Lees Ook

Jungheinrich lanceert nieuwe lithium-ion stapelaars en AGV

Jungheinrich lanceert nieuwe lithium-ion stapelaars en AGV
Ook material handling fabrikant Jungheinrich moest zijn event ‘Innovations & Highlights’ dit jaar noodgedwongen virtueel organiseren. Zo hopten we moeiteloos tussen het hoofdkantoor in Hamburg en de fabriek in Norderstedt om alles te weten te komen over de nieuwste telgen in de Jungheinrich-familie. Daarbij viel meteen de strategische keuze voor lithion-ion en compactheid in combinatie met comfort op.
Het was Christian Erlach, lid van de raad van bestuur, die in Hamburg de aftrap gaf. Hij blikte terug op een bewogen, maar positief jaar. “Het voorbije jaar tekenden we een omzet van 3,8 miljard euro op, een fractie minder dan het jaar voordien. De cijfers van het eerst kwartaal van dit jaar zijn zelfs historisch hoog. Wel worden we uiteraard geremd door een zeer uitdagende supply chain. De schaarste aan grondstoffen maakt het lastig om op kruissnelheid te blijven produceren”, vertelt hij. “Het voorbije jaar ging natuurlijk ook veel aandacht naar het waarborgen van de veiligheid van medewerkers en klanten. Verder hadden we onze handen vol om de continuïteit van de operaties bij onze klanten te blijven garanderen. Sommige zagen hun orders door het dak gaan en hadden extra material handling equipment nodig. Hemel en aarde hebben bewogen om hen extra toestellen te kunnen leveren. Andere gingen door een dal, wat van ons de nodige flexibiliteit in de huurcontracten vroeg.”
 
Ook stippelde Jungheinrich het voorbije jaar zijn strategie voor 2025 uit. “Energie-efficiëntie is al langer een doel bij de ontwikkeling van nieuwe machines. Dat aspect wordt alleen maar belangrijker. Als grote voorstander van gedecarboniseerde logistiek hebben we ons intussen in de top 50 Sustainability & Climate Leaders’ gewerkt.”, licht Christian Erlach toe. “We ontwerpen onze producten ook zo dat ze minstens nog een tweede leven kunnen hebben. Als ze hun eerste leven achter de rug hebben, knappen we de machines op en dan kunnen ze terug de markt in.”

In het kader van zijn duurzaamheidsstrategie streeft Jungheinrich ernaar tegen 2025 zeventig procent van zijn trucks te voorzien van een lithium-ionbatterij. “Lithium-ion is niet alleen op CO2-vlak beter dan loodzuurbatterijen, de technologie is ook krachtiger”, klinkt het. “In 2011 waren we de eersten die een serietruck met lithium-ionbatterij produceerden. In 2018 volgde onze eerste truck met geïntegreerde lithium-batterij, wat resulteerde in een compactere en meer wendbare truck. Op die ingeslagen weg gaan we nu verder.”

Li-ion stapelaars combineren compactheid en comfort

Die strategie weerspiegelt zich in de nieuwe stapelaars die productmanager Torben Sell vanuit de fabriek in Norderstedt voorstelde. De meest complete nieuwkomer is de ERD 220i. Deze li-ion stapelaar is met zijn 1.065mm ruim twintig centimeter korter dan zijn voorganger. Bovendien maakt de beperkte draaicirkel van 1.985mm ook in krappe ruimtes nauwkeurig manoeuvreren mogelijk. Het geïntegreerde lithium-ionbatterijconcept levert een ruimtebesparing van ongeveer 25 procent op.

“Bij dit toestel gebruiken we twee modules van elk 130 AH in het chassis. Het verdwijnen van het accucompartiment heeft een positieve impact op de prestaties. De optimalisering van de gewichtsverdeling zorgt voor een krachtige acceleratie en rijsnelheden tot 14km/uur”, legt Torben Sell uit. “Daarnaast laat de bespaarde ruimte toe om de truck met twee ruime platformvarianten aan te bieden, zonder dat dit ten koste gaat van de compactheid. Bovendien zijn beide platformen aan drie kanten voorzien van een zijdelingse bescherming. Die combinatie van enerzijds compactheid en anderzijds comfort en veiligheid is uniek voor dit type trucks.”

