Lees Ook

Automatisering en omnichannel zijn het antwoord

TGW Logistics richt schijnwerpers op mode-industrie

Automatisering en omnichannel zijn het antwoord
Welke logistieke uitdagingen houden de mode-industrie vandaag het sterkst bezig? En hoe kom je als leverancier het best tegemoet aan de typische noden van die sector, waarin snelle verandering meer dan ooit de regel is? Ziedaar de belangrijkste vragen waarop TGW Logistics Group een antwoord wou formuleren tijdens de Fashion Expert Days, een tweedaags netwerk- en informatie-evenement dat het bedrijf in oktober organiseerde.
 

In zijn nieuwe hoofdzetel in Marchtrenk, het zogenoemde TGW Evolution Park, bracht de Oostenrijkse intralogistiekspecialist een selectie klanten, prospecten en perslui van over de hele wereld samen met interne en externe technologie-experts, logistieke adviseurs en sectordeskundigen. Uit de presentaties en debatten, evenals de gesprekken tussendoor, bleek al gauw dat de uitdagingen waar de mode-industrie mee worstelt, eigenlijk niet zo gek veel verschillen van die uit andere sectoren. Zo voelen ook modebedrijven de nood aan een verhoging van hun serviceniveau. Concreet vertaalt zich dat naar een streven naar kortere levertijden en een betere ‘responsiveness’ of reactiesnelheid.
 
Een tweede belangrijke uitdaging, zeker in hoogontwikkelde landen, blijft het aantrekken en behouden van het nodige gekwalificeerd logistiek personeel. Hét antwoord op die groeiende schaarste aan geschoolde arbeidskrachten, die ook de mode-industrie steeds erger parten speelt, is volgens Raffaele Destro, industry manager Fashion bij TGW “Automatisering, automatisering en nog eens automatisering. Wat een bedrijf kan automatiseren, zal het ook automatiseren, zo menen sommige deskundigen. Tegenwoordig twijfelt in elk geval niemand er nog aan dat automatisering een van de belangrijkste sleutels tot succes is. Alleen moet je ook de juiste oplossingen en strategieën voor automatisering hebben”, waarschuwt de sectorverantwoordelijke, die ook expert is in de retaillogistiek. Anders gezegd: “De vraag is niet langer: zullen we automatiseren? Maar eerder: welk type van automatisering kiezen we het best?”
 

Markt van uitersten

Voor de volledigheid geven we hier ook nog het handvol andere trends mee die we bij wijze van introductie voorgeschoteld kregen. Zij geven het huidige landschap van de mode-industrie in meer of mindere mate mee vorm.
 
Zo is er de vaststelling dat de traditionele winkel ook in deze sector steeds vaker een andere invulling krijgt, bijvoorbeeld als fysiek verlengstuk van de virtuele webwinkel. Of dat die fysieke winkel een andere vorm aanneemt: van pure showroom tot tijdelijke pop-upwinkel. En meer dan ooit draait het ook hier om (de kwaliteit van) de winkelervaring, die onmiskenbaar centraal staat in de nieuwe concepten. Vermeldenswaard in dat verband is ook de groeiende overcapaciteit aan winkelruimte, die intussen al zo’n dertig procent blijkt te bedragen.
 
Daarbij geldt de mode-industrie steeds meer ook als een markt van uitersten, gedomineerd door enerzijds premium modemerken en anderzijds discount- of low-budgetketens zoals Primark, met steeds minder ertussen. Of zoals een spreker het formuleerde: “Het middensegment is ronduit zwak.”

​Onvoorspelbaarheid troef

Maar de belangrijkste trend is toch wel het sterk verander(en)de koopgedrag van de consument, dat steeds moeilijker te voorspellen valt. Die consument koopt namelijk steeds vaker waar hij op dat moment toevallig zin in heeft. “Uit onderzoeken blijkt dat bestellingen frequenter en kleiner worden”, aldus Raffaele Destro.
 
Jammer genoeg neemt samen met dat groeiende aantal impulsaankopen ook de hoeveelheid retours toe. Toegegeven, het is een probleem dat niet bepaald uniek is voor de mode-industrie. Maar als we tijdens deze Fashion Expert Days iets geleerd hebben, dan is het wel dat de mode-industrie toch meer dan andere sectoren lijkt te worstelen met de onvoorspelbaarheid van het klantengedrag over de verschillende distributiekanalen heen.

De factor e-commerce

Een factor die in hoge mate heeft bijgedragen tot die onvoorspelbaarheid is het toenemende succes van het e-commercekanaal. “Over het algemeen groeit e-commerce elk jaar”, weet Raffaele Destro. “Maar niemand kan voorspellen hoeveel dat kanaal in de toekomst nog zal groeien.”
 
