Lees Ook

Wie wint de race in de elektrische heftruckmarkt?

Still licht waarde van de beschikbare technologieën toe

Wie wint de race in de elektrische heftruckmarkt?
De populariteit van elektrische heftrucks blijft sterk stijgen. Dat blijkt uit hun steeds toenemende voorsprong op de verbrandingstrucks. Volgens de cijfers van beroepsvereniging Sigma maakten elektrische heftrucks vorig jaar al 63% van de Belgische heftruckmarkt uit. Voor gebruikers luidt de hamvraag vooral of ze beter voor traditionele loodzuurbatterijen of de opkomende lithium-ionbatterijen kiezen. En wat met de waterstoftechnologie, waarover we steeds meer horen? Tijdens de voorstelling van Stills nieuwste elektrische telg – de RX 60 voor 3,5 tot 5 ton – kregen we tekst en uitleg bij de mogelijkheden van vandaag.

Bij de keuze voor een heftruck speelt de technologie onder de motorkap een grote rol. “Daarbij moet je niet alleen de aanschafkosten maar ook de operationele kosten meenemen. Welke technologie uiteindelijk de beste is, hangt ook af van de taken die de truck precies moet vervullen”, weet Kai Von Berg, product manager counter balance truck & energie.

Waterstof: technologie voor de toekomst

Wanneer je gaat voor een elektrische truck, dan heb je in wezen de keuze tussen loodzuurbatterijen, lithium-ionbatterijen of waterstoftechnologie.
Björn Grünke, product manager energy systems: “Meestal wordt de technologie waarbij elektrische energie in een brandstofcel wordt opgewekt met behulp van waterstof al meteen van het lijstje geschrapt. Terecht ook, want zelden is die technologie al rendabel.”

Toch gelooft Still dat het zinvol is om nu al brandstofcellen met waterstoftechnologie aan te bieden. “In de toekomst zal die technologie zeker aan belang winnen. Er zijn ook al bedrijven aan de slag met die technologie, die toelaat na een korte laadbuurt heel lang te blijven werken. Bij het Amerikaanse Walmart en Amazon rijden al duizenden voertuigen rond op waterstoftechnologie. En bij de Franse retailer Carrefour heeft Still 137 voertuigen met brandstofcellen mogen leveren. Maar het is een feit dat implementaties nog fel door overheden worden gesteund”, vertelt Kai Von Berg. “De technologie zal pas interessant worden naarmate er meer geïndustrialiseerde toepassingen komen. Ook het toenemende belang van duurzaamheid zal een rol spelen. We mogen niet vergeten dat de druk vanuit de overheid op de CO2-uitstoot enorm groeit. Dat zal hogere kosten met zich meebrengen, voor emissiecertificaten bijvoorbeeld. In zo’n context heeft de zeer duurzame waterstoftechnologie een voetje voor. Toch verwachten we niet dat brandstofcellen voor het eind van het decennium rendabel zullen zijn. Tot die tijd zal de keuze voor het gros van de bedrijven beperkt blijven tot loodzuur- of lithium-iontechnolog

Lithium-ion versus loodzuur

Bij de aanschaf van nieuwe trucks kiezen bedrijven vaak nog automatisch voor de ingeburgerde loodzuurbatterijen. “De kostprijs van een truck met loodzuurbatterij ligt ook nog steeds een pak lager”, aldus Kai Von Berg. “Het grote potentieel van lithium-ionbatterijen moeten we eerder op operationeel vlak zien. Zo kun je bij lithium-iontechnologie tussentijds laden, je hebt bij intensief gebruik geen batterijwissels meer nodig, je mag de laadlokalen (die veel plaats innemen) schrappen en je kunt de tijdsintensieve reinigingsbeurten skippen. Hoe meer shifts na elkaar je trucks moeten werken, hoe meer die voordelen doorwegen en hoe sneller de lithium-ionbatterij aan het einde van de rit voordeliger uitvalt. Aan de vragen die we krijgen, merken we wel dat de interesse voor lithium-ion gestaag groeit. Vandaag kiest 15% à 20% van de bedrijven al voor lithium-ion. We schatten dat dat aandeel de komende vijf à tien jaar tot meer dan 50% zal stijgen.”

Met een lithium-iontruck kun je dankzij de snellading ook tijdens korte pauzes veel energie bijtanken. Op de nieuwe RX 35-50, bijvoorbeeld, kun je optioneel ook een ‘onboard charger’ kiezen, waarbij het batterijtoestel zich aan boord van de truck bevindt. “Via de lithium-ioncalculator van Still kun je je laadbeurten bovendien op een intelligente manier beheren, bijvoorbeeld door diverse laadscenario’s met elkaar te vergelijken. Door slimmer te laden volstaat misschien zelfs een lagere batterijcapaciteit, wat de truck financieel een stuk interessanter maakt”, licht Björn Grünke toe.

