Moment suprême voor magazijnautomatisering

TGW belicht waarde van geautomatiseerde systemen in woelige markt

De coronacrisis confronteerde verschillende sectoren met onverwachte schommelingen in de vraag. Daarnaast kwam e-commerce in een stroomversnelling terecht. Voor sterk geautomatiseerde magazijnsystemen was dat het uitgelezen moment om hun flexibiliteit te bewijzen. Ook TGW zag hoe met name zijn FlashPick-concept in zeer uitdagende omnichannelomgevingen overeind bleef. Managing director Hans De Sutter geeft daarbij tekst en uitleg. Ook licht hij de toenemende waarde van gerobotiseerde pickstations in de huidige context toe.

Dat steeds meer bedrijven de weg vinden naar verregaande magazijnautomatisering, blijkt alvast uit de vele projecten die TGW als integrator van geautomatiseerde systemen mag realiseren. “Met een omzet van 835 miljoen euro heeft TGW een recordjaar achter de rug. Dat is 116 miljoen meer dan het jaar voordien”, begint Hans De Sutter. “Onze focusmarkten zijn  fashion, de grocery markt en industrial & consumer goods. Met andere woorden: sectoren waar het aandeel e-commerce het voorbije jaar enorm is gestegen. Voor hen is een uitgekiende omnichannelstrategie belangrijker dan ooit geworden. Steeds vaker maakt verregaande automatisering daar een deel van uit. Het spreekt voor zich dat ook wij meeliften op de sterke groei van grote spelers zoals bol.com.”

De groei past ook binnen het strategisch plan 2020-2025 dat TGW voor onze contreien heeft uitgestippeld. “We zijn nu vijf jaar in de Benelux aanwezig met onze vestiging in Oud Gastel. Intussen telt die organisatie ruim vijftig medewerkers. We hebben niet alleen onze sales afdeling en de solution design afdeling verder uitgebouwd, maar ook onze Life Time Service divisie, die momenteel zelfs onze grootste afdeling is. Daarvoor zijn we ook op zoek naar vijftig extra medewerkers. Sinds kort hebben we ook een opleidingscentrum in Etten-Leur. Daar bieden we niet alleen onze eigen medewerkers maar ook de technische medewerkers van klanten de nodige opleidingen aan.”

2021429152444373_foto-1-tgw-2021-02-17-scherm-2.jpg
Managing director Hans De Sutter geeft tekst en uitleg bij de toenemende waarde van gerobotiseerde pickstations.

Gamechanger voor omnichannelomgevingen

Het FlashPick-concept waar TGW sterk op inzet, is al enkele jaren op de markt. Dit stukpickingsysteem werd gecreëerd met het oog op optimale flexibiliteit, snelheid en modulariteit in snel evoluerende markten. Binnen dit concept worden goederen opgeslagen in een compact TGW Stingray Shuttlesysteem met gangen tot 30 meter hoog. Door een combinatie van shuttles in de gangen voor het horizontale transport en liften voor de verticale bewegingen, kan er snel worden in- en uitgeslagen. Elke shuttle gang heeft 2 liften en 2 load handlers per lift. Daardoor is het mogelijk 1300 dubbelspelen per gang te realiseren.
De KingDrive-conveyors zorgen voor het transport van de goederen van het shuttlesysteem naar de pickstations en omgekeerd.

Het PickCenter One vormt een cruciale spil in het FlashPick-concept. Aan dit ergonomische ‘één-op-één’ werkstation vinden we twee conveyorbochten terug. Via die twee conveyors worden enerzijds de orderbakken en anderzijds de voorraadbakken in de juiste volgorde aangeboden. Dat systeem garandeert niet alleen een hoge snelheid, het is ook onmogelijk de producten in de verkeerde orderbak te leggen. Het scherm geeft duidelijk weer hoeveel items er van de voorraadbak in de orderbak moeten worden gelegd, wat ook het picken van verkeerde aantallen nagenoeg uitsluit. Via een geïntegreerde sequencer voor de pickstations kan het shuttlesysteem aan maximale snelheid werken en kunnen de bakken aan de optimale snelheid naar de pickstations worden aangevoerd. Dat maakt dat een order tien minuten nadat het is binnengekomen al klaar kan zijn voor verzending. Het samenspel tussen alle componenten wordt gecoördineerd door de TGW Software Suite.

