Lees Ook

Rollen blijven in de race

Interroll ontwikkelt nieuw DC-platform met oog voor de toekomst

Rollen blijven in de race
Naast alle recente robotiseringsgeweld moeten gevestigde material handling aanbieders hun beste beetje voorzetten om overeind te blijven in de nieuwe wereld die Industrie 4.0 heet. Dat is voor producent van magazijnautomatisering Interroll niet anders. Om tegemoet te komen aan de huidige marktnoden, introduceerde de fabrikant onlangs zijn nagelnieuwe Direct Current platform. Dat moet voortaan als de innovatieve standaard voor Interrolls interne transportoplossingen gelden. Wij mochten in avant-première kennismaken met dit nieuwe platform, dat tijdens Logimat in Stuttgart voor het eerst aan het grote publiek zal worden voorgesteld.

 
Plaats van afspraak is Hinwil, nabij Zürich, waar Sauber Motorsport zijn state-of-the-art site heeft. Dat bedrijf heeft een eigen Formule 1-team uitgebouwd en beschikt over ruim 45 jaar ervaring in de ontwikkeling van innovatieve prototypes voor de automobielwereld. Zo focust het bedrijf zich onder meer op additive manufacturing van metaal en plastics. Interroll steunt Sauber Motorsport in zijn activiteiten als commerciële partner en wil zo meteen ook de gedeelde visie op continue innovatie onderstrepen. Dat het nieuwe platform in de kantoren van Sauber Motorsport werd voorgesteld onder de slagzin ‘Driving the future’, was dan ook geen toeval.

 

Fit voor smart manufacturing & logistics

Rollenbanen zijn voor heel wat productie- en logistieke bedrijven onmisbaar als efficiënt intern transportsysteem. Het nieuwe platform moet ervoor zorgen dat bedrijven die in de stroom van Industrie 4.0 stappen, daarin ook bij hun rollenbanensysteem steun vinden. Tot de belangrijkste doelgroepen van Interroll behoren pakketdiensten, luchthavens, de food processing industrie en distributiecentra.

Interroll werd opgericht in 1959 en heeft zijn hoofdkantoor in het Zwitserse Sant’Antonino. Intussen heeft de organisatie een wereldwijd netwerk van 31 bedrijven en circa 1.800 medewerkers. Dat de organisatie bijna 60 jaar op de teller heeft staan, betekent evenwel niet dat ze niet met haar tijd meegaat. Dat bewijst wel het nieuwe DC – wat staat voor direct current – platform, dat integraal deel uitmaakt van Interrolls Modulaire Conveyor Platform.

De sleutelcomponent van het nieuwe platform is de RollerDrive EC500. In combinatie met de controlesystemen, vormen de rollers van deze productfamilie het geheim achter de zogenaamde zero-pressure accumulatieconveyors (ZPA), wat ervoor zorgt dat goederen of ladingdragers elkaar nooit raken. In elke roller zit ook een foto-elektronische sensor, die continu nagaat of er iets op ligt. Dat laat toe de motor van de rollen uit te schakelen als er geen last op ligt. Dat spaart energie en dus ook kosten.

In vergelijking met het bestaande RollerDrive EC310-systeem, biedt de RollerDrive een aantal innovaties die ervoor zorgen dat de rollenbanen op de meest veeleisende omgevingen kunnen worden afgestemd.

- Keuze tussen 24V en 48V
Naast de 24V-versie is de nieuwe RollerDrive voortaan ook beschikbaar met 48V-technologie. “We merken dat 48V tegenwoordig de nieuwe industriestandaard wordt. Ook binnen de intralogistiek willen we daar nu op inspelen met het nieuwe platform. Zo kun je op basis van 48V het aantal stroomvoorzieningen reduceren, wat kostenefficiënter is en minder kans op uitval geeft”, klinkt het bij Interroll. “De RollerDrive EC5000 kan trouwens ook in bestaande 24V-systemen worden geïntegreerd.”

- Analoge of bus interface
De nieuwe RollerDrive is zowel beschikbaar met een analoge interface – bijvoorbeeld om met bestaande installaties te integreren – als met een bus-interface, die vaak in de automotive industrie wordt gebruikt. “De EC5000 met bus-interface maakt een zeer precieze positionering mogelijk, wat dit conveyorsysteem erg geschikt maakt om bijvoorbeeld in te zetten binnen robotica-applicaties. In die zin zetten we met het nieuwe platform een belangrijke stap richting Industrie 4.0”, legt Daniel Heinen, global product manager bij Interroll Engineering, uit. “De bus-interface geeft bijvoorbeeld indicaties over de levensduur voor elke motor. Zulke zaken bieden een wezenlijke bijdrage op het vlak van transparantie en preventief onderhoud.”

