Nieuwbouw en software stroomlijnen logistiek

ODM centraliseert voorraad in Grâce-Hollogne

Via een complete hertekening van zijn logistieke proces wil ODM zijn klanten beter en efficiënter bedienen. De leverancier van gereedschap en uitrusting voor de industrie en de professionele vakman doet dat vanuit een splinternieuw centraal magazijn in Grâce-Hollogne, ondersteund door een ecosysteem van best-of-breed software.

Buildmat is een Belgische groep bedrijven die zich op de bouwsector richten. Tot de groep behoren onder meer Deschacht, Foylo en Technicel. In 2018 nam Buildmat de Waalse groothandelaar Outilac-De Munter over. Het bedrijf gaat sinds het voorjaar van 2021 onder de naam ODM verder. ODM positioneert zichzelf als totaalleverancier voor de industrie en de professionele vakman, met een breed gamma aan professionele gereedschappen. In totaal heeft ODM zowat 40.000 producten permanent op voorraad. Meer dan de helft daarvan – zo’n 22.000 artikelen – kunnen klanten bestellen via de webshop. Die klanten zijn voornamelijk actief in industriële sectoren zoals de bouw, de staalindustrie, de automobielindustrie, de mijn- en scheepsbouw, de luchtvaartindustrie en de petrochemie. Als groep is Buildmat goed voor 350 medewerkers en een omzet van 175 miljoen euro.
 
Buildmat heeft voor de bedrijven uit de groep een structuur met ‘shared services’ uitgebouwd, waaronder finance, IT en marketing. “We sturen alle IT en digitalisering binnen de groep centraal aan”, zegt chief digital officer Bert Vermeiren. “Wanneer we een oplossing zoeken voor een van de bedrijven, willen we graag dat die op termijn ook iets aan de groep kan bijdragen.” Buildmat implementeert een oplossing dan bij voorkeur bij het bedrijf dat er op dat moment de grootste behoefte aan heeft. Daarna komen de andere ondernemingen aan de beurt, waarbij de uitrol dan – met die eerste ervaring in de vingers – sneller en efficiënter verloopt. “Op die manier creëren we een schaaleffect, met als streefdoel binnen de groep voor ieder functioneel domein overal dezelfde standaard te hanteren”, zegt Bert Vermeiren.

2021101116452594_odm1.jpg
Outilac-De Munter is geïntegreerd binnen Buildmat. Het bedrijf gaat nu verder onder de naam ODM.

Gecentraliseerde logistiek

Binnen die strategie stappen alle groepen uit de Buildmat-groep op termijn naar eenzelfde ERP- en WMS-platform over. Omdat er voor ODM al sneller een nieuwe oplossing moest komen, ging daar eerder al een traject rond WMS van start. “Voor ons was dit echter geen softwareproject,” zegt Bert Vermeiren, “wel een logistiek traject.” De verbetering van de logistieke operaties kreeg prioriteit, in functie van groei en de zoektocht naar meer efficiëntie. “Het startpunt was het nieuwe hoofdkwartier van ODM in Grâce-Hollogne,” legt Bert Vermeiren uit, “met naast kantoorruimte en een grote showroom ook een magazijn van 5.000 vierkante meter. Vanuit dat magazijn bedient ODM de hele Belgische markt.”
 
Daarmee kwam een einde aan de oude situatie, die historisch was gegroeid uit de fusie van Outilac, met vestigingen in Jemeppe en Herstal, en De Munter uit Zwijnaarde. De nieuwbouw rondde de integratie van de twee ondernemingen af. “ODM is nu één bedrijf, met één centrale voorraad – en de bijhorende gecentraliseerde logistiek. Dat moet ons toelaten de dienstverlening aan de klanten te verbeteren.” Sinds de zomer is het nieuwe magazijn actief. De ingebruikname verliep gefaseerd, waarbij ODM stelselmatig stukken van de voorraad naar de nieuwe site verhuisde, waarna daar ook de picking van de nieuwe orders kon gebeuren.

