Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

End-to-end ketenefficiëntie als uitgangspunt

Samenwerkingen binnen de supply chain van Coca-Cola Europacific Partners

De grootste kansen op het optimaliseren van de supply chain situeren zich niet louter binnen het eigen ecosysteem. Horizontale en verticale samenwerkingen bieden opportuniteiten om efficiënter, duurzamer en met lagere kosten te opereren. Marie-Laurence Baye rolt als senior manager customer collaboration bij Coca-Cola Europacific Partners België en Luxemburg dergelijke samenwerkingen uit. Ze wijst op de mogelijkheden en aandachtspunten binnen een partnership.

Marie-Laurence Baye werkt al elf jaar voor Coca-Cola Europacific Partners, waarvan zeven jaar binnen het domein customer collaboration. Haar taak bestaat erin relaties met de klant op te bouwen en samenwerkingen te faciliteren. “Als einddoel hebben we altijd end-to-end efficiëntie voor ogen”, vertelt ze. “De samenwerkingen moeten dus een voordeel voor de keten met zich meebrengen. De redenen voor een alliantie zijn van velerlei aard. Ze zorgen mogelijk voor groei, ze verduurzamen en digitaliseren de supply chain of halen het totale kostenplaatje naar beneden.”

Extra palletlaag en ecocombi’s
Coca-Cola Europacific Partners neemt veelal zelf het initiatief tot samenwerkingen. “Al is dat zeker geen idee-fixe. Integendeel zelfs, we juichen ook alle ideeën van onze partners, klanten en leveranciers toe”, aldus Marie-Laurence Baye. “De meeste mogelijkheden situeren zich op het vlak van transport. Onze doelstelling bestaat erin onze afgelegde kilometers te reduceren en de capaciteit van onze vrachtwagens maximaal te benutten. Om dat te bereiken, herbekijken we onze palletisering en gaan we na waar we een extra palletlaag kunnen toevoegen. Daarnaast hebben onze partners de voorbije jaren sterk geïnvesteerd in extra lange vrachtwagens, de zogenaamde ecocombi’s. Ze beschikken over ongeveer veertig procent meer laadcapaciteit en zijn goed voor twintig procent minder CO2-uitstoot.”
 
Om zowel de extra palletlaag als het inzetten van ecocombi’s maximaal te laten renderen, moeten de te transporteren volumes per klant of gebied groot genoeg zijn. Daartoe werkt Coca-Cola samen op het vlak van de bestellingen.
Marie-Laurence Baye: “Plaatst de klant bijvoorbeeld enkel nog op dinsdag en donderdag zijn bestellingen, dan kunnen we het aantal ritten reduceren. De klant moet dus ook in dat verhaal willen meestappen. De bereidwilligheid en het enthousiasme kunnen van partner tot partner sterk verschillen. Dergelijke projecten liggen doorgaans iets gemakkelijker bij klanten die het sowieso al gewoon zijn hun bestellingen te bundelen.”

2022422104222883_naamloos.jpg
Marie-Laurence Baye, senior manager customer collaboration bij Coca-Cola Europacific Partners België-Luxemburg: “Het bundelen van pallets en leeggoed werkt het best wanneer de verschillende deelnemende bedrijven een beroep doen op een gemeenschappelijke transportfirma.”

Leeggoed en pallets
Om synergieën binnen de supply chain te genereren, startte Multimodaal.Vlaanderen een viertal jaar geleden een testproject waarbij Coca-Cola de krachten bundelde met AB InBev, Delhaize en palletpooler Chep. ’s Morgens vertrok een vrachtwagen, geladen met volle waterflessen vanuit Chaudfontaine – een bedrijf uit de Coca-Cola-groep – naar het distributiecentrum van Delhaize in Ninove. Na het lossen reed de vrachtwagen in één beweging door naar de leeggoedzone, waar hij geladen werd met pallets leeggoed, bestemd voor AB InBev in Jupille. Daar loste hij het leeggoed en vertrok opnieuw naar Chaudfontaine. Eerder ontstond er ook al zo’n samenwerkingsverband tussen Coca-Cola, Van Dievel, Colruyt en Chep.
 
Hoewel Marie-Laurence Baye liever niet op individuele projecten inzoomt, geeft ze aan dat het ophalen en terugbrengen van pallets en leeggoed van collega-leveranciers zijn vruchten afwerpt en resulteert in een grotere efficiëntie en een kleinere ecologische voetafdruk. “Die vorm van zowel horizontale als verticale samenwerking rendeert het best wanneer de verschillende deelnemende bedrijven een beroep doen op een gemeenschappelijke transportfirma”, weet ze. “Die partij beschikt over een helikopterkijk, wat een voordeel biedt om de collaboratie mee te helpen regisseren.”

Interne voorbereiding
De ervaring heeft Marie-Laurence Baye geleerd dat wanneer één partner zich achter een succesvolle samenwerking schaart, er meestal snel andere partijen interesse tonen. “Een samenwerking zet je ook niet zomaar van vandaag op morgen op”, legt de customer collaboration manager uit. “Voordat je een externe samenwerking uitrolt, grijpt er ook intern heel wat denkwerk plaats. Het toevoegen van een extra palletlaag klinkt bijvoorbeeld eenvoudig, maar heeft ook een impact op onze manier van stockeren, de magazijninrichting en de opslag in de winkelpunten. We onderzoeken dus eerst in eigen huis de business case en de impact van dergelijke veranderingen, alvorens die naar onze partners uit te dragen. Daarbij trekken we uiteenlopende partijen, van de supply chain actoren tot de marketingafdeling, mee het bad in.”
 
Marie-Laurence Baye stelt vast dat een goede aanzet tot een samenwerking altijd aanvangt met het lokaliseren van de aangewezen contactpersoon. “Het is belangrijk om te praten met mensen die de samenwerking vanuit eenzelfde perspectief bekijken. Doorgaans delen logistieke verantwoordelijken die visie, aangezien ook zij voortdurend zoeken naar manieren om hun supply chain te optimaliseren.” Op de vraag of samenwerkingen ook een kostenvoordeel met zich meebrengen, hoeft onze gesprekspartner niet lang te aarzelen. “De kans bestaat erin dat je initieel beperkte compromissen moet sluiten op het vlak van flexibiliteit. Daar tegenover staat dat verenigde krachten het voor onszelf en onze partners mogelijk maken hun dienstverleningsniveau nog verder op te krikken en in één beweging bij te dragen tot hun duurzaamheidsdoelstellingen. De voordelen zijn dus legio.”

202242210465250_naamloos-2.jpg
Marie-Laurence Baye, senior manager customer collaboration bij Coca-Cola Europacific Partners België-Luxemburg: “De kans bestaat erin dat je initieel beperkte compromissen moet sluiten op het vlak van flexibiliteit. Daar tegenover staat het hogere dienstverleningsniveau en de bijdrage tot de duurzaamheidsdoelstellingen.”

Elektrificatie
Het samenwerkingsverhaal gaat voor Coca-Cola nog een stuk verder. In januari 2021 sloot Coca-Cola Europacific Partners zich aan bij de EV100: een globaal initiatief van bedrijven die tegen 2030 een volledig groen wagenpark willen. “Binnen dat verhaal wordt het nog belangrijker om onze routes zo efficiënt en logisch mogelijk in te richten. Daartoe gaan we samen met retailers, transporteurs en andere partners continu op zoek naar verdere verbeteringen”, besluit Marie-Laurence Baye.
KD

Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.