Via de cloud is het mogelijk die data niet enkel toegankelijk te maken voor de gebruikers, maar ook voor systeemintegratoren en eventueel voor Interroll zelf. “Daardoor zouden we in de toekomst nog meer mogelijkheden op het vlak van service kunnen aanbieden en het geeft ons bovendien een goede basis om onze systemen nog slimmer te maken”, zegt Daniel Heinen.
- 20, 35 of 50 watt
Er is bij het nieuwe platform keuze tussen drie vermogens, wat een optimale flexibiliteit biedt. De versie van 20 watt is bestemd voor light-duty applicaties, zoals het transport van lege kartonnen dozen, terwijl de krachtige versie van 50 watt geschikt is voor het transport van zwaardere lasten. Voor het meest gebruikelijke transport – van bakken bijvoorbeeld – is er de 35 watt-versie, die compatibel is met de bestaande RollerDrive installaties. Door oplossingen met verschillende vermogens te combineren, kan voor diverse toepassingen in hetzelfde magazijn telkens de meest kostenefficiënte oplossing worden ingezet.

- Drie diameters
Naast de klassieke versie met rollen van 50mm, is de RollerDrive EC5000 ook verkrijgbaar met een diameter van 60mm, voor zwaar transport van pallets bijvoorbeeld.

- Specifieke applicaties
Afhankelijk van de omgeving waarin het systeem wordt gebruikt, is er keuze tussen de RollerDrive EC5000 productfamilie met IP54-  en IP66-bescherming tegen spatwater en stof, alsook voor gebruik in diepvriesomgevingen.

- Controle voor elke applicatie
Naast de DriveControl 2018 voor standaardapplicaties is er de MultiControl met bus-interface, die compatibel is met meerdere protocols - en zowel geschikt is voor eenvoudige als veeleisende applicaties: van volledige autonome conveyors met geïntegreerde logica tot conveyors met gecustomiseerde plc-programmatie via fieldbus-communicatie.

- Nieuwe voedingsmodule
Verder hoeven de nieuwe voedingsmodules niet meer altijd in de elektrische schakelkast te worden geïnstalleerd. “In de plaats daarvan kunnen de robuuste devices direct daar worden geplaatst waar de laagspanning vereist is. Die gedecentraliseerde out-the-box benadering beperkt de nodige kabellengte drastisch”, licht Daniel Heinen toe.

Alle functies van de 24V en 48V voedingsmodules kunnen rechtstreeks uit de box ingeplugd worden. Bovendien is een automatische vermogensbegrenzing en configureerbare kabelbeveiliging geïntegreerd, evenals de weergave van de status via led of een signaalkabel naar de plc. Individuele zones kunnen – bijvoorbeeld bij onderhoud – op inactief worden gezet terwijl andere operationeel blijven. Daarvoor zorgt een switch die beveiligd is tegen ongewenste start-ups. Met hun tot 50% hoger piekvermogen en hun ingebouwde remchopper vormt de nieuwe voedingsmodule een perfecte combinatie met de RollerDrive.

 

Gebouwd op ervaring

Verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de productie van het nieuwe DC-platform is Interroll’s Global Center of Excellence in het Duitse Wermelskirchen, nabij Keulen. Die site bevindt zich trouwens vlakbij de plaats waar Interroll zijn activiteiten 60 jaar geleden in een kleine garage startte. Vandaag worden er onder andere rollers, motorrollers en controllers voor gans Europa geproduceerd. Jaarlijks rollen er meer dan 13 miljoen conveyorrollers uit deze fabriek.

Daniel Heinen: “Bij de ontwikkeling van het nieuwe platform in ons 1.600m² grote testcentrum hebben we niets aan het toeval overgelaten. Ruim één jaar en meer dan 10 miljoen uur testen van verschillende producten, componenten en scenario’s zijn aan de lancering van het platform voorafgegaan. In dat testcentrum werken we de klok rond en beschikken we bijvoorbeeld over speciale kamers om het effect van hitte en koude te meten.”

De productie van het nieuwe DC-platform in Wermelskirchen verloopt volgens het built-to-order principe. De intelligente processen binnen het Interroll Production System (IPS) laten toe op basis van dat principe tal van varianten, combinaties en korte levertijden te garanderen.
Armin Lindholm, managing director bij Interroll: “Voor de productie van het nieuwe DC-platform hebben we net onze productie uitgebreid en gereorganiseerd – zo kwam er een volledig nieuwe productielijn voor de EC5000 –, we zorgen nu ook systematisch voor bescherming tegen elektrostatische ontlading, zodat we met gevoelige componenten kunnen werken. De bedoeling is om die productie volledig te kopiëren naar onze fabrieken in China en Noord-Amerika, waar we voor de lokale markt produceren. We slaan ook alle data over alle producten en hun componenten op in de corporate cloud, zodat we die later vlot kunnen identificeren. Als we onze klanten producten beloven die passen binnen Industrie 4.0, dan willen we uiteraard zelf ook de evoluties op de voet volgen en toepassen waar dat opportuun is.”
 Onderwerp: Warehouse Management   Bedrijven: Interroll Fördertechnik 
Lees Ook
X