Hans De Sutter: “Hoewel we al langer overtuigd zijn van de flexibiliteit van het FlashPick-concept, was vorig jaar uiteraard de vuurdoop voor die systemen. Nu we een duidelijke verschuiving naar steeds meer e-commerce zien, is een groot voordeel van zo’n systeem dat het vlot kan schakelen tussen verschillende distributiekanalen, orderstructuren en snelle veranderingen in het assortiment. Voor dat systeem maakt het niet uit of het gaat om een winkelbelevering met twintig of dertig orderlijnen of een e-commerceorder met een paar orderlijnen. In een context waar de verhouding tussen beide kanalen grondig dooreen wordt geschud, is dat een belangrijke troef. De FlashPick-systemen bij onze klanten hebben het voorbije jaar hun flexibiliteit en robuustheid bewezen. Met de snelheid die zo’n systeem biedt, is het bovendien mogelijk tegemoet te komen aan de vraag naar steeds latere cut-offtijden, met name in e-commerceomgevingen.”

Aangezien elke keten zo sterk is als zijn zwakste schakel, is het uiteraard belangrijk dat ook de systemen die op het FlashPick-concept aansluiten het tempo kunnen bijhouden. “Als je bijvoorbeeld e-commerceorders in polybags wil verpakken, moet je de nodige handen voorzien om die te vullen”, vertelt Hans De Sutter. “Laat je de picker direct van de voorraadbak in de orderdoos picken, dan spaart je dat natuurlijk veel werk uit. Voeg je daar dan ook nog een geautomatiseerde verpakkingsmachine aan toe, dan beperk je het aantal manuele handelingen tot een minimum. Een ander aspect waarmee je rekening moet houden, is dat bij een groter aantal e-commerceorders ook meer goederen retour komen. Ook voor dat proces moet je de nodige handen voorzien. Wordt dat volume te groot, dan kun je ook daar een stuk automatisering overwegen. Zo kun je voor kleding, maar ook voor kleinere industrial & consumer goods, de pocket sorter installatie OmniPick (die de goederen via een overhead conveyor transporteert en sorteert) inschakelen om dat proces te versnellen.”

“Voor alle duidelijkheid: los van de automatiseringsgraad die je kiest, zul je voor bepaalde activiteiten wellicht nog steeds mensen nodig hebben. Het komt er dus op aan de goede balans tussen magazijnautomatisering en mensen te vinden. Maar voor heel omvangrijke operaties wordt het stilaan zelfs onmogelijk alles handmatig te doen. Denken we maar aan het distributiecentrum van Puma in Beieren, waar binnenkort met behulp van FlashPick 17.500 orderlijnen per uur zullen worden gepickt. Los van de genoemde voordelen van magazijnautomatisering, is het erg moeilijk om zulke operaties op een manuele manier draaiende te houden”, voegt Hans De Sutter toe.

202142915270318_foto-3-pickcenter-rovolution-1.jpg
PickCenter Rovolution

Digitale transformatie in magazijnsystemen

In een omgeving waar geschikte arbeidskrachten steeds moeilijker te vinden zijn, komt ook het TGW Rovolution robotstation steeds beter tot zijn recht. Zo’n robot behaalt ongeveer dezelfde pickperformantie als een menselijke arbeidskracht maar heeft het voordeel dat hij de klok rond kan werken, zonder pauzes. Afhankelijk van het aantal shifts kan zo’n robot in twee à drie jaar terugverdiend zijn.

Het robotstation kan naadloos aan de FlashPick-oplossing worden toegevoegd. Het is mogelijk de Rovolution met manuele werkstations te combineren. Verder kunnen, naargelang de behoefte, manuele pickstations binnen het FlashPick-concept achteraf door een robotstation worden vervangen.
H. De Sutter: “Het systeem kan zowel harde als zachte verpakkingen grijpen, denken we maar aan zakken met kledij of kartonnen dozen met elektronica of speelgoed. Ook met aparte formaten of een wanordelijke schikking kan het systeem vlot uit de voeten. Bijzonder aan dit robotsysteem is wel dat het zelflerend is. Door middel van ‘machine learning’ leert deze cognitieve robot constant uit zijn fouten. De Rovolution is ook in staat foutjes te corrigeren zonder menselijke interventie. Als hij per ongeluk twee zakjes heeft gepickt in plaats van één, zal hij er eentje terugleggen. Daarbij doet hij een beroep op het camerasysteem.”

