IoT maakt verkooppunt slimmer

Coca-Cola Hellenic Bottling Company connecteert displaykoelers

Displaykoelers vormen een belangrijke eindschakel in de supply chain van dranken- en voedingswarenproducenten. Een geoptimaliseerde positionering van zowel de koelers als hun inhoud resulteert daarbij in een hogere efficiëntie en betere verkoopcijfers. Coca-Cola Hellenic Bottling Company, een van de bottelaars van de Coca-Cola Company, implementeerde daartoe een IoT-oplossing (Internet of Things) die data uit de koelers connecteert met een centraal dashboard. De toepassing geeft inzicht in onder meer de rotatie van de producten en de efficiëntie van promotiecampagnes, en draagt zo bij aan een efficiëntere supply chain.

Coca-Cola Hellenic Bottling Company levert in achtentwintig Europese landen frisdrankflesjes voor de displaykoelkasten van horecazaken, winkels, benzinestations en andere verdeelpunten. Het gaat in totaal om ruim anderhalf miljoen koelkasten. De datagedreven organisatie klopte bij ICT-leverancier Atos aan voor een oplossing om haar koelers slimmer te maken.
Paul Albada Jelgersma, verantwoordelijk voor de IoT-activiteiten bij Atos: “De displaykoelers bevatten verschillende sensoren en camera’s om de interactie met de klant op te volgen. Door bijvoorbeeld na te gaan hoeveel keer de deur open- en dichtgaat, krijg je een duidelijke indicatie van de populariteit van de koeler. De klant monitort er bijvoorbeeld het effect van een marketingactie mee. Hij gaat ook na wat er gebeurt wanneer je de interne indeling aanpast en wat de impact is wanneer je de koeler op een andere locatie plaatst. Je verneemt ook welke producten in de koeler het beste scoren en de grootste vertegenwoordiging erin verdienen. Koelers uitgerust met een camera kunnen op regelmatige basis de lay-out van de koeler fotograferen. Dat levert eveneens bruikbare informatie voor de marketingafdeling op.”
Het spreekt voor zich dat inzicht in rotatiesnelheden ook voordelen biedt richting een geoptimaliseerde supply chain.
 
Coca-Cola Hellenic Bottling Company past trouwens ook beacon-technologie op de koelers toe. Daardoor ontvangen consumenten die de displaykoelers naderen – als ze daartoe toestemming hebben gegeven – een pushbericht op hun smartphone. Dat bericht wijst op de aanwezigheid van de koeler of plaatst exclusieve acties in de kijker. Dat vormt voor Coca-Cola een interessante manier om de klant te benaderen en impulsaankopen te stimuleren.

202022115492673_atos-foto-1.jpg
Paul Albada Jelgersma, verantwoordelijk voor de IoT-activiteiten bij Atos: “De koelers bevatten verschillende sensoren, de gegenereerde data dragen bij aan een hoger verkoopresultaat.”

Wat met voorraadbeheer?

Hoewel Atos bij de productvoorstelling opperde dat de IoT-toepassing voorkomt dat een koelkast leeg komt te staan en het eigen filmpje op YouTube een gestroomlijnde voorraad als troef vermeldt, beschouwt Paul Albada Jelgersma de Atos Codex Connected Cooler Solution niet als een rechtstreekse tool voor voorraadbeheer. “Displaykoelers bevinden zich altijd in verkooppunten met winkelmedewerkers”, luidt het. “Zij beschikken over een magazijn en zullen sowieso waken over een tijdige bevoorrading. Bij een vergelijkbare toepassing voor de klassieke drankautomaten op openbare plaatsen als stations en in winkelcentra liggen de kaarten anders. Sensoren in de automaat wijzen in dat geval op een slinkende voorraad, waardoor de verantwoordelijke meteen tot actie kan overgaan.”
 
Volgens de bottelaar zijn er nog andere belangrijke verschillen tussen een displaykoeler en een drankenautomaat. Zo weet je bij een drankenautomaat precies wat er via dat kanaal wordt verkocht, terwijl een tankstation bijvoorbeeld niet bijhoudt hoeveel verkochte flessen precies uit de koeler zijn opgepikt. Dankzij IoT-sensoren weet Coca-Cola Hellenic Bottling Company nu dat tachtig procent van de keren dat iemand een deur opent, er ook effectief een verkoop volgt. Door de koeler te verhuizen van een minder succesvolle locatie naar een meer performante winkel, kan al snel een verkoopstijging van twaalf procent worden opgetekend.

Cloudtoepassing

De data uit de displaykoelers vertrekken op twee manieren naar de centrale beheerder. In het geval van online verwerking stuurt een simkaart de data rechtstreeks naar het softwarepakket. Wanneer dat door omstandigheden – bijvoorbeeld in het geval van een gebrekkige internetverbinding – niet mogelijk is, verzamelt een medewerker de data. Hij of zij voert tijdens de bevoorradings- of onderhoudsronde de gegevens via een mobiele applicatie in en verstuurt ze richting de overkoepelende dashboards. De IoT-oplossing draait in een Microsoft Azure-cloudomgeving.

202022115504472_atos-foto-2-connected-coca-cola.jpg
De IoT-toepassing leert dat tachtig procent van de keren dat iemand een deur opent, er een verkoop volgt.

Logistieke uitdaging

De koelkasttoepassing is een zogenaamde Atos Codex Connected Cooler-oplossing. Codex omvat een verzameling data-analysediensten en cognitive computing-oplossingen voor zakelijke processen. Atos startte de uitrol bij Coca-Cola Hellenic Bottling Company ruim een jaar geleden. Na enkele maanden beschikte de onderneming al over duizenden geconnecteerde koelers. De bottelaar mikt binnen afzienbare tijd op een volledige geconnecteerde vloot en ziet daarbij een belangrijke rol weggelegd voor 5G-connectiviteit. Paul Albada Jelgersma wijst erop dat het verhaal niet exclusief om Coca-Cola draait. Naar verluidt tonen ook andere bottelarijen en brouwerijen interesse in het concept. De toepassing zou ook de weg openen richting uiteenlopende sectoren, zoals geldautomaten in de bankenwereld. “De markt reageert positief. De grootste uitdaging bevindt zich op logistiek vlak. We rusten zowel bestaande als nieuwe displaykoelers uit met de IoT-toepassing. Bij nieuwe toestellen verloopt dat uiteraard het vlotst. Bestaande koelers bevinden zich in elke uithoek van een gemeente, stad of land. Dat maakt de opdracht enigszins paradoxaal: terwijl onze toepassing de data centraliseert, horen we in eerste instantie decentraal alle toestellen van de nodige sensoren te voorzien. We moeten dus samen met onze klant een uitgekiende planning uitwerken.”

KD

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.