“In de mode-industrie komt daar nog bij dat we de cyclus voor nieuwe producten elk jaar korter zien worden. Sommige merken veranderen hun collecties zelfs elke maand. Dat is op zich al een behoorlijke uitdaging voor supply chain experts. Die maken zich daarnaast nog meer zorgen over een ander feit: niemand kan de verhouding tussen de verkoop in winkels en uit e-commerce voorspellen. Op een dag als Black Friday zal die verhouding volledig verschillen van de dag ervoor. En toch moeten zij de logistieke stromen voor beide kanalen even vlot en accuraat kunnen afhandelen.”

Omnichannel distributiecentrum

De conclusie is alvast duidelijk: het onvoorspelbare beheersen is de belangrijkste logistieke uitdaging voor modebedrijven. Maar welke strategie of oplossing stelt TGW Logistics concreet voor om zowel retail- als e-commercebestellingen snel en nauwkeurig af te handelen? “Wij geloven dat de beste oplossing daarvoor een omnichannel distributiecentrum is. Zeker als je de bouw van een nieuw distributiecentrum plant, raden wij aan voor een echte omnichannelstrategie te kiezen”, verduidelijkt Raffaele Destro.
 
Daarbij moet je volgens hem twee belangrijke aspecten in het oog houden: de nauwkeurigheid en de snelheid van de orderverwerking. Die laatste heeft betrekking op het serviceniveau voor de klant, een van de belangrijkste onderscheidende factoren in de mode-industrie. “Met name in de e-commerce differentiëren bedrijven op levertijden en kosten per levering. Daarom is de orderlooptijd ook zo belangrijk: hoe korter die is, hoe later je het afsluituur voor de orderverwerking kunt inplannen en hoe later de klant een bestelling kan plaatsen die hij dezelfde of de volgende dag nog geleverd krijgt.”

Logistieke kroonjuwelen

Tijdens de Fashion Expert Days presenteerde TGW Logistics verschillende oplossingen die zo’n omnichannelstrategie ondersteunen. In de interactieve showroom van het bedrijf konden we die voorgestelde oplossingen ook echt aan het werk zien en zelfs eigenhandig testen. Bijzondere aandacht ging daarbij uit naar de actuele paradepaardjes van TGW: het OmniPick-sorteersysteem en Rovolution, een intelligente robot voor automatische orderpicking.
 
Als je die laatste machine combineert met FlashPick, een ‘one-touch’ sorteersysteem dat de orders direct in de verzenddozen of bakken verzamelt, verandert die oplossing in een ‘zero-touch’ systeem. “Niet alleen reduceer je de doorlooptijden van bestellingen dan tot tien à vijftien minuten, maar je kunt dezelfde oplossing ook gebruiken voor al je distributiekanalen – retail, groothandel, directe verkoop, omnichannel – en elk bedrijfsmodel: van high fashion tot fast fashion.”
 
Ook OmniPick leent zich perfect tot een omnichannelaanpak en is met name interessant voor bedrijven die een aanzienlijk aandeel e-commercebestellingen te verwerken hebben. OmniPick, een zaksorteersysteem dat tot duizend artikelen per uur kan verwerken, is verkrijgbaar in drie verschillende versies, afhankelijk van de gewenste graad van automatisering. Naast een ‘two-touch’ versie met handmatige invoer en verpakking van de goederen, bestaat er ook een ‘one-touch’ versie met enkel handmatige invoer. Maar het meest interessant, zeker in een omnichannelcontext, is natuurlijk de volledig geautomatiseerde ‘zero-touch’ versie, waarin ook het Rovolution PickCenter is geïntegreerd. Met die totaaloplossing hoeft niemand de artikelen in het orderverwerkingsproces nog aan te raken: zowel het vullen en leeghalen van de zakken als het verpakken van de goederen verlopen immers volautomatisch.
 
“Maar welke versie je ook kiest, zowel OmniPick als FlashPick zijn speciaal ontworpen om elk scenario aan te kunnen: van honderd procent retail tot honderd procent e-commerce. Daarom maakt elke combinatie van hen een echte omnichanneloplossing”, onderstreept Raffaele Destro.
 

Voorafname op de toekomst

Wat misschien nog het meest opvalt aan de jongste innovaties van TGW Logistics, is dat ze stuk voor stuk gebaseerd zijn op onderzoek en ontwikkeling in het domein van de artificiële intelligentie en cognitieve automatisering of robotica. Daarmee lijkt het bedrijf in zekere zin al een voorafname te willen doen op de toekomst. Die is namelijk aan de slimme robots en aan logistieke toepassingen op basis van intelligente, prescriptieve algoritmen, zelflerende neurale netwerken, machineleren, deep learning, en andere AI-ontwikkelingen. Ook daarover waren alle sprekers tijdens de Fashion Expert Days het roerend eens. En met de integratie van die innovatieve technologieën in zijn jongste aanbod brengt TGW Logistics uiteindelijk ook de natte droom van iedere supply chain manager weer wat dichterbij: de autonome supply chain.

JDP
 Onderwerp: Warehouse Equipment   Bedrijven: TGW Benelux 
Lees Ook
X