Geen excuus meer voor verbranding

Dat er steeds meer elektrische heftrucks in steeds hogere gewichtsklassen worden gelanceerd – getuige de nieuwe RX 60 35/50 – bewijst dat het transport van zwaardere gewichten steeds minder een excuus wordt om voor een verbrandingstruck te gaan. Ook het verschil in performantie tussen beide wordt steeds kleiner.
K. Von Berg: “Tegenwoordig zitten de motoren van elektrische toestellen ook zeer goed ingekapseld, waardoor ze ook geen last hebben van vuil of spatwater, bij buitentoepassingen bijvoorbeeld. Elektrische trucks draaien dus ook voor het vuilere werk hun hand niet meer om.”

“Toch betekent de komst van de RX 60 35/50 niet dat we geen verbrandingstrucks in die gewichtsklasse meer zullen verkopen. Bedrijven die om welke reden ook voor gas of diesel blijven kiezen, blijven we nog steeds bedienen. Het is onze strategie om een zo breed mogelijke energiemix aan te bieden”, verduidelijkt Henri Puhl, president voor Still EMEA.

Voordeel van de twijfel

Met de nieuwe RX60 35/50 is het trouwens ook mogelijk vlot te schakelen van loodzuur- naar lithium-ionbatterijen en vice versa.
B. Grünke: “Dat is bijvoorbeeld interessant als bedrijven met loodzuurbatterijen willen starten en later naar lithium-ion willen overschakelen. Of als ze voor lithium-ion kiezen, maar een loodzuurbatterij als back-up willen. Dat laatste kan handig zijn wanneer de chauffeur vergeten is bij te laden. Aangezien het toestel de batterij automatisch herkent, kan op elk moment geswitcht worden. Dat is een groot voordeel voor gebruikers die geen definitieve keuze willen maken tussen de twee technologieën.”

De nieuwe RX 60 35/50 onder de loep

Een jaar na de lancering van de nieuwe RX 60-reeks in de gewichtsklasse van 2,5 tot 3,5 ton, pakt Still uit met een volledig nieuwe familie 3,5 tot 5 ton. Zo zwengelt de Duitse fabrikant de evolutie naar steeds krachtiger elektrische heftrucks aan. De nieuwe RX 60-reeks zet in op een krachtige aandrijving en gevoelige bedieningsfuncties. Binnen de serie is er keuze uit zeven voertuigvarianten met een standaard laadzwaartepunt van 500mm of 600mm op aanvraag.

Het aandrijfconcept op deze nieuwe reeks heeft zijn waarde al bewezen op zijn kleinere broertje – de RX 60-25 – tijdens een onafhankelijke test vorig jaar. Dat berust op twee krachtige, gesloten aandrijfmotoren (3-fase), met actieve koeling in de vooras. In de High-Performance variant – verkrijgbaar in alle gewichtsklassen – zorgen de twee 11KW motoren voor nog eens 46 extra vermogen in vergelijking met het vorige model.

Deze krachtpatser kan makkelijk twee shiften achter elkaar werken dankzij zijn accucapaciteit van 930AH (59,5kWh) of in de lithium-ionversie tot 118,5 KwH in de RX 60-50. Doordat de deur van de RX 60-35/50 180 graden naar achteren openzwaait, moeten batterijwissels met één persoon en een elektrische pallettruck een koud kunstje zijn.

Daarnaast vind je op de RX 20 – die een snelheid van 20km/uur haalt – een snelstartmodus en een automatische parkeerrem terug. Op het vlak van ergonomie zijn de 16mm extra hoofdruimte, de riante voetenruimte en de vergrote opstap verbeteringen tegenover de voorganger. Voor extra veiligheid zorgt de optionele pre-shiftcheck, die de chauffeur een checklist op het display laat overlopen voordat hij de truck kan starten. Wordt op een van de vragen ‘nee’ geantwoord, dan kan de truck pas door de verantwoordelijke worden vrijgegeven voor gebruik. Tijdens de rit vind je op het display ook uiteenlopende informatie terug, zoals het gekozen rijprogramma, de rijrichtingen, de batterijstatus en statusmeldingen van assistentiefuncties, zoals lastherkenning.

De nieuwe RX 60-35/50 is vanaf begin 2021 verkrijgbaar.
 Onderwerp: Warehouse Equipment   Bedrijven: Still 
Lees Ook
X