Lees Ook

Rekkenbouwer stroomlijnt organisatiestructuur

Stow integreert volledig productportfolio onder eigen merknaam

Rekkenbouwer stroomlijnt organisatiestructuur
Vanaf 2020 integreert Stow al zijn groepsactiviteiten onder de merknaam ‘Stow’. Met die koerswijziging zet de aanbieder van industriële opslagsystemen zijn ambitie kracht bij om uit te groeien tot de mondiale leider binnen de sector. De markt biedt daartoe volgens CEO Jos De Vuyst meer dan ooit de nodige opportuniteiten.
Stow begon in 1977 als een Wevelgems familiebedrijf. Om aan de groeiende vraag te beantwoorden, opende de onderneming ruim twintig jaar later een nieuwe productiefaciliteit in Dottenijs. Op dezelfde site volgde in 2006 een capaciteitsuitbreiding en geautomatiseerde productie. Ondertussen maakte Stow deel uit van het Zwitserse Kardex-Remstar. In de zomer van 2013 kwam de Franse private equity-speler Averys aan het roer en telde het verschillende buitenlandse productiesites.

Tot op vandaag bundelt Averys de activiteiten van vijf hoofdmerken: Stow, Storax, Feralco, Duwic en Acial. Binnen de groep vertegenwoordigt Stow het grootste omzetaandeel. Alle entiteiten doen samen een beroep op 1.800 personeelsleden en verwerkten in 2018 niet minder dan 277.000 ton staal tot rekken. Elke business unit beschikt nu nog over eigen producten, merken en een afzonderlijke commerciële organisatie. “Dat brengt inefficiëntie met zich mee, onder meer op het vlak van verkoop, R&D en productie”, meent CEO Jos De Vuyst. “In die mate zelfs dat verschillende entiteiten zich soms onderling beconcurreren en de prijs op die manier drukken.”

Synergie

Daarom voegt Stow vanaf 1 januari 2020 alle activiteiten samen onder de eigen merknaam. De onderneming opereert dus niet langer onder de vleugels van Averys, maar neemt het heft volledig zelf in handen. “We opteren voor de beste producten en oplossingen over de vijf huidige merken heen. De palletrekken en shuttles die we vandaag in Dottenijs produceren, groeien binnenkort uit tot de standaard voor de volledige groep. Op het vlak van mobiele rekken opteren we dan weer voor de systemen van wat vandaag nog Storax heet”, aldus Jos De Vuyst.

De synergie brengt volgens het management van Stow tal van voordelen met zich mee. “We hergroeperen alle verkoopteams, wat een betere geografische spreiding faciliteert. Een dicht netwerk van verkopers, ingenieurs, dienst-na-verkoop en projectbeheer genereert een toegevoegde waarde. Onze commerciële teams beschikken bovendien meteen over alle producten van de groep”, luidt het. De integratie moet tevens voor een grotere efficiëntie en meer mogelijkheden op het vlak van productontwikkeling zorgen. Stow ziet ook schaalvoordelen voor aankoop, planning en kwaliteitscontrole.

One brand, one company

Het project ‘one brand, one company’ – zo luidt de nieuwe baseline – moet van Stow het grootste merk in Europa en zelfs wereldwijd maken. De groep hoopt die ambitie zowel organisch als door acquisities te verwezenlijken. De onderneming weet zich daarin gesterkt door het Amerikaanse investeringsbedrijf Blackstone Group, die een verdere expansie en internationalisering ondersteunt. Stow zet sterk in op de lokale aanwezigheid en beschikt vandaag over een verkoopnetwerk met afdelingen in twaalf Europese landen. De onderneming benadert onder meer de Verenigde Staten, Australië en het Midden-Oosten via een netwerk van distributeurs.

Vernieuwd management

De reorganisatie zorgt voor de nodige verschuivingen aan managementzijde. Samen met de naam Averys stappen ook de Franse CEO en CFO uit het verhaal. Het organigram ziet er bijgevolg nagenoeg volledig anders uit. Oudgedienden Philip Mylle en Peter Ryckeboer blijven respectievelijk het petje van verkoop- en operationeel verantwoordelijke dragen. Huidig CFO van Stow, Thierry Vlaeminck, neemt de rol van chief transformation officer (CTO) op zich. HR-verantwoordelijke Machteld Leybaert komt over van kranenbedrijf Sarens, CFO Tom Gysens maakt de overstap van Balta Group en CTO Detlef Ganz vervulde tot voor kort de rol van CEO bij de Duitse integrator Viastore.

