Lees Ook

Ook in het warehouse: steeds vaker een robot als collega

Ook in het warehouse: steeds vaker een robot als collega
Black Friday, Single’s Day, Cyber Monday,… tot een paar jaar geleden hadden we hier in België amper over gehoord. Door de groeiende populariteit van online shopping, doen steeds meer webwinkels gretig mee aan deze actiedagen. De reden is duidelijk, we shoppen steeds meer online, op het moment dat ons dat het beste uitkomt, of dat nu ’s avonds laat of tijdens het weekend is.
 
Die online trend heeft ook een grote impact op de logistieke organisatie van e-commerce- en omnichannel bedrijven. Men moet steeds vaker op het onvoorspelbare voorbereid zijn: piekmomenten, onverwacht veel retours,… Om zich op deze complexe supply chain materie voor te bereiden, heb je een uitstekende strategie nodig. Niemand twijfelt er nog aan dat automatiseren de sleutel tot succes is. De vraag is niet langer: “zullen we automatiseren”, maar “wat voor soort automatisering is de juiste keuze?”
 
De kernvraag: wat is de business case voor automatisering? Arbeid wordt schaarser, de verwachtingen van de consument steeds groter. Zo is in omnichannel bijvoorbeeld  accuraatheid en snelheid in order fulfillment erg belangrijk. Automatisering kan het proces efficiënter maken, maar niet altijd en overal. Het blijft noodzakelijk de Total Cost of Ownership (TCO) te berekenen en te bekijken waar en hoe mechanisering de meest doeltreffende oplossing biedt.
 
TGW heeft twee oplossingen waarbij manuele systemen probleemloos combineerbaar zijn met al dan niet verregaande automatisering. Deze systemen zijn FlashPick® en OmniPick. In steeds meer warehouses worden deze systemen ingezet in een systeem waarbij mens en robot samen werken.
 
FlashPick® is een intelligent goods-to-person order fulfillment-oplossing voor single-piece picking. Het is gebaseerd op een shuttlesysteem voor geautomatiseerde opslag en retrieval van bakken en wordt gecombineerd met een geavanceerd picking-werkstation, waar een persoon of robot de goederen selecteert. FlashPick® is een one-touch-oplossing waarbij de orders rechtstreeks in de shippingdozen en -bakken worden verzameld. Gecombineerd met Rovolution, TGW’s intelligente robot voor orderpicking, verandert het systeem in een zero-touch-oplossing waarbij de robot de belangrijkste taken vervult.
In andere scenario’s is OmniPick een betere oplossing. De OmniPick-activiteiten zijn gebaseerd op items en de pickingstrategie op het groeperen van orders. OmniPick kan als person-to-goods-oplossing worden gebruikt, maar wordt het vaakst ingezet als goods-to-person order fulfillment. Dat laatste is gebaseerd op een shuttlesysteem voor geautomatiseerd opslaan en retrieval van de SKU-bakken. OmniPick is een two-touch-oplossing: als het systeem is uitgerust met handmatige induction stations en handmatige packingstations. Het is een one-touch-oplossing als het systeem is uitgerust met handmatige induction stations en geautomatiseerde ontlaadstations waarbij de orders rechtstreeks worden verzameld in de shippingdozen of -bakken. Maar de meest interessante versie van de OmniPick is de zero-touch-oplossing. Niemand hoeft de artikelen in het proces nog aan te raken als het is voorzien van een Rovolution PickCenter, geautomatiseerde induction stations en geautomatiseerde ontlaadstations.
 
Wie plannen heeft om een nieuw distributiecentrum te bouwen of een bestaand warehouse te moderniseren, vraagt zich best al in het voortraject af waar de toegevoegde waarde van automatiseren ligt. Wat biedt de hoogste efficiëntie en wat is de ROI van automatisering? TGW helpt zijn klanten van planning tot uitvoering en service achteraf. Want een robot haal je niet zomaar even binnen.
 Onderwerp: Warehouse Management   Bedrijven: TGW Systems B.V. 
Lees Ook
X