Saint-Gobain zorgt voor een snelle service met heftrucks van Linde

Het gebeurt wel vaker dat een merknaam algemeen gebruikt wordt als soortnaam, en de naam

Gyproc is hier een uitstekend voorbeeld van. Dit merk werd in 1957 geïntroduceerd en nam in de bouwwereld al snel zo’n prominente plek in, dat de merknaam Gyproc nu vaak als soortnaam voor gipsplaten wordt gebruikt. De authentieke Gyproc gipsplaten worden dus reeds meer dan 60 jaar geproduceerd, en sinds 2005 gebeurt dit uitsluitend bij Saint-Gobain Construction Products (SGCP) Belgium, meer bepaald in hun vestiging te Kallo in het Antwerpse havengebied.

KWALITEIT EN SNELLE SERVICE

SGCP Belgium is de grootste producent van gipskartonplaten in de Benelux en richt zich op prima kwaliteit en een snelle service: wanneer een bestelling voor 14u. geplaatst wordt, kan die in heel België reeds de volgende ochtend geleverd worden. Om een snelle levering te garanderen, is ook een vlotte interne logistiek van groot belang. We gingen praten met Carmen Duran en Philip Truijen, die ons
ter plekke lieten zien hoe dit precies in zijn werk gaat.

LOGISTIEKE UITDAGING

Wanneer we het productiecentrum en het magazijn betreden, zien we hoe meerdere heftrucks onophoudelijk gipsplaten doorheen de ruimte verplaatsen. Carmen en Philip wijzen ons op de hoge
intensiviteit waarmee deze trucks ingezet worden: ‘De heftrucks rijden op weekdagen 24 uur op 24 en in het weekend nog tweemaal 8 uur. Het is dus belangrijk dat ze bestand zijn tegen deze zware inzet en niet warmlopen.’ Ook de bedrijfsspecifieke activiteiten brengen enkele uitdagingen met zich mee. Voor het verplaatsen van papierrollen is een hoge nauwkeurigheid van groot belang, en daarnaast moet de mast aan een dubbele vereiste voldoen: ze moet niet enkel een hefhoogte van 6 meter bieden, maar tegelijk ook voldoende doorkijk geven aan de bestuurder. Om de geschikte leverancier te vinden, werd een selectieproces opgestart: ‘We stelden een rapport per merk op aan de hand van vier pijlers: technische rapporten, het economische aspect, veiligheid en service. Aan de hand van deze aspecten konden we uitmaken hoe elk merk scoorde en wat de beste keuze zou zijn.’

‘Linde slaagde erin ons een standaard mast aan te bieden die de gewenste hefhoogte van 6m biedt (…) wat een duidelijk gunstig effect heeft op de doorkijk voor de bestuurder’

DE OPLOSSING VAN MOTRAC

Uit de resultaten van het selectieproces bleek dat Linde een zeer hoge scoorde haalde. ‘Daarom werd een samenwerking aangegaan met Motrac Handling & Cleaning, als exclusief importeur van Linde trucks in België. Er werd een tender georganiseerd en na vele gesprekken met de vertegenwoordiger, werden 11 Linde heftrucks met gasaandrijving besteld.’ De Linde vorkliften zijn door hun hydrostatische aandrijving niet enkel uiterst geschikt voor de lange werkdagen bij SGCP, maar ook voor alle taken waarbij nauwkeurigheid tot op de millimeter noodzakelijk is. Bovendien zijn ze allemaal met een zeer specifieke vorkversteller uitgerust, zodat de bestuurders de vorken vanop hun stoel hydraulisch kunnen verstellen. Om aan de veiligheidsvereisten te voldoen, werden de
heftrucks met verschillende bijkomende functies uitgerust: ‘Om ongelukken te voorkomen, zijn de heftrucks zo ingesteld dat ze enkel rijden wanneer de gordel vastgeklikt is. Bovendien hebben we ervoor gekozen om de trucks niet enkel met een BlueSpot én een RedSpot uit te rusten, maar ook met een breedband achteruitrijsignaal dat zich duidelijk onderscheidt van de achteruitrijtoon van een
vrachtwagen.’ Daarnaast werd ook een oplossing gevonden voor de vereisten voor de mast: ‘Linde slaagde erin ons een standaard mast aan te bieden die de gewenste hefhoogte van 6 m biedt, zodat we niet voor een triplex mast moesten kiezen. Hierdoor is er geen extra piston midden in de mast nodig waardoor het doorzicht nergens belemmerd wordt.’ Tot slot lichten Carmen en Philip nog een tipje van de sluier over de plannen voor 2018: ‘Dit jaar willen we ons ook verder verdiepen in de mogelijkheden van een warehouse management systeem, en een verdere optimalisatie van onze vloot dankzij het Linde Connect Fleet Management.’

EN WAT VINDEN DE GEBRUIKERS ERVAN?

‘Bij ons selectieproces vragen we ook steeds de mening van de heftruckchauffeurs, zodat zij zelf kunnen aangeven welk merk hun voorkeur wegdraagt. Bij onze gebruikers scoorden vooral de
nauwkeurigheid en het gebruiksgemak bij Linde zeer hoog, maar ook de ergonomie. Eén van onze chauffeurs zei zelfs dat het aanvoelde alsof hij thuis in de zetel zat.’

PROFIELSCHETS CARMEN DURAN & PHILIP TRUIJEN

Carmen Duran is sinds 2012 actief als Purchasing Manager bij Saint-Gobain en staat in voor de aankoop van grondstoffen, handelsgoederen, technische materieel en transportgoederen. Philip Truijen werkt reeds sinds 1989 bij de onderneming en is er als Distribution Manager verantwoordelijk voor alles aangaande warehousing en transport. Samen met de productieafdeling en de heftruckoperatoren selecteren ze de heftrucks die op het terrein zullen worden ingezet.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.