Ook bijzonder is dat een lichtsensor op de truck detecteert wanneer hij in de laadruimte van de vrachtwagen komt. Dan worden automatisch werklichten geactiveerd, wat de veiligheid en efficiëntie ten goede komt. Tegelijk verlaagt de snelheid van de stapelaar automatisch. Voor een nog hogere veiligheid kan een Floor-Spot ledlamp worden toegevoegd.

Verder beschikt de stapelaar nu ook over het smartPILOT-stuurconcept. Dat maakt een intuïtieve bediening van alle functies met een enkele hand mogelijk. Ook handig is de automatische middenpositie van het stuurwiel, dat in de hoogte verstelbaar is.

Dankzij de drie mastvarianten is de ERD 220i niet enkel voor laden en lossen, maar ook voor stapelwerk inzetbaar. “De nieuwe drievoudige mast met een hefhoogte van 3.760mm biedt veruit de hoogste hefhoogte binnen dit segment”, weet Torben Sell. “Door de wielarmheffing omhoog te zetten kan de ERD 220i ook twee pallets boven elkaar vervoeren. Vooral bij het laden en lossen van vrachtwagens verhoogt dat de efficiëntie aanzienlijk.”

Variant voor horizontaal transport

Voor toepassingen die geen stapeltaken vereisen, heeft Jungheinrich de ERE 225i ontwikkeld. “Deze elektrische meerijdpalletwagen is gebaseerd op de ERD 220i, maar met zijn lengte van 898mm is hij nog compacter. Hij is zelfs bijna dertig centimeter korter dan het vorige model”, aldus Torben Sell. “Doordat deze truck geen mast heeft, staat de bestuurder nog dichter bij de vorken, wat het overzicht verhoogt.”

Met de nieuwe laadinterface is het mogelijk de nieuwe stapelaars rechtstreeks op snelladers aan te sluiten. De optionele ingebouwde lader laat toe aan elk stopcontact te laden, wat zorgt voor extra flexibiliteit.

AGV pur sang

Dat geautomatiseerde trucks steeds meer ruimte krijgen in een wereld waar werkkrachten schaars zijn en het veiligheidsaspect steeds belangrijker wordt, staat buiten kijf. In het verleden baseerde Jungheinrich zijn geautomatiseerde trucks in de eerste plaats op zijn basismachines. “We merken echter dat de vraag naar pure, efficiënte AGV’s met een compacte voetafdruk steeds groter wordt. Ons antwoord hierop is de EKS 215a”, vertelt productmanager Manuela Schmidbauer. Zij is verantwoordelijk voor de nieuwe AGV, die wordt geproduceerd in Jungheinrichs fabriek in het Zuid-Duitse Moosburg.

De EKS 215a kan lasten van 700 kilogram tot zes meter hoog opslaan. Dat maakt de machine, die werkt op basis van reflectornavigatie, geschikt om zowel transporttaken als hoog heffende werkzaamheden te automatiseren.
Zijn bescheiden afmetingen dankt de AGV aan het compacte FTF-chassis en een smalle batterij. Daardoor kan hij makkelijk in bestaande omgevingen worden geïntegreerd. Door de AGV niet met 48V-, maar met 24V-technologie uit te rusten, is het toestel bovendien dertig procent energiezuiniger.
De veiligheidsscanners zijn onder de truck geïnstalleerd, wat extra ruimte bespaart en het risico op schade moet indijken. Omdat de sensoren een zicht van 360 graden garanderen, zorgen ze voor een optimale veiligheid.
 
Een ander kenmerk van de EKS 215a is de intuïtieve HMI (human machine interface). Via het touch-display kan de operator makkelijk met de AGV communiceren. “Zo is de status van de truck in een oogopslag zichtbaar”, legt Manuele Schmidbauer uit. “Verder is het mogelijk via de interface aan troubleshooting te doen of nieuwe rijopdrachten te definiëren, bijvoorbeeld bij een stilstand in productie. Vroeger was dat enkel centraal via de bedieningsconsole mogelijk.”
 
Om aan de wensen van uiteenlopende klanten tegemoet te komen, heeft Jungheinrich voor negen masttypes gezorgd. Ook de vrijdragende vorken moeten de veelzijdigheid van deze nieuwe AGV verhogen.
TC
 
 Onderwerp: Warehouse Management   Bedrijven: Jungheinrich 
Lees Ook
X