Lees Ook

Voedingsindustrie stelt heftrucks voor grote uitdagingen

Sowieso zijn de eisen aan heftrucks in de voedingssector heel hoog. COVID-19 zet nog eens extra druk. Om geen knik in de bevoorradingsketen te krijgen, is het essentieel om levensmiddelen te allen tijde snel, efficiënt én veilig te behandelen in het magazijn. Gelukkig kunnen we rekenen op een breed aanbod aan oplossingen om die uitdagingen het hoofd te bieden.

Waar voeding behandeld wordt, daar zijn de eisen rond hygiëne uiteraard bijzonder hoog. Om te voldoen aan de strikte HACCP-regels is het dan ook belangrijk om kwalitatieve trucks in te zetten die de omgeving zo weinig mogelijk vervuilen. In deze context genieten bijvoorbeeld heftrucks met oliebadremmen de voorkeur, aangezien de stofpartikels die bij trommelremmen vrijkomen voeding zouden kunnen aantasten. Om bandensporen op de spic en span magazijnvloeren te vermijden, is het ook mogelijk te opteren voor heftrucks met witte banden, die geen markeringen achterlaten.

Het spreekt ook voor zich dat we in voedingsmagazijnen de vervuilende uitlaatgassen van dieseltrucks willen weren. Hier zijn elektrische heftrucks dan ook de meest aangewezen optie. Meegenomen is uiteraard dat de performantie van elektrische heftrucks de prestaties van thermische trucks tegenwoordig evenaart, ook in de hogere gewichtsklassen.

Tijd sparen met lithium-ion

Een nadeel van de traditionele elektrische heftrucks op loodzuurbatterijen is evenwel dat het wisselen en laden van batterijen veel tijd in beslag kan nemen. In een tijd waar de voedingssector onder extreme druk staat om snel te kunnen uitleveren, kan dat wachten heel lang duren. Zeker wanneer heftrucks meerdere shiften na elkaar moeten werken, kan dat een groot probleem worden.

Overstappen naar heftrucks met lithium-ionbatterijen kan dan een oplossing zijn. Hoewel hun kostprijs nog steeds een stuk hoger ligt dan van toestellen met een loodzuurbatterij, kunnen het grotere gebruikersgemak en de lagere operationele kosten zo’n aankoop toch rechtvaardigen. Zo laat een truck met lithium-ionbatterij toe om tussentijds te laden, waardoor tijdrovende batterijwissels en dure laadlokalen overbodig worden. Bovendien gaan lithium-ionbatterijen drie tot vier keer langer mee dan loodzuurbatterijen. Vooral in voedingsmagazijnen waar de klok rond wordt gewerkt, vinden trucks op dergelijke batterijen steeds meer bijval.

Werk je zowel binnen als buiten met de trucks, dan vormen LPG-trucks eveneens een optie, aangezien zij over het algemeen beter bestand zijn tegen weer en wind dan elektrische trucks. Al kunnen we daar meteen aan toevoegen dat elektrische trucks ook buiten steeds beter functioneren. Dat komt doordat de onderdelen van kwalitatieve elektrische trucks steeds efficiënter beschermd worden tegen externe factoren.

Bijzondere aandacht voor koude omgevingen

Heb je een voedingsmagazijn met koel- en/of diepvrieszones, dan zal dat extra uitdagingen voor je trucks met zich meebrengen. Zeker in diepvriesmagazijnen is het aan te raden voor aangepaste toestellen te kiezen, bijvoorbeeld met vriesbestendige onderdelen en dubbele beglazing met verwarmd glas.

In een vorige blog haalden we ook al het vervelende probleem aan dat condens heet. Drie mogelijke oplossingen zijn: het voorzien van dubbel afgedichte elektrische aansluitingen en extra bescherming van bewegende onderdelen, de truck zoveel mogelijk in de koude zone laten of de truck buiten de koude zone laten tot hij terug droog is.

In koel- en diepvriesmagazijnen komen heftrucks met lithium-ionbatterijen trouwens extra tot hun recht. Hier presteren ze een stuk beter dan trucks op loodzuurbatterijen, omdat deze batterijen minder energie verliezen door de koude en bovendien tussentijds kunnen worden geladen. Dat garandeert een meer productieve workflow, zelfs in diepvriesomgevingen.

Trucks met oog voor flexibiliteit

Ook typisch voor de voedingssector zijn uitgesproken piek- en dalperiodes. In dat kader kan het interessant zijn om gebruik te maken van een basisvloot, die je kunt aanvullen met gehuurde toestellen als er een drukke periode voor de deur staat.

Bij BClose beschikken we bijvoorbeeld over een zeer flexibele en uitgebreide huurvloot, die toelaat op elk moment het juiste aantal trucks in huis te hebben.

Ondersteuning van de juiste apparatuur en technologie

Om in deze kritische sector aan productiviteit te winnen, is het verder aan te bevelen met aangepaste voorzetapparatuur te werken. Zo zorgen multi pallet handlers ervoor dat goederen sneller kunnen worden geladen, gelost en verwerkt. Uiteraard is het daarbij belangrijk dat je kiest voor een krachtige truck, die het mogelijk maakt probleemloos met zulke hulpstukken te werken.

Daarnaast kan het gebruik van moderne technologieën in de voedingssector een grote meerwaarde betekenen. Door heftrucks met sensoren uit te rusten, is het bijvoorbeeld mogelijk botsingen te detecteren en onderhoudsalarmen te genereren. In een sector waar veiligheid primeert, zijn zulke zaken geen overbodige luxe. Via telematica kun je ook de visibiliteit in je vloot verhogen en datagedreven analyses uitvoeren om betere beslissingen te maken. Via IoT (Internet of Things) wordt het ook een koud kunstje om trucks van op afstand te monitoren en bijvoorbeeld firmware updates of operationele parameters te wijzigen. Door de toenemende logistieke druk en nood aan traceerbaarheid vinden dergelijke types van automatisering steeds meer hun weg in magazijnen waar voeding wordt behandeld.
 Onderwerp: Warehouse Equipment   Bedrijven: B-Close 
Lees Ook
X