Lees Ook

Össur klaar voor toekomstige groei

Össur klaar voor toekomstige groei
Voor de distributie van protheses, bracing & supports beschikt Össur over een wereldwijd netwerk met drie grote distributiecentra en verschillende lokale warehouses. Dankzij Manhattan SCALE™ werken de medewerkers op deze locaties nu allemaal op dezelfde manier. En een stuk productiever.
 
Meer dan 40 jaar geleden besloot de IJslander Össur Kristinsson eigenhandig een nieuwe prothese met een silliconen liner voor zijn linkerbeen te ontwerpen. Deze innovatie gaf de aanzet tot de oprichting van een eigen bedrijf, dat is uitgegroeid tot een wereldwijde producent en distributeur van protheses, bracings & supports. Össur beschikt over productielocaties in IJsland, Mexico en China en een uitgebreid distributienetwerk.
 
Een cruciale rol in dat netwerk speelt het distributiecentrum in Eindhoven. In een pand van 5000 vierkante meter verwerken bijna vijftig medewerkers zo’n 800 orders met 2400 orderregels per dag. Dat zijn voornamelijk orders van ziekenhuizen en revalidatieklinieken, maar ook orders van lokale distributeurs en lokale magazijnen uit Europa, Azië en Afrika.
 
In 2012 is Össur gestart met de implementatie van Manhattan SCALE in het distributiecentrum in Paulsboro, New Jersey, gevolgd door distributie aan de westkust in 2013. Twee jaar later volgde implementatie in Eindhoven. Tot dat moment gebruikte het bedrijf voor aansturing van de operatie verschillende versies van hetzelfde ERP-systeem, aangevuld met maatwerk. “We hadden de grenzen van dat systeem bereikt. We hadden een nieuw WMS nodig om verdere groei te kunnen faciliteren”, zegt Rich Parkyn, Director of Distribution bij Össur.
 
Manhattan’s warehousemanagementsysteem SCALE bood Össur de mogelijkheid om systemen en processen te standaardiseren. Picking en packing verloopt nu in elk warehouse op identieke wijze, zodat klanten altijd dezelfde klantervaring krijgen. Uit welk distributiecentrum de order wordt uitgeleverd, maakt niet meer uit. Parkyn: “Standaardisatie biedt grote voordelen. We kunnen elke medewerker in elk distributiecentrum neerzetten. Hij kan zonder verdere instructie meteen aan de slag.”

De kortste route

In Eindhoven is de toegevoegde waarde van Manhattans’SCALE pas echt zichtbaar geworden na de verhuizing naar het huidige distributiecentrum in 2016. Met hulp van het WMS zijn de processen voor picking en packing veel efficiënter ingericht. SCALE berekent bijvoorbeeld per order het juiste doosformaat, waarna deze doos volledig machinaal conform de specificaties van SCALE wordt geproduceerd. “Met zestien kleine of vier grote dozen op een kar lopen de orderpickers veel minder grote afstanden dan voorheen. SCALE zoekt telkens weer de kortste weg langs de legbordstellingen met picklocaties”, weet Thijs Ras, die als key-user nauw betrokken was bij de implementatie in Eindhoven.
 
De verschillende kleuren formulieren voor value added services zijn eveneens verleden tijd. Ook dat proces wordt nu digitaal aangestuurd met SCALE. Als voorbeeld noemt Ras de assemblage van circa 150 protheses per dag. “De onderdelen daarvoor liggen in twee verticale opslagsystemen. Nu SCALE deze systemen aanstuurt, haalt de operator een veel hogere productiviteit.”
 
SCALE biedt meer voordelen. Dankzij de registratie van serienummers is Össur in staat om alle protheses individueel te tracken en tracen. Het extra scannen van alle gepickte items in de packing area is niet langer nodig. Parkyn: “Mede omdat we de orders nu direct in de verzenddoos picken, is de productiviteit met 15 tot 20 procent gestegen. Niet alleen in Eindhoven, maar ook in de andere distributiecentra. De tijd is voorbij dat we elke dag een gevecht moesten voeren om alle orders op tijd de deur uit te krijgen”, stelt Parkyn.
Een belangrijke reden om in 2012 voor het WMS van Manhattan te kiezen, was het vertrouwen in de ondersteuning en begeleiding die Manhattan bij de implementatie kon bieden. Over die ondersteuning is Parkyn nog altijd tevreden. “Manhattan’s kennis over distributieprocessen is groot. Als we problemen hebben, worden die meteen opgelost.”

Hechte community

Behalve in de drie grote distributiecentra wil Össur het WMS nu ook implementeren in de belangrijkste lokale warehouses. Daarbij maakt het bedrijf intensief gebruik van de kennis en ervaring in de distributiecentra die SCALE al gebruiken. “Dat hebben we ook gedaan met eerdere implementaties. Onze collega’s in de lokale warehouses lopen waarschijnlijk tegen dezelfde uitdagingen aan als wij. Wij kennen de processen en kunnen de collega’s beter wegwijs maken in het systeem dan wie dan ook”, zegt Ras.
 
Deze aanpak heeft van de medewerkers in het wereldwijde distributienetwerk van Össur een hechte gemeenschap gemaakt. Mensen hebben elkaar leren kennen, waardoor ze gemakkelijker communiceren en samenwerken. Ze pakken nu sneller de telefoon als ze een vraag over het WMS hebben. Parkyn: “Dankzij de implementatie van SCALE vormen we nu één hecht team, ongeacht de locatie waar wij werken.”
 Onderwerp: WMS   Bedrijven: Manhattan Associates Europe BV 
Lees Ook
X