Lees Ook

E-truck gaat strijd aan met diesel in zwaarder segment

Still zet vernieuwing van elektrische vloot door met nieuwe RX 60

E-truck gaat strijd aan met diesel in zwaarder segment
Bijna anderhalf jaar na de transformatie van de RX 20 is er nu ook een volledig nieuwe versie van de populaire RX 60-serie. Met de nieuwe reeks in de gewichtsklasse van 2,5 tot 3,5 ton gaat Still voluit voor een nog hogere performantie. Zo wil Still bedrijven nog vlotter van verbrandings- naar elektrische trucks laten overstappen. Tijdens een internationale persconferentie in het Still innovatiecentrum in Hamburg werden de kwaliteiten van de nieuwe truck gekaderd in de toekomststrategie van de heftruckfabrikant.
Still heeft nu al een stevige positie in de 2,5 tot 3,5 ton gewichtsklasse. Momenteel mag de fabrikant zo’n 20% van de Europese markt voor deze trucks op zijn naam schrijven. Die markt wordt vandaag op 22.000 à 23.000 toestellen geraamd. De nieuwe RX 60, die vanaf januari 2020 wordt geleverd, moet helpen om de positie van Still in dit segment nog te versterken. Een marktaandeel van minimaal 25% is volgens Thomas A. Fischer, CSO bij Still, het streefdoel.

Elektrisch vat vol nieuwigheden

Tijdens de voorstelling van de nieuwe RX 60 benadrukten de makers de verbeterde acceleratie, de rijsnelheid tot 21 kilometer per uur en de verbeterde hefsnelheid tot een hoogte van 7,49 meter. De truck is geschikt voor zowel binnen- als buitengebruik. Still maakt zich sterk dat de performantie van deze e-truck niet hoeft onder te doen voor verbrandingstrucks in dezelfde gewichtsklasse. Binnen de serie is er keuze uit zeven modellen met een standaard of langer frame en diverse mastconfiguraties.

Vernieuwend is het aandrijfconcept met twee motoren. “In de standaarduitvoering hebben die elk een vermogen van 8,5kW”, zegt Kai von Berg, hoofd productmanagement bij Still. “Optioneel is de high-performance aandrijfas met 2x10kW, die het motorvermogen met 40% verhoogt. Die zorgt ook voor een extreme wendbaarheid, doordat bij een maximale stuurhoek de rotatie van de twee tractiemotoren omkeert.” Daardoor kan de heftruck nagenoeg ter plaatse draaien. Voor een hogere energie-efficiëntie zorgen de nieuwe omvormers en een extreem korte krachtoverbrenging tussen de omvormer, de twee aandrijfmotoren en de pompmotor. Het nieuwe actieve koelsysteem – met onderhoudsarme ventilatoren – koelt op basis van de actuele behoefte. Dat garandeert een hoge thermische stabiliteit, wat een continue inzet in de sprintmodus mogelijk maakt.

Via de snelstartmodus is de wendbare truck al startklaar van zodra de bestuurder in de bestuurderscabine plaatsneemt, doordat de parkeerrem automatisch wordt ontgrendeld. Een andere troef is de Still Easy Control boordcomputer, die ook op de nieuwe RX 20 aanwezig is en directe toegang biedt tot de belangrijkste prestatiefuncties en alle relevante truckinformatie. De ontwerpers gingen met de nieuwe truck ook voor nog meer comfort. Zo werd het in- en uitstappen gemakkelijker gemaakt door de grote, lage trede. Daarnaast is er meer hoofd- en beenruimte voorzien.

Klaargestoomd voor de toekomst

De nieuwe RX 60 verlaat de fabriek ‘lithium-ion ready’. Dat wil zeggen dat je er eender wanneer voor kunt kiezen om over te stappen op die technologie. Uit de lithium-iontechnologie haal je vooral profijt binnen een drieploegenstelsel, aangezien de lithium-iontechnologie batterijwissels overbodig maakt.
Thomas A. Fischer: “Vandaag zijn die batterijen nog steeds erg duur, ze kosten nog steeds een veelvoud van een klassieke loodzuurbatterij. Maar naarmate de technologie meer ingeburgerd raakt, zullen ze zeker aantrekkelijker worden. We verwachten de grote doorbraak over tien à vijftien jaar, wanneer ook elektrische wagens helemaal ingeburgerd zullen zijn. Wij willen klanten garanderen dat ze op elk moment kunnen overstappen, zonder dat ze daarom meteen in een nieuwe vloot hoeven te investeren. Dat we in de technologie geloven, bewijst het feit dat de Kion Group, waar Still deel van uitmaakt, vorige zomer een joint-venture met lithium-ionbatterijenfabrikant BMZ Group heeft afgesloten.”

