Lees Ook

Automatisering cruciaal in omnichannelaanpak

Bax Music investeert continu in supply chain

Automatisering cruciaal in omnichannelaanpak
Het gaat hard voor Bax Music. De Nederlandse specialist in muziekmateriaal en instrumenten voor de professionele en particuliere markt, groeit jaarlijks met dubbele cijfers. Om zowel de klant aan huis als de winkels efficiënt en tijdig te bedienen, investeert Bax Music continu in de optimalisering van zijn supply chain. Met het vorig jaar geopende magazijn in Middelburg en de nieuwe sorteermachine en inpakstraat kan het bedrijf ook bij groeiende volumes zijn leverbeloftes waarmaken.
 
Bax Music groeide uit van de deejay-hobby van broers Jochanan en Nathanael Bax tot een gereputeerde internationale speler in de muziekwereld. “We vormen vandaag het aanspreekpunt voor al wie bezig is met muziekinstrumenten, ‘deejay gear’, studioapparatuur en PA en verlichting. Tachtig procent van onze klanten bevinden zich op de particuliere markt, tegenover twintig procent professionals”, verduidelijkt medeoprichter en -zaakvoerder Jochanan Bax.
De muzikant koopt bij Bax Music allerhande instrumenten, van piano’s, over gitaren tot drums. Deejays kloppen er dan weer aan voor hun mengpanelen en accessoires, terwijl de evenementensector tuk is op onder meer de verlichting, luidsprekers, beamers en kabels. Benodigdheden voor streaming en podcasts behoren tot de snelste groeiers.

De coronacrisis had allerminst een negatieve impact op de verkoopvolumes. “Veel mensen knoopten weer aan met hun muzikale hobby”, verduidelijkt Jochanan Bax. “We tekenden op een gegeven moment een omzetgroei van meer dan tachtig procent op. Al vlakken de terugvallende inkomsten uit de horecamarkt dat enigszins af. Een omzetgroei van vijftien procent in 2020 lijkt een realistische inschatting.”

Nieuw bulkmagazijn

Bax Music beschikt over vijf winkels: vier in Nederland en eentje in Antwerpen. Daarnaast bereikt het bedrijf de klant ook via zijn webshop. Naast België en Nederland beschouwt de muziekspecialist Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk als belangrijke focuslanden en kent hij een mooie afzetmarkt in Italië, Spanje, Zweden en Duitsland. Bax Music beschikt pal naast zijn winkel in Goes over een eigen pick & pack-magazijn.
 
De ingebruikname van het magazijn voor bulkgoederen in Middelburg een jaar geleden past in de groeistrategie van het bedrijf. “We verwerken er de inkomende goederen uit China om het pick & pack-magazijn tijdig mee te bevoorraden. De producten uit Europa komen rechtstreeks in het pick & pack-magazijn aan. Die hebben we altijd zes weken op voorraad liggen.”

Wavepicking

Met ongeveer 60.000 actieve SKU’s en de belofte ‘voor 23 uur besteld, morgen geleverd’, speelt Bax Music kort op de bal. Het bedrijf weet zich gesterkt door een doorgedreven digitalisering en automatisering. “Wavepicking is voor ons de aangewezen techniek om vergelijkbare orders strategisch te groeperen”, verduidelijkt Jochanan Bax. “We maken er een interne sport van om steeds weer iets te bedenken om de waves te vergroten. Dat kan soms een softwareaanpassing zijn en soms hardware-optimalisering. Hoe groter onze waves, hoe efficiënter we picken.”

Volautomatische sorteermachine

De sorteeractiviteiten situeren zich hoofdzakelijk rond de volautomatische sorteermachine OptiSorter Horizontal van Optimus. Die omvat een rollerbaan met blauwe trays, waarbij een zogenaamde ‘pusher’ de artikelen en dozen van de trays duwt wanneer ze de juiste uitgang passeren.
Jochanan Bax: “We breiden onze sorteerlijn voortdurend uit, onder meer met automatische en handmatige aanvoertafels. De door de sorteerlijn getrieerde producten komen in glijgoten of chutes terecht, waarna we ze nogmaals scannen vooraleer we ze in het ‘pigeon hole rack’ plaatsen. Dat rek valt – zoals de naam al doet vermoeden – het best te vergelijken met een duiventil met lampjes. Het laat ons toe de waves nog groter te maken en efficiënter te picken. Het vormt in feite een verlengstuk van onze sorteerlijn.”

