Lees Ook

Nieuwe wind in risicostrategie

Barco belicht de meerwaarde van dual sourcing

Nieuwe wind in risicostrategie
Als hoogtechnologisch bedrijf wil Barco enkel de beste ingrediënten voor zijn oplossingen. Tegelijk zorgt de volatiliteit in de markt voor een grote druk op Barco en zijn leveranciers. In die context zet de Belgische wereldspeler steeds vaker in op ‘dual sourcing’. Op een slimme manier uiteraard, want voor Barco staat een goede band met leveranciers voorop. Hoe het bedrijf dual sourcing in zijn strategie heeft ingebed, vernemen we van chief procurement officer Marc Callemeyn.

Om inzicht te krijgen in de sourcingstrategie van Barco, is een beeld van de evolutie van het bedrijf belangrijk. De beursgenoteerde onderneming startte in 1934 als radiobedrijf onder de naam Belgian American Radio Corporation. Oog voor continue innovatie levert Barco jaarlijks een omzet van 770 miljoen euro op. Zo mag het bedrijf zich eigenaar van maar liefst 461 patenten noemen.
 
Vandaag is de producent in drie verschillende domeinen actief: ‘entertainment’ is goed voor 38 procent van de omzet, ‘healthcare’ neemt 34 procent voor zijn rekening en ‘enterprise’ 28 procent. Voor al die markten levert Barco diverse hoogtechnologische oplossingen. Denken we maar aan geavanceerde displays en projectoren, image processing producten, connectiviteits- en data-analyseoplossingen en computationele optica.
Marc Callemeyn: “We opereren in meer dan negentig verschillende landen. De VS is goed voor 39 procent van de verkoop, EMEA realiseert 36 procent en Azië-Pacific 25 procent. Produceren doen we vooral in Azië en Europa. Onze fabriek in België focust zich op entertainment en healthcare, die in Italië louter op healthcare. De site in India legt zich toe op enterprise en entertainment. In China hebben we twee grote fabrieken: in Bejing maken we oplossingen voor entertainment en enterprise, in Suzhou staat onze healthcare fabriek. Onze sterke geografische spreiding heeft uiteraard ook een impact op onze sourcing strategie.”
Lees Ook
X