Lees Ook

De toekomst van elektrisch rijden

De toekomst van elektrisch rijden
Elektrisch rijden stijgt erg snel in populariteit door alle ontwikkelingen die spelen in deze markt. Het wordt vanuit alle kanten gepusht doordat dit het ‘rijden van de toekomst’ zou moeten zijn. Maar is dit terecht en welke kant gaan we op met elektrisch rijden? In dit artikel gaan we het hebben over de toekomst van elektrisch rijden en de energie transitie. Zo verwachten we dat elektrische auto’s en elektrisch rijden de wereld gaan veranderen.

Elektrisch rijden momenteel

Elektrisch rijden bestaat al een aardige tijd en begint nu ook serieuze stappen te nemen. Alle grote fabrikanten van elektrische auto’s, maar ook laadpalen, zijn al aardig ver betreft technologie. De actieradius wordt steeds groter en de laadpalen laden steeds sneller. Bovendien wordt de prijs van een elektrische auto, maar ook een laadpaal thuis steeds betaalbaarder. Kortom, we zijn op weg naar de goede richting. Maar naast het optimaliseren van de huidige technologie zijn een klein aantal fabrikanten (waaronder Wallbox en Nissan) bezig met een nieuwe technologie: bidirectioneel laden.
 

Bidirectioneel laden

Deze nieuwe technologie zal volgens experts de wereld gaan veranderen. Met bidirectioneel laden wordt het mogelijk om ‘twee richtingen’ op te laden. Waar een reguliere laadpaal enkel stroom kan geven aan een reguliere elektrische auto, zal een bidirectionele lader in combinatie met een geschikte elektrische auto het mogelijk maken om vanaf de accu stroom terug te geven aan het huis of stroomnet. Deze technologie maakt het mogelijk om je accu als opslagpunt te gebruiken voor je huis. Momenteel heeft de gemiddelde elektrische auto een accucapaciteit van 70 kWh, dit staat ongeveer gelijk aan het stroomverbruik van een huishouden van 4 personen voor een week!

De Wallbox Quasar is een laadpaal die dit al kan. Het is echter van belang dat je elektrische auto deze mogelijkheid ook heeft. De technologie voor bidirectioneel laden heeft namelijk invloed op de bouw van zowel de lader als de auto. De Nissan Leaf is een auto die ook deze technologie mogelijk maakt. Doordat bidirectioneel laden nog erg in de kinderschoenen staat en we nog vaak vaste stroom tarieven betalen, zal het effect op je portomonnee nog niet zo groot zijn als wanneer deze technologie wat verder is. Zo verwachten experts dat bidirectioneel laden gaat bijdragen aan een energie transitie.
 
 

Energie transitie

Zoals eerder benoemd verwachten vele experts een energie transitie. Waar traditioneel gezien de energieleveranciers vooral zorgde voor de toelevering van energie, zal dit naar verwachting in de toekomst verschuiven. Zo zal bidirectioneel laden ervoor zorgen dat je de accu van je elektrische auto als opslag kunt gebruiken voor je huis, waardoor je zelfopgewekte stroom (door bijvoorbeeld zon of wind) kunt opslaan en gebruiken wanneer het jou uitkomt. Piekmomenten van energie afname worden hierdoor afgeschaafd en je kunt de energie die je nog extra nodig hebt op momenten afnemen wanneer de stroomprijs het laagst is.
 
Tot slot zullen de energieprijzen waarschijnlijk weer variabel worden door de energie transitie. De utopie is dat we uitendelijk naar een wereld zullen gaan waarbij iedereen streeft naar een energieneutraal huishouden, waarbij we nog weinig kosten zullen hebben aan elektriciteit en de wereld uiteindelijk voor een groot deel kan worden voorzien van groene stroom.
 
 Onderwerp: Sustainability Digital Business 
Lees Ook
X