Vind de juiste cabine voor je heftrucks

Een cabine op je heftruck biedt een grote meerwaarde op het vlak van ergonomie en veiligheid. Maar de ene cabine is de andere niet. Belangrijk is om de cabine optimaal af te stemmen op je operaties. Wij helpen je de bomen door het bos van de heftruckcabines te zien.

Technisch gezien wordt al van een cabine gesproken als de truck een voor- en/of achterruit – of alleen een dakruit – heeft. Vaak zijn cabines ook voorzien van deuren. Stalen deuren zijn het meest stevig en duurzaam. Een cabine met zeildoek is een goedkoper alternatief voor minder veeleisende omgevingen.

Kanttekeningen bij cabines

Kies je voor een heftruck zonder cabine, dan is die enkel uitgerust met een veiligheidsframe. Een heftruck met alleen zo’n frame biedt het beste zicht op de omgeving. Een cabine met plaatwerk en brede stijlen kan immers het zicht belemmeren. Zijruiten verminderen ook het zicht rond de zijwielen. Gelukkig zorgen fabrikanten van kwalitatieve heftrucks er wel voor dat het zicht rondom ook met een cabine zo goed mogelijk is, door bijvoorbeeld in een strak en slank raamwerk te voorzien.

Verder kunnen de reflecties van de ramen op cabines hinderlijk zijn. Ook kan het zicht verstoord worden wanneer het glas vuil of nat is. Ruitenwissers vooraan, boven- en achteraan de cabine bieden weliswaar een oplossing, maar zullen altijd gedeeltes ongewist laten. Kies je voor een cabine, dan is het een must de ruiten schoon te houden en te zorgen voor een goed verlichte omgeving, wil je de voordelen ervan optimaal benutten.

Een voordeel van een volledig gesloten cabine is wel dat je minder last hebt van externe geluiden. Op het vlak van veiligheid kan het dan weer een nadeel zijn dat je chauffeurs minder goed horen wat zich rondom hen afspeelt. Het is dus even wikken en wegen wat binnen jouw omgeving het meest van tel is.

Ga je voor een cabine, hou er dan ook rekening mee hoe vaak de chauffeur moet in- en uitstappen. Is dat heel frequent, dan wordt een deur aan de cabine als lastig ervaren. In dat geval kies je misschien beter voor een cabine zonder deuren. Of je kunt de deuren in de zomer bijvoorbeeld demonteren om de hinder te beperken. Verder maakt een lage en brede instapdrempel het in- en uitstappen makkelijker.

Kiezen voor comfort

Voor alle duidelijkheid, een heftruck met een cabine biedt wel degelijk heel wat extra voordelen. Zeker als je buiten met de heftruck werkt, is het verschil qua comfort enorm. Cabines beschermen immers tegen wind, kou, regen en stof. Kies je voor een cabine met deuren, dan blijft het binnen altijd lekker warm, zeker als de cabine voorzien is van een verwarmingsinstallatie of airconditioning. Je hebt ook geen last van rijwind. Meegenomen is dat je in een gesloten cabine een stoffen stoel kunt monteren. Die voelt warmer aan.

Werk je vaak in weer en wind met de heftruck, dan zal de keuze dus snel gemaakt zijn. Ook in diepvriesomgevingen of als er een groot temperatuurverschil is tussen binnen- en buitengebruik zullen de voordelen van een gesloten cabine de overhand nemen. Diepvriescabines zijn trouwens speciaal aangepast en extra geïsoleerd om te werken bij extreem lage temperaturen.

Hoger of lager

Wil je een optimaal zicht op de omgeving, dan is een verhoogde cabine een optie. Zeker als je geregeld hoge lasten (zoals pallets met dranken) moet transporteren, is dat interessant. Zo kun je schade en ongevallen indijken. Een verhoogde cabine zorgt er ook voor dat langere chauffeurs comfortabeler kunnen werken. Bovendien biedt zo’n cabine voldoende ruimte voor een comfortabele geveerde stoel, wat voor een meer ergonomische manier van werken zorgt.

Daarnaast zijn er ook hefbare cabines op de markt. Die worden soms als optie aangeboden op zware heftrucks of reachstackers. Zulke cabines bieden een nog betere bescherming bij de handling van zware goederen en zorgen voor een maximaal zicht over de omgeving.

Met een verlaagd dak rijd je heftrucks dan weer moeiteloos in- en uit containers. Doordat je de lading niet meer eerst met een stapelaar of palletwagen in- en uit de container hoeft te rijden, beperk je op die manier eveneens het aantal handelingen. Ook voor gebouwen met een beperkte doorrijhoogte zijn verlaagde heftrucks een oplossing.

Verder bestaan er nog diverse andere cabine-uitvoeringen die een antwoord bieden op specifieke toepassingen. Omdat ze vaak op maat worden gemaakt, zit er doorgaans wel een steviger prijskaartje aan vast. Voor smallere gangpaden tussen stellingen kun je bijvoorbeeld een versmalde cabine overwegen om comfortabeler te werken. Ook het transport van lange metalen staven is makkelijker met zo’n cabine. Wordt er in een erg luidruchtige omgeving gewerkt, dan kun je kiezen voor een geluiddempende ‘low noise cabine’, die het geluid in de cabine binnen de perken houdt.

Tot slot raden we aan bij de keuze van een cabine ook op de details te letten. Welke optie je ook kiest, ga voor kwaliteit. De dikte van het staal zal de mate van bescherming en isolatie bepalen. Het is ook belangrijk dat de cabine met hoogwaardige materialen op het voertuig is gemonteerd om optimaal te beschermen tegen trillingen en externe (weers)invloeden. Een kwalitatieve lakafwerking, tot slot, zorgt ervoor dat je zorgvuldig uitgekozen cabine jarenlang in topvorm blijft.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.