Drie inpakstraten

Bax Music breidde zijn magazijn recent uit met drie automatisch geïntegreerde E3neo EVO CutIt inpakstraten van Ranpak.
J. Bax: “Het bijzondere aan die toepassing is dat ze de hoogte van de doos afstemt op het hoogste product dat erin terechtkomt. Ze plooit de flappen van de doos nadien automatisch over het hoogste product. De open ruimte met lucht bovenin de doos blijft dus beperkt. Ook hoeven we nu minder bubbelfolie in onze dozen te stoppen, wat onze ecologische voetafdruk ten goede komt en dus een mooie stap betekent in ons streven naar CO2-neutraal ondernemen.”
 
Voor enkelvoudige orders vertrekken de gescande producten via de automatische rolbanen richting de inpakstraat, waar ze na het verpakken en labelen hun weg vinden naar de dispatch transportband en de dispatch sorter. Voor meervoudige orders bevinden zich op de sorteermachine zowel de te verwerken producten als de lege dozen. Als alle producten na sortering eenmaal in de glijgoten terecht zijn gekomen, volgt de sortering van de doos. Een lampje geeft aan dat de bestelling vertrekkensklaar is voor de inpakstraat en dispatch transportband.

Efficiëntiewinst

Het sorteerproces verloopt nu nagenoeg volledig autonoom en met een zeer beperkte menselijke inbreng. De sorteerlijnen draaien aan inboundzijde nagenoeg volcontinu. Enkel op zaterdagnacht en zondagnacht valt de activiteit even stil. De outboundprocessen zijn op weekdagen tot twee uur ’s nachts operationeel. “De ingebruikname van de automatische inpakstraat resulteerde al na enkele weken in een productiewinst van 35 procent. Waar we onze equipe in het derde jaarkwartaal doorgaans sterk moeten opschalen, klaren we de klus nu met onze vaste medewerkers. Dat betekent een grote efficiëntiewinst, aangezien het tijd en inspanningen vergt om mensen in te werken in functie van drukke periodes”, verduidelijkt Jochanan Bax.
 
De hoge snelheid is volgens de medeoprichter een absolute noodzaak. “We bevinden ons in een veeleisende markt. Mensen sparen soms jarenlang voor die ene gitaar. Wanneer ze bestellen, willen ze die de volgende dag al ontvangen. Daar moet je als specialist een antwoord op bieden”, luidt het. Bax Music pakt nu tachtig procent van zijn pakketjes automatisch in. “De overige twintig procent valt vooral toe te schrijven aan minder evidente formaten. Een piano krijg je nu eenmaal moeilijk doorheen een sorteer- en inpaklijn. Al zijn we voortdurend op zoek naar mogelijkheden om ook die ‘onsorteerbare’ referenties automatisch te verwerken.”

Omnichannelstrategie

Hoewel Bax Music zwaar investeert in e-fulfilment, hecht het evenveel belang aan zijn fysieke winkelpunten in Nederland en België. “We spelen in op verschillende behoeften en momenten: via onze mobiele site bereiken we wie in zijn luie zetel door ons gamma scrolt. De consument die tijdens de middagpauze wegdroomt van een nieuwe gitaar navigeert naar onze desktopsite, terwijl de muzikant zijn instrumenten in de winkel voelt, bespeelt en beluistert. We richten onze shops in als echte muziekparadijsjes met testklare producten. Dat werkt bijzonder goed: soms voeren klanten al een eerste selectie online uit, alvorens in de winkel de knoop door te hakken of omgekeerd. We merken dat winkelverkopen doorgaans zelfs winstgevender zijn dan webshoporders.”
 
