Nieuwe generatie heftrucks zet toon voor de toekomst

Linde mikt op connectiviteit en modulariteit met vernieuwd portfolio

Tijdens zijn recente Multi Launch event in Berlijn stelde Linde Material Handling uitgebreid zijn nieuwste producten voor. Blikvanger daarbij was de 1202, de nieuwe hydrostatische verbrandingstruck die helemaal van scratch werd ontwikkeld. Voor Linde vormt deze ‘digital native’ truck een belangrijke stap in zijn toekomststrategie. Daarnaast stelde de Duitse material handling fabrikant een hele reeks nieuwe orderverzameltrucks voor, waar een hoge configureerbaarheid centraal staat.

De producten en services die tijdens het lanceringsevenement de revue passeerden, komen eind dit jaar of in de eerste helft van 2020 op de markt.
“Met ons vernieuwde aanbod willen we ons wapenen in een marktomgeving waar heel wat economische en politieke onzekerheden spelen. Dat klimaat heeft er ook voor gezorgd dat de marktvraag dit jaar werd getemperd”, zegt Andreas Krinninger, CEO van Linde Material Handling. “In de eerste negen maanden van 2019 zagen we de wereldwijde markt met 4,4% krimpen. In de EMEA-landen was dat zelfs 7%. Dat het KION Industrial Trucks & Service segment – waarvan wij deel uitmaken – het aantal verkochte eenheden met slechts 1% heeft zien dalen, bewijst dat we erin slagen stand te houden in de wankele markt. Als we de waarde van de orderintake bekijken, dan ligt die zelfs hoger dan vorig jaar. Onze nieuwe trucks en services moeten ervoor zorgen dat we het vertrouwen van klanten blijven verdienen.”

De productstrategie van Linde berust op enkele basispijlers. Een van de belangrijkste is ongetwijfeld veiligheid. Linde beschikt nu al over een zeer uitgebreide waaier veiligheidsvoorzieningen op zijn trucks (zie ook Business Logistics november: ‘Hoe de veiligheid garanderen in magazijnen met heftrucks’) met als streven een ‘Zero Accidents’ omgeving.

Een tweede pijler is duurzaamheid. “Klanten vragen trouwens steeds vaker naar duurzame trucks. Op onze trucks voeren wij altijd een ‘life cycle assessment’ uit, om hun impact op het milieu optimaal in te schatten”, klinkt het. “We proberen de klant dan ook niet enkel van de meest efficiënte, maar ook de meest duurzame oplossing te voorzien. De analyse van welke trucks het meest geschikt zijn voor de klant, is voor ons heel belangrijk. Naast gas- en dieseltrucks bieden we niet enkel trucks op basis van loodzuurbatterijen en lithium-ionbatterijen maar ook een volledige reeks brandstofceltrucks. Bovendien nemen we steeds meer gebruikte trucks terug om die een tweede en soms zelfs derde leven te geven. Vandaag heeft een vierde van de trucks die we verkopen elders al een carrière achter de rug.”

Verder streeft Linde ernaar steeds meer transparantie binnen de material handling processen te creëren, met het oog op betere cyclustijden en lagere kosten. In die zin wordt het digitaliseren van trucks een steeds belangrijker deel van de productontwikkeling.

202024132651606_foto-2-linde.jpg
Opvallend in het nieuwe aanbod orderverzameltrucks is de brede waaier aan mogelijke configuraties.

De intrede van de digital native heftruck

De nieuwste verbrandingstruck van Linde ondersteunt die pijlers helemaal. Deze hydrostatische truck van 2 tot 3,5 ton werd helemaal van scratch ontwikkeld. Een vijftal jaar geleden werd de ontwikkeling al gestart. De truck is het resultaat van een uitgebreide enquête bij bijna duizend heftruckchauffeurs en wagenparkbeheerders uit 26 landen. De ontwikkelaars hebben zoveel mogelijk rekening gehouden met hun wensen voor deze truck, die vooral voor buitengebruik is bestemd.

Een grote troef van de nieuwe serie schuilt in het uniforme modulaire concept. “Voor deze truck hebben we 20% minder onderdelen nodig. Zo zijn we erin geslaagd het aantal schroefvarianten terug te dringen van 140 naar 80. In 65% van de gevallen doen we een beroep op nieuw ontwikkelde combischroef”, zegt Stefan Prokosch, senior vice president productmanagement voor industriële contragewichttrucks.

Een belangrijk innovatief kenmerk van de 1202 is wel dat hij standaard ‘digital native’ is. De geïntegreerde connectiviteit – uiteraard rekening houdend met de strengste beveiligingsnormen – zorgt dat de voertuigdata worden verzonden naar een centrale cloudserver, die zowel toegankelijk is voor klanten als voor verkooppartners. De connectiviteit maakt het bijvoorbeeld mogelijk draadloos software te actualiseren en functies zoals de weergave van het laadgewicht te activeren.
S. Prokosch: “Zo kunnen we heftrucks tijdens hun volledige levenscyclus afstemmen op de veranderende behoeften van bedrijven, zelfs als we die nu nog niet kennen. Connectiviteit is uiteraard een groot voordeel als het gaat om onderhoud, denken we maar aan diagnostiek op afstand en preventief onderhoud. Via het fleet management systeem Linde Connect krijgen gebruikers ook gratis informatie, bijvoorbeeld rond gps tracking en foutcodes.”

