsvormen in te passen, besluit Zetes in een recent rapport.

Om een idee te geven van de impact van e-commerce op de retailsector: dit jaar zal de Europese e-commercemarkt voor het eerst de kaap van 600 miljard euro overstijgen, dat is een toename met 13%. Dat verhoogt de druk op klassieke retailers maar ook op onze mobiliteit en het milieu. Bijna driekwart van de Europese bevolking leeft immers in verstedelijkt gebied.

Tegen 2021 verwacht men een toename van 69% in pakketleveringen. Nieuwe leveringsvormen moeten die last op met name de steden helpen verlichten. Toch blijkt uit het rapport dat slechts 13% van de retailers investeert in technologie zoals ‘route scheduling’ of ‘asset tracking’, terwijl die net helpen om meer grip te krijgen op logistieke processen. Realtime inzicht in het order-to-delivery proces kunnen bovendien helpen om gerichter te optimaliseren en sneller te innoveren.

Belang van realtime zicht
Zo kijken volgens onderzoek van McKinsey bijvoorbeeld almaar meer steden naar centrale afleverpunten aan de stadsrand. Orders worden vervolgens in één keer bezorgd per wijk of straat, bijvoorbeeld met elektrische voertuigen voor lage-emissiezones. De prijs per levering kan in zulke gevallen dalen met 25%, het aantal afgelegde kilometers met 45%. Centrale afleverpunten of slimme lockers laten bovendien toe ’s nachts te leveren, wat de leverkosten zelfs halveert (zie ook p. 40: ‘VIL test waarde van micromagazijnen in de stad’).

Retailers zetten ook steeds vaker in op ‘click & collect’, waarbij klanten producten online bestellen en afhalen in een winkel naar keuze. En ook ‘crowd sourced delivery’, waarbij retailers werken met een community van vaak particuliere transporteurs, zal in de collaboratieve economie nog aan populariteit winnen.

Voor al die alternatieven geldt dat retailers het transport op de voet moeten kunnen volgen en volledige transparantie van het proces nodig is. Consumenten beoordelen namelijk de kwaliteit van het e-commerceproces op basis van de snelheid en de communicatie over de status van hun order.

“Succesvolle e-retailers verwerken orders binnen de twintig minuten en communiceren doorlopend over de status ervan. Ze hebben het ‘first mile’-proces voor picking, verpakking, validatie en transport volledig geautomatiseerd en hebben ook de ‘last mile’ onder controle. Ze leveren 98% van pakketjes volledig en bij de eerste keer af”, klinkt het bij Zetes.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.