Basisboek Logistiek krijgt grondige update

Logistieke leerstof met oog voor nieuwe ontwikkelingen

Onlangs ging het Basisboek Logistiek voor de derde keer in druk. Niet alleen werd het bekende basiswerk helemaal afgestemd op de logistiek van vandaag, ook de ‘look & feel’ is er duidelijk op vooruitgegaan. Bovendien is het een mooi eerbetoon aan wijlen Ad Van Goor, die het boek samen met Hessel Visser schreef.

202156151050511_foto-1-hessel-visser.jpg
Hessel Visser: “Toen ik samen met Ad Van Goor bezig was met de teksten, zagen we het aantal e-commerceorders de pan uit swingen. Het extra hoofdstuk over e-commerce kwam dan ook als geroepen.”

Met het boek sluit Hessel Visser zijn jarenlange samenwerking met medeauteur prof. dr. Ad Van Goor in schoonheid af. “In de lente van vorig jaar startten we met de voorbereidingen. In volle coronacrisis – toen het belang van efficiënte en flexibele logistiek duidelijker werd dan ooit – hebben we samen nog alle teksten geschreven. Daar ben ik erg dankbaar voor. Daarnaast hebben docenten van verschillende logistieke opleidingen een bijdrage geleverd”, vertelt Hessel Visser, die consultancydiensten levert en zelf lesgeeft bij onder meer de NCOI Groep en het Mikrocentrum. “Toen mijn kompaan en leermeester te ziek werd, heb ik midden vorig jaar besloten de afwerking van het boek op mij te nemen. In de zomer hebben we wel nog samen de foto’s uitgezocht. Maar liefst zestig nieuwe foto’s uit mijn persoonlijke collectie hebben we in het boek opgenomen.”

Eén blik op het boek maakt al duidelijk dat bij de lay-out niets aan het toeval werd overgelaten. Aantrekkelijke illustraties en figuren vormen de rode draad doorheen het werk. Voor het eerst kreeg het boek ook een harde kaft. “De tekening op de kaft is trouwens van mijn hand. Die geeft meteen al de hoofdstukken in het boek prijs. Op die manier wilde ik in één oogopslag duidelijk maken waarvoor het boek staat”, legt Hessel Visser uit. “We hebben ook bewust gezorgd voor afbeeldingen van vrouwelijke en mannelijke logistieke medewerkers van verschillende nationaliteiten. Daarmee willen we benadrukken dat iedereen een belangrijke rol kan spelen in de logistieke wereld.”

Nieuw hoofdstuk rond e-commerce

De basishoofdstukken van de vorige edities bleven weliswaar behouden, maar werden helemaal geactualiseerd. Daarnaast kwam er een extra hoofdstuk bij over – hoe kan het ook anders? – e-commerce. Zo wilden de auteurs de huidige logistieke realiteit zo accuraat mogelijk weergeven.

“Met andere woorden: de logistieke grondslagen veranderen niet, maar daarbinnen gebeurt wel van alles. Logistiek is nu eenmaal een vakgebied in continue evolutie. Niet toevallig zorgen we elke vier jaar voor een compleet nieuwe versie van het boek. Gezien de snelle ontwikkelingen van de voorbije jaren is het verschil met de vorige editie groter dan ooit. Deze keer hebben we ook getracht om nieuwe technologieën, zoals drones en 3D-printing, nog sterker in het boek te verweven”, aldus Hessel Visser. “Toen we bezig waren met de teksten, zagen we het aantal e-commerceorders de pan uit swingen. Het extra hoofdstuk over e-commerce kwam dan ook als geroepen. We zijn ervan overtuigd dat de evolutie naar steeds meer internetbestellingen onomkeerbaar is. Bovendien zien we e-commerceprocessen gelukkig ook steeds efficiënter worden, met aandacht voor tijdssloten, duurzaam transport en meer compacte verpakkingen. Dat hoofdstuk heeft zijn vaste stek in dit boek dan ook dubbel en dik verdiend.”

