Lees Ook

Met bTag Experience houdt passagier koffer in het vizier

Brussels Airport zet RFID-oplossing voor opvolging van bagage in

Met bTag Experience houdt passagier koffer in het vizier
Dagelijks reizen normaal tegen de 42.000 stuks bagage door Brussels Airport. Een vlotte verwerking van die stroom vormt op zich al een grote logistieke uitdaging. Om ook de luchthavenbeleving te verbeteren, ging Brussels Airport op zoek naar een service die reizigers informeert over de status van hun bagage. Zo kunnen passagiers hun tijd na de landing op de luchthaven meer relax doorbrengen. Bovendien draagt de zogenaamde bTag Experience bij tot de social distancing aan de bagagecarrousel, aangezien de reiziger zijn bagage vanop veilige afstand kan volgen tot ze effectief op de band ligt.

Brussels Airport is een van de belangrijkste luchthavens van Europa. Vorig jaar vervoerden 64 luchtvaartmaatschappijen er maar liefst 26,4 miljoen passagiers naar 207 bestemmingen. Ondanks de vele capaciteitsuitbreidingen en infrastructurele investeringen wil Brussels Airport vooral een luchthaven op mensenmaat zijn.
 

Oplossing op basis van RFID

Om de reis van de passagiers nog comfortabeler te maken, ging Brussels Airport op zoek naar een oplossing die hen toelaat hun bagage via een app te volgen. Daarbij wilde de luchthaven inzetten op RFID-tags, een cloudoplossing en geavanceerde data-analysetools.
Voor de ontwikkeling van de oplossing besloot Brussels Airport samen te werken met Impinj. Bij die keuze gaven de uitgebreide technologische mogelijkheden van het RFID-platform RAIN (RAdio frequency IdentificatioN) de doorslag. Daarop selecteerde Impinj de onafhankelijke solution provider Aucxis als technische partner voor de realisatie van het project.

Om te beginnen werden in huis de nodige voorbereidingen getroffen. Vervolgens ging een ‘dedicated’ team project engineers van Aucxis ter plaatse de technische haalbaarheid van de gewenste RFID-oplossing testen. Die ‘proof of concept’ gebeurde in een gecontroleerde omgeving, waar de oplossing op kleine schaal in de praktijk werd getest. Na de selectie van het juiste tagtype, volgde de installatie van de detectiepunten aan elke bagageband. Dankzij de grondige voorbereidende werkzaamheden verliepen de installatie en de finetuning van de hardware en de door Aucxis ontwikkelde ‘edge computing middleware’ Hertz bij Brussels Airport vlot.

Vandaag maakt de uitgekiende combinatie van de RFID-chip in het bTag-label en de strategisch aangebrachte sensoren in de luchthaven het mogelijk om elk bagagestuk te lokaliseren, vanaf de aankomst op de luchthaven tot op de bagagecarrousel. Vervolgens kunnen die data naar de bTAg-app worden verzonden.

Hoe werkt de bTag Experience?

In september 2019 konden vrienden en familie van de medewerkers van Brussels Airport het systeem al in gebruik nemen. Sinds de jaarwisseling kunnen alle reizigers de bTags via de website kopen. Enkele dagen na de bestelling krijgt de passagier zijn bTag thuis geleverd en kan hij hem aan de hand van een QR-code via de app activeren. Voor het inchecken bevestigt hij de bagagetag aan zijn koffer.
Van zodra zijn vlucht aankomt, informeert de app de passagier wanneer en op welke bagageband hij zijn koffer kan verwachten. Als hij dat wil, kan de passagier de informatie ook via sms of e-mail ontvangen.
 

Van betere ervaring tot datavergaring

Het grootste voordeel van de bTag Experience is wel dat de passagier niet bij de bagageband hoeft te staan wachten. In coronatijden is dat uiteraard een nog grotere troef geworden. Een ander voordeel is dat afspreken met personen die de reiziger komen afhalen nu veel efficiënter kan.

In de toekomst kan Brussels Airport de gecapteerde gegevens bovendien ook voor analysedoeleinden gebruiken. Op die manier kunnen de processen nog meer worden geoptimaliseerd.
 
 Onderwerp: Automatische Identificatie 
Lees Ook
X