Dat laatste schrijft Jochanan Bax toe aan de stijgende verzendkosten. Bij bestellingen vanaf vijftig euro neemt Bax Music die op zich. De medezaakvoerder wijst ook op de vertrouwensfactor die een winkel uitstraalt. “Bij de opening van een fysiek verkooppunt stijgen de online volumes in die regio. Dat je in de buurt terechtkunt voor herstellingen, creëert dus extra gemoedsrust. Service en knowhow vormen belangrijke wapens in de strijd tegen de echt generieke e-commercegiganten.” De niet-goed-geld-terug-garantie van 120 dagen biedt de klant extra zekerheid. “Onze retourpercentages van vijf tot zes procent liggen een pak lager dan in bijvoorbeeld de modebranche. Veel collega’s beschouwen het retourbeleid als een kostenfactor, maar ik zie dat enigszins anders. Telkens de klant een product terugstuurt, ontstaan er kansen om onze dienstverlening en kennis te etaleren.”

Uitdaging aan voorraadzijde

Bax Music maakt gebruik van Slim4 van Slimstock voor voorraadoptimalisering. “Van onze 60.000 actieve SKU’s vertegenwoordigen er 3.500 tachtig procent van onze omzet. We slagen erin de vraag naar onze producten vrij nauwkeurig in te schatten. Wat een grotere uitdaging vormt in een nichemarkt als de onze, zijn de relatief beperkte voorraden bij sommige leveranciers. Dat bemoeilijkt zeker bij nieuwe referenties het stroomlijnen van vraag en aanbod.”

Logistieke dienstverlening en handelsplatform

Vorig jaar kondigde Bax Music aan zijn magazijn open te stellen voor derde partijen. “Nu we door onze snelle groei het distributiecentrum in Middelburg al nagenoeg volledig zelf benutten, verdwijnen die plannen even in de koelkast ”, zegt Jochanan Bax. “Toch zie ik in de toekomst zeker potentieel in activiteiten als logistiek dienstverlener. We brachten onze logistieke activiteiten daartoe in een aparte entiteit onder en hebben met onze logistieke kennis en ervaring heel wat te bieden.”
 
Ondertussen ontwikkelt Bax Music zich tot een handelsplatform. “Wat wij doen, lijkt sowieso al sterk op de activiteiten van een online handelsbedrijf: we kopen goederen in en verkopen ze op eigen risico door. We bieden vandaag ongeveer vijfhonderd setjes gitaarsnaren aan, terwijl er wereldwijd misschien wel tienduizend verkrijgbaar zijn. Waarom zouden we naar analogie met het model van Amazon en Bol.com die andere aanbieders via Bax Music geen platform aanreiken om hun portfolio te verdelen? Daarnaast zie ik mogelijkheden voor bedrijfs- en sectoroverschrijdende samenwerkingen en kennisdeling. Ik denk bijvoorbeeld aan het gezamenlijk inkopen van karton of plastic, wat leidt tot een efficiëntere logistiek en gunstige aankoopprijzen.”

Openhartoperatie

Met het oog op 2021 liggen bij Bax Music opnieuw enkele stevige uitdagingen op de plank. “De transitie naar een nieuw warehouse management systeem vergelijk ik wel eens met de openhartoperatie van een bedrijf”, legt Jochanan Bax uit. “Na negen maanden voorbereiding, nadert de integratie van het WMS van Reflex met rasse schreden. In de toekomst blijft ons serviceniveau cruciaal. We moeten er nadrukkelijk op toezien dat onze vervoerders de lat even hoog leggen. De grote drukte in coronatijden mag onze leversnelheid niet beïnvloeden. Daarnaast moeten we onze groei mee vorm geven, blijven inzetten op duurzame processen en manuele pickingprocessen waar mogelijk elimineren.”
 Onderwerp: Transport & Distribution   Bedrijven: Slimstock Belgium 
Lees Ook
X