Lees Ook

De handel onder een vergrootglas: business is er zeker, maar niet as usual

De handel onder een vergrootglas: business is er zeker, maar niet as usual
De uitdagingen voor handelaren liggen onder een vergrootglas. Hardlopers lopen harder, terwijl andere assortimenten nauwelijks verkopen. Pakketbezorgers melden drukte ‘als met kerst’, terwijl de horeca stilligt. In een context die niemand ooit heeft meegemaakt, wordt de veerkracht van ondernemers op de proef gesteld. Business is er zeker, maar niet as usual.

Klantenverwachting in onzekere tijden

De laatste jaren steeg de klantverwachting enorm. Klanten werden steeds vaker beleverd: het aantal orders groeide, terwijl de grootte van de orders afnam. Als handelaar bracht dit een aantal uitdagingen met zich mee, waarbij efficiëntie en flexibiliteitcruciaal zijn. Dit kan worden gewaarborgd door de inzet van goede picking software. Ook de verpakking optimaliseren draagt hieraan bij. Fouten beperken is eveneens een vorm van efficiëntie: door het vermijden van retouren kun je administratiekosten en andere kosten voorkomen. 
 
Flexibiliteit door de vraag naar maatwerk zorgt voor wendbaarheid: fabrikanten die zich bezighouden met 3D printing zetten zich belangeloos in om in extra onderdelen voor beademingsapparatuur te voorzien. Met deze crisis merken we dat er veel nieuwe initiatieven van de grond komen.

Flexibiliteit en afhankelijkheid

Bedrijven die snel kunnen omschakelen hebben het goede ingrediënt om succesvol te zijn. In sommige sectoren - zoals de horeca en toeleveranciers van de horeca - staat het water aan de lippen door de verplichte sluitingen. Bij sommige handelaars ontstaat door de crisis een nieuwe type business via thuisleveringen of leveringen op afspraak. Zo ook bij het bedrijf Disposable Discounter. Binnen no-time zijn zij omgeschakeld van horeca verpakkingen – waarvan de verkoop stil kwam te liggen - naar desinfectiemiddelen. 
 
Een ander mooi voorbeeld van flexibiliteit is de zoektocht naar nieuwe leveranciers, soms noodgedwongen omdat leveringen uit pakweg Italië en Spanje stilvallen. Zo zoeken sommige handelaars het dichter bij huis: kan iets duurder zijn, maar het biedt ook een kans om een breder assortiment te vinden en een hoger serviceniveau te verzekeren. Tip hier is – ook als er geen crisis is - verder te kijken dan de gebaande paden en de bekende relaties om nieuwe kansen te ontdekken.

Piekbelasting

In de e-commerce wordt een groei tot wel 50% genoteerd. De vraag in bepaalde sectoren gaat door het dak, wat tot een voorraadtekort kan leiden. Dit brengt uitdagingen met zich mee. Als handelaar kun je hier verstandig mee omgaan door een limiet op het aantal producten te zetten dat kan gekocht worden. Zo limiteerde een handelaar in diepvriespizza’s het aantal pizza’s dat per klant kon besteld worden om zo meer klanten te kunnen bedienen. Belangrijk is om over de hele keten te kijken – niet alleen bij je leverancier, maar ook bij de leverancier van je leverancier – om data te analyseren en trends te herkennen. Op die manier kun je kort op de bal spelen en slim omgaan met de situatie. Dit vereist wel transparantie en communicatie. 

Human factor in e-commerce

De human factor in de e-commerce maakt het mogelijk om je koper te beïnvloeden met bijvoorbeeld kortingsacties en kassakoopjes. Ook sales kan prima op afstand ondanks social distancing. Belangrijke klanten kun je nog steeds 1 op 1 advies geven via remote contact. De human factor kan ook ondersteund worden door bij online verkopen alle zeilen bij te zetten: vindbaar en concreet zijn, maximaal informatie geven over je product, transparantie, leverbetrouwbaarheid, inzetten op de juiste keywords… Keywords zijn overigens vrij goedkoop op dit ogenblik doordat grote adverteerders hun acties even on hold zetten.

Meer over de invloed van de coronacrisis op de handel?

Wil je meer weten over de invloed van de coronacrisis op de handel? Bekijk de gratis webinar waarin handvatten worden gegeven om door de crisis heen te komen. 
 Onderwerp: Digital Business   Bedrijven: Exact Belgium 
Lees Ook
X