Lees Ook

Social distancing op de werkvloer

Reflecties voor magazijnoperaties

Social distancing op de werkvloer
In logistieke operaties zoals magazijnen en distributiecentra werken mensen veel naast elkaar of komen ze elkaar in verschillende processen tegen. Denken we maar aan goederenontvangst, wegzet, picking, packing en staging. We moeten er dan ook over nadenken hoe we zowel nu als in de toekomst kunnen garanderen dat mensen in die operaties de afstandsregels in acht nemen. We merken initiatieven om schermen te bouwen, eenrichtingsverkeer in magazijngangen in te voeren en richtlijnen mee te geven aan de operatoren. Maar volstaat dat? Of kunnen systemen en technologie ons helpen?
 
Magazijnoperaties worden opgezet en aangestuurd om aan een aantal doelstellingen te voldoen, meestal een balans tussen service en kosten. Aan de kostenzijde vinden we voornamelijk de personeelskosten, infrastructuurkosten, afhandelingsapparatuur en materieel. Aan de servicekant gaat het om correct en foutloos leveren, op tijd en aan de juiste snelheid. De laatste jaren komen daar nog milieudoelstellingen bij en ongetwijfeld zal er nu ook nog meer ‘caring’ – zorgen voor de mensen – aan te pas komen. Dat uit zich vandaag al in ergonomische doelstellingen, bijvoorbeeld de werkhoogte in automatisering, maar nu komen daar ook nog de distancing regels bovenop.
 
Vanuit de eigen consultingervaring in magazijnen en de middleware van ART4L om snel informatiestromen tussen systemen (WMS) en operatoren op te zetten in functie van flexibel instelbare processen, rijpte bij ART4L het idee om voor de distancing gebruik te maken van ‘indoor positioning’, een van de beschikbare IoT-toepassingen. “Vandaag is er immers technologie beschikbaar om op betrouwbare en consistente wijze de positie van een ‘tag’ te capteren”, aldus Jan De Kimpe van ART4L. “Die oplossing kan worden gebruikt om na te gaan of een operator op de juiste plaats de juiste taken aan het uitvoeren is. Op die manier zijn processen mogelijk voor bijvoorbeeld heftrucks zonder scanning. De positie kan ook gelden als een scan van de juiste locatie. En in een magazijn is een gangbare regel dat wat ergens op een positie is geplaatst, daar ook opnieuw door het systeem kan worden gevonden. Maar tegelijk kan ook worden opgevolgd, gecontroleerd en gelogd op welke afstand de operatoren van elkaar werken. Alarmen en rapporten kunnen worden gegenereerd om afstandsregels op te leggen en op te volgen.”
 
En het kan nog beter, meent Jan De Kimpe. “Want als de lay-out van het magazijn een stratenplan is en de operatoren voertuigen, en de WMS-opdrachten zijn te plannen voertuigbewegingen, dan kan een routeplanner in real time bewegingen plannen. Daarbij kan rekening worden gehouden met verschillende criteria zoals het maximale aantal ‘voertuigen’ per type in een gang, geen vermenging van voertuigtypes in een gang (bv. reachtrucks en orderpickers), de kortste en/of snelste route, distancing tussen operatoren, taakvolgorde voor bijvoorbeeld stapelbaarheid en dergelijke meer. En de ART4L middleware kan de routes op (een deel van) het scherm van de operator projecteren.”
 
Toekomstmuziek? “Neen, vandaag mogelijk”, benadrukt Jan De Kimpe. “Via een samenwerking tussen verschillende technologiespecialisten hebben we dat conceptueel en technisch volledig uitgewerkt. De partijen combineerden hun specifieke knowhow met die van ART4L m.b.t. koppeling met WMS, positionering, routeplanning (Solvice) en de visualisatie naar de operatoren. Geïnteresseerden kunnen we alvast laten weten dat we binnen de drie maanden na toekenning van een opdracht live kunnen zijn.”
 
Vandaag zoekt ART4L ondernemingen die als pilot en testomgeving aan dit project willen meewerken. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met jan@art4l.com.
 
 
 Onderwerp: Warehouse Management 
Lees Ook
X