Sinds zijn introductie een paar jaar geleden is de Rovolution-oplossing verder geperfectioneerd. Bovendien heeft de pickrobot versterking gekregen van zijn digitale tweelingbroertje, dat begin vorig jaar werd gelanceerd. Die ‘digital twin’ maakt het gedrag van de robot inzichtelijk en voorspelbaar. Met behulp van de digital twin is het mogelijk de data die de robot genereert te analyseren en in 3D-modellen te visualiseren.
H. De Sutter: “Op die manier kun je niet enkel de huidige conditie van de Rovolution monitoren, via de replayfunctie kun je ook onverwachte gebeurtenissen uit het verleden onder de loep nemen. De digital twin maakt het ook mogelijk te voorspellen wanneer bepaalde onderhoudstaken moeten worden uitgevoerd. Samengevat leidt die hogere transparantie van het systeem uiteindelijk tot een hogere productiviteit. Aansluitend op die digitale focus organiseren we trouwens Digital Potential Workshops, waarbij we de processen on site analyseren. Op die manier krijgen gebruikers een beter inzicht in hun systeem, wat opnieuw een aanzet kan zijn om nog meer uit de automatisering te halen. Steeds sneller en slimmer werken is dus de boodschap. Of zoals Klaus Schwab, Founder and Executive Chairman van het World Economic Forum het treffend samenvatte: “In de nieuwe wereld is het niet de grote vis die de kleine vis opeet, maar is het de snelle vis die de trage vis verslindt.”
TC

Randinformatie

Flashpicksystemen in de steigers
Intussen werkt bijvoorbeeld het nieuwe DC van Decathlon in Noord-Frankrijk al even met het FlashPick-concept, voor Puma legt TGW momenteel de laatste hand aan een grootschalig geautomatiseerd DC met FlashPick in het Duitse Beieren. Een ander grootschalig project dat momenteel loopt, is dat voor Picnic. Op een oppervlakte van 40.000m² wordt sinds vorig jaar een Flashpick-systeem op basis van 40 gangen en meer dan 200.000 opslaglocaties gebouwd. Het DC in Utrecht moet toelaten meer dan 150.000 Nederlandse gezinnen van hun wekelijkse boodschappen te voorzien.

Combinatie van PickCenter One en PickCenter Rovolution bij stichd
Ook in Nederland tekende TGW een overeenkomst met stichd voor de bouw van een sterk geautomatiseerd fulfilment center in Tilburg. Dat moet in november 2022 klaar zijn. stichd is een dochtermaatschappij van de Puma Group en gespecialiseerd in de productie en distributie van fanwear, been- en badmode . Ook daar vormt het FlashPick-systeem de basis om de verschillende verkoopkanalen – e-commerce, groothandel en retail – efficiënt te bedienen. Dat systeem zal een shuttlemagazijn van vijf gangen en twintig niveaus met in totaal 60.000 opslaglocaties omvatten, zes PickCenter One-werkstations en twee PickCenter Rovolution-robotsystemen. Er zullen maar liefst 30.000 SKU’s in het systeem worden opgeslagen.

De dozen die in het nieuwe magazijn van stichd in Tilburg binnenkomen, zullen vanuit de goederenontvangst worden afgeleverd en getransporteerd naar het palletreservemagazijn. Dat wordt gebruikt om de FlashPick aan te vullen. Groothandel- en retailbestellingen zullen rechtstreeks in de verzenddozen worden verzameld. De bedoeling is via het systeem om en bij de 5.000 orderlijnen per uur te verwerken. Als dat nodig is, kunnen klantenorders onderweg worden afgeleverd bij een van de tachtig value added service werkstations.

Omdat de organisatie snel evolueert, werd nu al de mogelijkheid voorzien om het shuttleblok en de daaraan gekoppelde picking eventueel te verdubbelen. Als de groei van stichd zich doorzet zoals gepland, dan zou die uitbreiding al in 2025 kunnen plaatsvinden.

2021429152253752_2021-3-render-stichd-press-release-stichd-fulfillment-center-1.jpg

FlashPick-project op Belgische bodem bij Dassy
In Brugge heeft Dassy recent aan TGW gevraagd om het FlashPick-concept te integreren in het bestaande fulfilment center. Met het systeem wil de leverancier van werkkleding zijn doorloop- en levertijden verkorten. De installatie moet tegen de zomer klaar zijn.

Dassy is vandaag actief in twintig landen en levert aan ruim 1.000 gespecialiseerde handelaars. Het distributiecentrum in Brugge houdt permanent 800.000 producten op voorraad, waaronder werkbroeken, jassen, beschermingsuitrusting en veiligheidsschoenen.

Binnen het nieuwe concept zal een TGW-robot alle inkomende dozen automatisch openen bij de goederenontvangst.  Daarna worden ze op rekken geplaatst, om vervolgens een bestemming te krijgen in het shuttlesysteem van drie gangen, goed voor in totaal 54.000 opslaglocaties. Bestellingen worden vervolgens behandeld op de twee manuele PickCenter One-werkstations.

De automatiseringsstudie werd uitgevoerd door Logflow, in nauwe samenwerking met Dassy en TGW. Op basis daarvan werd het concept en de dimensionering van de installatie bepaald. Ook hier kan er snel worden opgeschaald indien nodig, waardoor Dassy alvast voorbereid is op de geplande groei.

2021429152229631_dassy-rendering.jpg

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.