Van Amazon tot Zalando

Stow vertegenwoordigt een omzet van 650 miljoen euro. De EBITDA of winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen bedroeg tussen tachtig en negentig miljoen euro, goed voor een marge van meer dan twaalf procent. De prima resultaten schrijft de CEO onder meer toe aan het uitgebreide productportfolio, de aanwezige knowhow en de industriële footprint. De productie van palletrekken is vandaag goed voor het leeuwendeel van de activiteiten van Stow. Tot het clientèle behoren verschillende mondiale giganten als Ikea, Zalando en Amazon. “Eén op twee van de Ikea-vestigingen is uitgerust met Stow-rekken, maar we zijn dichter bij huis bijvoorbeeld ook prominent aanwezig in de diepvriesvoedingindustrie. Wat ons in het voordeel speelt, is dat elke sector nood heeft aan stockageoplossingen. We hoeven ons dus niet op één specifieke markt vast te pinnen”, verduidelijkt de CEO.

Naast palletrekken omvat het portfolio nog verschillende populaire referenties. Inrijstellingen genieten bijval omwille van de efficiënte ruimtebenutting. De Stow Silo rekkenstructuur omvat dan weer alle oplossingen waarbij de stellingen dienst doen als dragende structuur voor het gebouw. Stow tekent ook een grote vraag op naar zowel mobiele rekken als automatische stockagesystemen voor de opslag van kleine goederen, zoals dozen of bakken met een gewicht van 25 tot 250 kilogram per stuk. De onderneming bouwt dergelijke toepassingen onder meer in opdracht van verschillende grote systeemintegratoren. Stow wil zich de komende jaren zelf wel als een innovatieve rekkenproducent blijven profileren en ambieert vooralsnog geen rol als systeemintegrator. “We weten hoe we rekken moeten produceren en in de markt zetten. Daarnaast zijn we ons bewust van het grote marktpotentieel, onder meer in de Verenigde Staten. Daarom luidt ons devies voor de nabije toekomst ‘schoenmaker blijf bij je leest’”, laat Jos De Vuyst optekenen.

Shuttles

De palletshuttles voor opslag in diepe kanalen winnen aan belang. Vanuit de beginpositie voert de shuttle de taken van het laden en lossen uit in een speciaal ontworpen rekkenstructuur, zonder menselijke tussenkomst. De toepassing resulteert volgens Stow in een geoptimaliseerde opslagcapaciteit. Het is naar eigen zeggen een relatief goedkope oplossing, zeker wanneer je ze afweegt tegen de kostprijs van een heftruckchauffeur in een volcontinu systeem. Stow genereert bovendien extra inkomsten uit het onderhoud van de shuttles.
Dat het bedrijf sterk gelooft in de toekomst van de shuttles blijkt ook uit twee nieuwe innovaties. Zo lanceert het een 2D-shuttle die in verschillende richtingen kan bewegen en ontwikkelt het een mini-kartonshuttle. “De bestelvolumes van de grote retailers zijn ietwat gedaald. Daar tegenover staat de stevige groei bij de grote verscheidenheid aan e-commercespelers. Die doelgroep vraagt meer en meer om geautomatiseerde oplossingen. Onze minishuttles bewegen zich horizontaal en verticaal in de rekconstructie en rijden nadien uit het rek. Nieuwe legbordstellingen moeten eveneens op de groeiende e-commercemarkt inspelen.”
 
Met de integratie van zijn zusterbedrijven voegt Stow ook nieuwe producten aan zijn portfolio toe. ‘Smart lockers’ of slimme kluisjes bieden een efficiënte oplossing voor ‘last mile’ transport naar bijvoorbeeld appartementsgebouwen of bedrijven. De koerier stopt zijn pakjes of dozen gewoon in een van de kluizen die zich bij de ingang of in de lobby van het pand bevinden. Aan de hand van een digitale identificatie, zoals een QR-code, opent de bestemmeling het kluisje op het tijdstip dat hem het beste schikt.

Nieuwe kantoren

Nu Stow alle activiteiten van de groep onder zijn eigen merk integreert, opereert het meteen ook vanuit een gemoderniseerd en volledig hertekend kantoorgebouw. “We hebben ingrijpende opfrissingswerken uitgevoerd om aan de werkomgeving van vandaag en morgen te voldoen”, legt verkoopverantwoordelijke Philip Mylle uit. “De kantoorruimte is bovendien met een extra etage uitgebreid. De lichtrijke werkplekken, moderne vergaderruimtes en ons eigen reSTOWrant dragen niet enkel bij tot het welbevinden van onze medewerkers, maar moeten ook onze aantrekkingskracht naar sollicitanten vergroten.”
 Onderwerp: Warehouse Management 
Lees Ook
X