“En uiteraard volgen we ook andere evoluties, zoals die van brandstofcellen, op de voet”, gaat hij verder. “Dat we bij een logistiek dienstverlener in Frankrijk intussen een vloot van 137 toestellen op basis van brandstofcellen hebben rondrijden – weliswaar met grote financiële ondersteuning – bewijst wel dat we ook op dat vlak niet stilzetten. Maar uiteraard hebben brandstofcellen qua rentabiliteit een nog veel langere weg af te leggen dan lithium-iontechnologie.”

Voor inzetsituaties waar nog steeds batterijwissels nodig zijn, heeft Still het zijdelingse wisselconcept op de RX 60 trouwens verbeterd. De plaatstalen deur kan nu tot 180 graden naar achteren worden geopend, waardoor de wissels nog gemakkelijker door één medewerker uit te voeren zijn.

Via een optionele interface kan de RX 60 worden aangesloten op de Still FleetManager, die toegangscontrole en inzicht biedt in alle cruciale truck- en inzetgegevens, of op de online portal Still neXXt fleet, die het vlootbeheer optimaliseert. “Het is een voordeel dat onze connectiviteitsbox ook kan worden gebruikt op oudere toestellen en trucks die geen Still-label dragen”, meent Henry Puhl, voorzitter van de Still management board. “Zo kun je de oplossing ook gebruiken voor gemengde vloten. Vandaag verlaat een kwart van onze trucks de fabriek al met een optionele connectiviteitsmodus. De markt ziet dus zeker de toegevoegde waarde van dergelijke oplossingen.”

“We hebben trouwens ook consultants in dienst die totale vloten optimaliseren”, stelt Thomas A. Fischer. “Ook voor complete veiligheidstrainingen op de site van onze klanten kunnen wij instaan. Zulke zaken passen perfect in onze strategie naar onze evolutie als totaalaanbieder. Verder zullen we automatisering aanmoedigen waar dat opportuun is. Wij geloven vooral sterk in oplossingen waar performante automatisering en de flexibele mens samenwerken. Hybride trucks vinden we bijvoorbeeld een mooi compromis. Dat neemt niet weg dat heel wat omgevingen nog steeds het meeste baat hebben bij de flexibele, manuele truck. Daar blijven wij dan ook sterk op inzetten.”

Op naar het nog zwaardere werk

Nu de RX 60 staat te trappelen om te bewijzen dat elektrische trucks ook zwaarder werk vlot aankunnen, wil Still de nog grotere krachtpatsers in het elektrische segment onder handen nemen.
T. A. Fischer: “De transformatie van de RX 60 vormt een belangrijke stap voor de verdere uitbouw van ons heavy duty elektrisch segment. In het lichtere segment van de RX 20 – van 1,4 tot 2 ton – schakelt de markt zeer vlot om naar elektrische trucks. In het segment van 2,5 tot 3,5 ton is dat een ander verhaal. Met de RX 60 willen we die mentale drempel verlagen. In dit segment vertegenwoordigt het aandeel elektrische trucks vandaag ongeveer 40% in Europa. Daar is zeker nog aandeel tegenover de thermische trucks te winnen. In minder ontwikkelde regio’s zal het meer moeite kosten om de mindset te veranderen. Daar is het aandeel verbrandingstrucks nog steeds zeer hoog.”

Het volgende segment in de 80 volt-klasse dat Still wil aanpakken, is de gewichtsklasse van 4 tot 5 ton. De fabrikant plant in de loop van volgend jaar het resultaat van die volgende transformatie binnen het gamma RX-trucks te kunnen tonen.
 Onderwerp: Warehouse Management   Bedrijven: Still 
Lees Ook
X