Professionalisering

Ook op de nieuwe locatie werkt ODM met het pakket Trade ERP van Centric, dat het bedrijf intussen al meer dan tien jaar in gebruik heeft. Trade ERP ondersteunt de Belgische en Franse activiteiten van de groep, naast de ‘intercompany’ transacties. Nieuw was dat ODM voor het beheer van het nieuwe magazijn de WMS-software van C&W in gebruik nam. Dat Belgische bedrijf – gevestigd in Kortrijk – bouwde een complete WMS-suite rond de oorspronkelijke kernapplicatie Dynaman van het Zweedse IBS, het huidige Iptor. “Trade ERP omvat standaard een interface voor het WMS van C&W, waardoor de implementatie vlot kon verlopen”, zegt Bert Vermeiren. “Tegelijk slaagden we erin met het WMS-pakket zo dicht mogelijk bij het standaardpakket te blijven.”
 
Voor de start van het project had ODM geen aparte WMS-oplossing in gebruik. De opvolging van de voorraadbewegingen verliep decentraal, in de ERP-omgeving van iedere vestiging. “In de praktijk beheerde iedere site zijn eigen voorraad en logistiek”, legt Bert Vermeiren uit. Het was een situatie die veel marge voor verbetering bood. Het hele voorraadbeheer – van receptie tot picking – verliep op papier. De introductie van een WMS-oplossing liet toe de ondersteuning van de logistiek te professionaliseren.

Gedaalde foutenlast

“Door alles te centraliseren, konden we een enorme efficiëntieslag slaan. Alles gebeurt digitaal, aangestuurd via scanning met handheld toestellen. Alleen al daardoor schakelen we mogelijke menselijke fouten uit”, klinkt het. De receptie van binnenkomende goederen en de verpakking van bestellingen gebeurt via draadloze handscanners op de vaste werkposten. Put-away en picking zijn taken voor de medewerkers die zich in het magazijn verplaatsen. Zij krijgen hun taken via het WMS op een handheld toestel. Ze bevestigen elke stap in het proces via scanning. “Sinds we op die nieuwe manier van werken zijn overgestapt, gaat de behandeling van de goederen niet alleen veel sneller, ook de foutenlast is sterk gedaald”, vertelt Bert Vermeiren.
 
Door te kiezen voor een centrale voorraad kan ODM de aangehouden voorraadhoogte van de producten beter afstemmen op de vraag vanuit de markt. “De rotatie is nu optimaal.” ODM is actief in een MRO-markt (Maintenance, Repair & Operations). Concreet betekent het dat het bedrijf er een heel breed gamma op nahoudt, waaronder ook stukken met een trage rotatie.
B. Vermeiren: “Het WMS-pakket zorgt ervoor dat we een veel beter zicht op de voorraad hebben. Dat is niet alleen interessant voor onszelf, omdat we zo onder meer ons pickingproces kunnen verbeteren, maar ook voor de klant. Via de gekoppelde webshop ziet die namelijk meteen of we een bepaald item al dan niet in voorraad hebben.”

20211011165020703_odm4.jpg
Het WMS-pakket van C&W stuurt de magazijnmedewerkers aan via hun handheld toestellen.

Best-of-breed

In een volgende stap neemt ODM Slim4 in gebruik, de software voor voorraadoptimalisering van leverancier Slimstock. “In een eerste beweging hebben we alle voorraad gecentraliseerd. Nu willen we in dat centrale magazijn ook het aankoopproces sneller en beter laten verlopen”, zegt Bert Vermeiren. “Slim4 moet ons helpen om van elk product de optimale voorraad in huis te hebben.” Het doel daarvan is eenvoudig, maar daarom niet altijd makkelijk te realiseren: de juiste items in de juiste hoeveelheden op voorraad hebben, zodat ODM altijd aan de vraag van de klant kan voldoen, zonder dat het daarvoor excessieve voorraden hoeft in te slaan.
 
De software baseert zich daarvoor onder meer op een analyse van de verkoophistoriek, geraadpleegd via een interface met Trade ERP. Slim4 werkt verder op basis van verkoopprognoses, de levertermijnen van aangekochte voorraden, enzovoort. “Voor de ondersteuning van de logistiek bouwen we een software-ecosysteem op basis van het best-of-breed-principe”, verduidelijkt Bert Vermeiren. “Zo komen we bij de combinatie van Centric, C&W en Slimstock uit.”