De verschillende hoofdstukken gidsen de lezer door het logistieke proces, en dat op een logische en overzichtelijke manier (zie figuur). Zo is elk hoofdstuk herkenbaar aan de hand van een duidelijke kleurcode. Aan het begin van elk hoofdstuk vinden we bijvoorbeeld de belangrijkste begrippen terug, die meteen naar het juiste hoofdstuk in het boek verwijzen.

“De bedoeling is de lezer doorheen het boek kennis te laten maken met de processen die nodig zijn om een product tot bij de klant te krijgen. Daarbij willen we aantonen dat alle schakels in de keten onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden”, legt Hessel Visser uit. “Dat doen we op een heel logische manier, waarbij we beginnen vanuit de vraag in de markt. In alle hoofdstukken nemen we ook het kostelement mee. Verder hebben we aandacht voor de ontwikkelingen in de afzonderlijke vakgebieden, zoals inkoop. Lang is dat een ondergesneeuwd gebied geweest, maar de laatste jaren is de professionaliteit binnen inkoop enorm verhoogd. Dat heeft uiteraard veel te maken met het toenemende belang van handelsovereenkomsten en de groeiende risico’s op het vlak van inkoop. Ook die zaken belichten we.”

20215615139921_figuur-de-rode-draad-van-het-basisboek-logistiek.jpg
De rode draad van het basisboek logistiek

Afsluiten doet het boek met de bouwstenen van een ondernemingsplan. “Ik nodig studenten vandaag ook van harte uit om een en ander zelf te ontdekken. Het is tegenwoordig heel gemakkelijk om zelf een online bedrijfje op te zetten. Zelf verkoop ik ook mijn boeken via bol.com trouwens. Op die manier kun je in de praktijk ontdekken hoe logistiek werkt”, klinkt het.

De theorie in het boek wordt afgewisseld met tal van cases. “De cases in dit boek zijn ook allemaal nieuw. Alle praktijkverhalen die we hebben geselecteerd, zijn hooguit een à twee jaar oud”, verklapt Hessel Visser. “Aangezien we vinden dat je kennis moet afwisselen met kunde, hechten we veel belang aan de relevantie van die cases.”

Van studenten tot logistieke managers in de dop

In eerste instantie richt het boek zich tot studenten die logistiek en supply chain management op het programma hebben staan. Studenten die begrippen als inkoop, productie, distributie en hergebruik onder de knie moeten krijgen, zullen er eveneens veel aan hebben. Maar ook voor de beginnende logistieke manager biedt het boek een handig leidraad.

“Wie nog dieper in de logistiek wil duiken, zal dan weer meer hebben aan ‘Werken met Logistiek’, dat ik ook samen met Ad van Goor schreef”, aldus Hessel Visser. “Daarbij zoomen we bijvoorbeeld nog meer in op supply chain management en de achterliggende IT-ondersteuning, via warehouse management systemen bijvoorbeeld.”

Intussen is het boek een vaste waarde geworden in heel wat Nederlandse hogescholen en universiteiten. In België maakt bijvoorbeeld de Vives Hogeschool in Kortrijk dankbaar gebruik van het boek binnen de bacheloropleiding Supply Chain Management. “De eerste reacties van de vaste gebruikers op de volledige vernieuwing zijn alvast heel positief”, vertelt Hessel Visser nog.
Voor studenten en docenten bevat Basisboek Logistiek 3 ook nog een unieke code. Die geeft toegang tot digitale ondersteuning, met onder meer begrippenlijsten, toetsen en een antwoord op extra vragen.
TC

Basisboek Logistiek 3 werd uitgegeven door Noordhoff Uitgevers. Het is verkrijgbaar via bol.com, Bookspot.com en in tal van boekhandels.
Richtprijs: 48,95 euro.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.