Met de 2012 stelt Linde eveneens de meest energie-efficiënte truck in zijn klasse ontworpen te hebben. Volgens de metingen van de producent zijn de heftrucks 30% zuiniger dan soortgenoten in hetzelfde segment. Dat zorgt ervoor dat je met de nieuwe truck op één jaar tijd ruim 1.000 euro aan brandstof kunt besparen. Voorts biedt het nieuwe ontwerp van de truck extra ruimte. Zo is het gezichtsveld door de hefmast nu 20% groter dan vroeger en biedt de stuurcabine ruim 10cm meer hoofdruimte. Naast de standaardversie is er een lagere containerversie beschikbaar. In de nabije toekomst krijgt de serie het gezelschap van extra versies, zoals de 40mm hogere versie voor de drankensector.

Met de introductie van de nieuwe 12XX-series gaan belangrijke investeringen in de fabriek van Aschaffenburg gepaard. Tegen 2020-2021 zal 120 miljoen euro geïnvesteerd zijn in de capaciteitsverhoging, het stroomlijnen van de lay-out en een state-of-the-art-productielijn, die profiteert van de modulariteit van het nieuwe truckconcept. “In de toekomst zullen we zelfs in staat zijn IC- en e-trucks op hetzelfde mixed model platform te bouwen, aangezien veel componenten identiek zijn. Dat zal ontegensprekelijk voordelen hebben als we stapsgewijs van IC-trucks naar steeds meer e-trucks omschakelen”, stelt Andreas Krinninger.

Uitgebreide waaier aan nieuwe orderverzameltrucks

In Berlijn passeerden nog een aantal vernieuwde orderpicktrucks de revue. De nieuwe N20, N20C en V08 moeten orderpickers nog beter bij hun activiteiten ondersteunen. Opvallend hier is het ruime aanbod aan mogelijke configuraties. De N20-reeks is beschikbaar in tien verschillende uitvoeringen. Bijzonder aan deze truck is dat hij de chauffeur toelaat plaats te nemen voor batterij, terwijl dat bij dit type trucks standaard achter de batterij is. Dat zorgt voor extra manoeuvreerbaarheid.

Bij de N20C orderpicktruck met capaciteiten tot 2,5 ton maken de lage opstaphoogte van 130mm en het brede platform van maximaal 428mm dat de truck tot de meest comfortabele trucks in zijn categorie behoort. Daarbovenop is er het in de hoogte verstelbare stuurwiel. Deze truck is in acht uitvoeringen leverbaar. Beschikbaar is een doublestacker (D), met lange vorkbasis (Long Load Arms), met schaarliftfunctie (LX) of in een extra krachtige uitvoering (High Performance). Al deze versies zijn trouwens verkrijgbaar met loodzuuraccu of lithium-ionbatterij. De nieuwe V08, tot slot, is een laagheffende man-up orderverzameltruck die zich leent voor frequent verzamelwerk op het eerste of tweede niveau.

Trends voor de toekomst

In de toekomst mogen we van Linde nog meer geautomatiseerde trucks verwachten. “Sinds we hiermee in 2015 gestart zijn, hebben we al tal van automatiseringsprojecten in verschillende sectoren afgerond. We zijn ervan overtuigd dat de komende jaren één op de vijf trucks geautomatiseerd zal worden. Op die trend willen we natuurlijk inspelen”, zegt Christophe Lautray, chief sales officer bij Linde. “Tegelijk willen we nog meer inzetten op digitalisering om de intralogistieke processen efficiënter en transparanter te maken.”

Met het oog op de flexibiliteit die bedrijven tegenwoordig verwachten, verwacht Linde ook veel van alternatieve business modellen, zoals ‘pay-per-use’. “Nu al hebben we de grootste ‘short rental fleet’ in Europa, met meer dan 60.000 toestellen. We willen onze capaciteit nog verhogen om de vraag bij te benen”, stelt Christophe Lautray. “Daarnaast zetten we sterk in op ons servicenetwerk. Zo hebben we binnen de EMEA het aantal trucks dat we servicen met 14% zien stijgen. Innovatieve service tools zoals ‘remote diagnostics’ zorgen ervoor dat we die service steeds efficiënter kunnen verlenen.”

Daarnaast wil Linde sterk blijven inzetten op customisering. “Vandaag noteren we al op 40% van onze bestelde trucks gecustomiseerde opties. Dat zal in de toekomst niet minder worden”, meent Christophe Lautray. “De hoge configureerbaarheid van onze orderpickers, bijvoorbeeld, illustreert die tendens perfect.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.