Klaar voor groei

De implementatie van de logistieke software vormde voor ODM het sluitstuk van een veel groter proces: de complete hertekening van zijn logistiek. Het bedrijf schakelde daarvoor Logflow in, een onafhankelijke adviseur rond logistiek, IT en automatisering. “Logflow heeft eerst een studie van onze logistiek gemaakt”, vertelt Bert Vermeiren. “Die analyse vormde het startpunt voor onder meer de omvang en indeling van het nieuwe gebouw.” Dat werd een nieuwbouw van 5.000 vierkante meter, met twaalf meter vrije hoogte. Aansluitend ondersteunde Logflow ODM ook bij de selectie van het juiste WMS-pakket. “C&W bood voor ons de juiste verhouding tussen functionaliteit en kosten.” Het nieuwe magazijn moet ODM toelaten de komende jaren voluit op groei in te zetten. Het gebouw is geschikt voor drie keer het volume dat het bedrijf vandaag realiseert.
 
“We verkopen zowel heel grote als heel kleine producten”, gaat Bert Vermeiren verder. “Bij zowat zestig procent van alle transacties gaat het om kleine items.” Die zitten opgeborgen in twee kastsystemen van Kardex. Alle in- en uitgaande bewegingen zijn volledig aangestuurd door het WMS. Bij de twee kasten werkt één operator. “De picking van goederen is enorm versneld. Het WMS stuurt de picking aan. De trays komen automatisch op de operator af, waarna een ‘pick to light’-systeem hem of haar naar de juiste positie begeleidt.” Op een vergelijkbare manier zorgen lichten en laserpointers er bij de put-away voor dat het voor de operator bijna onmogelijk is om fouten te maken. Elke Kardex-kast bevat 113 trays met telkens ruimte voor ruim 200 bakjes. Naast de twee bestaande kasten is er ruimte voorzien om op termijn twee extra exemplaren neer te zetten.

20211011164644309_odm2.jpg
Een operator bedient in het nieuwe magazijn twee Kardex-kasten. De combinatie van scanning, pick to light en laserpointers dringen de kans op menselijke fouten bij put-away en picking tot het laagst mogelijke niveau terug.

Alle ruimte benut

Terwijl de Kardex-kasten de typische ‘fast movers’ bevatten, krijgen de producten met een trage rotatie een plaatsje in de mezzanine met legbordstellingen. Onder de mezzanine bevinden zich de werkposten voor receptie en verzending. De rest van het magazijn is ingevuld met palletopslag tot twaalf meter hoog. Producten die te groot zijn voor de Kardex-kast en te klein voor een volledige palletplaats, krijgen onderdak in de collizone.
 
B. Vermeiren: “We hebben echt goed nagedacht over de verschillende types producten en hoe we die het best kunnen behandelen. Zo slagen we erin de beschikbare ruimte in het nieuwe magazijn optimaal te benutten.”
Dat optimale gebruik vertaalt zich ook in het gebruik van een Aisle-Master van Mabo Lifting. Dat toestel is een combinatie van een hef- en reachtruck: in staat om vlot te werken in het smallegangenmagazijn, maar ook om de pallets meteen van het magazijn naar een vrachtwagen te brengen – en omgekeerd. “Dat vermindert het aantal handelingen, waardoor we sneller kunnen werken.”

20211011164834496_odm3.jpg
Het smallegangenmagazijn van ODM in Grâce-Hollogne. De handling van pallets gebeurt er met een Aisle-Master van Mabo Lifting.

De machine draait

Het uiteindelijke doel blijft voor ODM onveranderd: een betere dienstverlening aan de klant, via een hogere correcte beschikbaarheid van de voorraad. “Dat is de motor voor onze verdere groei”, zegt Bert Vermeiren. “En terwijl we groeien, moeten we onze klanten kwaliteit blijven garanderen.” Daarin schuilt voor ODM de sleutel tot succes. “Onder meer door altijd binnen de 24 uur te kunnen leveren.” En daar blijft het in de toekomst niet bij. “Een volgende stap zal erin bestaan voor online bestellingen een latere ‘cut-off’ toe te laten. Klanten zullen dan ook ’s avonds laat nog kunnen bestellen en toch de volgende dag de bestelling al ontvangen.”
Momenteel verstuurt ODM zowat duizend colli’s per dag. Het bedrijf werkt daarbij met DHL als transporteur. “De logistieke machine is op gang getrokken”, besluit Bert Vermeiren. “Nu alles draait, kunnen we stap voor stap de volumes vergroten en het assortiment verder uitbreiden. Een mogelijke piste is dat we daarbij ook meer inzetten op de Franse markt. Ook die zouden we perfect vanuit Grâce-Hollogne kunnen bedienen.”
DVD

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.