Lees Ook

De cultuur van innovatie

Inzichten en checklist voor innoverende bedrijven

De cultuur van innovatie
Innovatie is hip. Sinds de opkomst van tech-giganten als Apple, Google en Amazon heeft iedereen de mond vol van innovatie en proberen velen gretig ook aan ‘the next big thing’ te werken. Wat meestal wordt vergeten, is dat innovatie geen gewoon project is. We kunnen niet opeens innovatief worden. Het volstaat niet even wat te brainstormen om een fantastisch nieuw product te ontwikkelen. Innovatie duurt lang, is risicovol, faalt vaker dan dat het succesvol is en vergt een specifieke ingesteldheid van iedereen die in en rond de onderneming betrokken is.
Vanuit hun ervaring als facilitator in vele innovatieprojecten in binnen- en buitenland, heeft Pulsing Brain een eigen Innovatie Checklist opgesteld. Die checklist bevat enkele van de vele vragen die de innovatiefacilitator aan klanten stelt om het innovatieve idee beter te kaderen en een grotere kans op slagen te geven. Om u bij uw volgende innovatietraject te helpen, kunt u die Innovatie Checklist via deze link gratis downloaden op de website van Pulsing Brain.
 
In wat volgt, deelt Pulsing Brain alvast enkele inzichten die u kunnen helpen inschatten hoe innovatie kan passen in uw bedrijf of organisatie.

​Inzicht 1 – Begin nu voor later

Hoe begin ik aan innovatie? Hoe kan ik innovatief worden? Wat heb ik nodig om het product te ontwikkelen dat mijn bedrijf voorgoed op de kaart zal zetten? Herkenbare vragen? 
 
Innovatie is vandaag een modewoord, een hype. Iedereen heeft het erover en elke zichzelf respecterende onderneming vermeldt in haar bedrijfspresentaties dat ze met innovatie bezig is. Alleen gaat dit vaak om ‘innovatie omdat het moet’: omdat de onderneming de markt moet volgen, omdat een concurrent iets nieuws heeft bedacht, omdat de klanten ernaar vragen. Dat is geen probleem en het is ook nodig om te overleven, maar het is de ‘innovatie van het nu’. Het is reactief en maakt geen of nauwelijks deel uit van een strategie. Innovatie gaat echter over de lange termijn, over later. Waar u nu aan denkt, is wat morgen zal worden gecreëerd.
 
Beter is dat innovatie een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie wordt, zodat het geen ‘buzzword’ in een Powerpoint is, maar dat het in het DNA van het bedrijf zit. Bouw aan een cultuur van innovatie binnen de organisatie, waar ideeën die geplant worden, kunnen rijpen en uiteindelijk uitgroeien tot de vernieuwende producten van morgen waarbij de markt u volgt in plaats van omgekeerd.

​Inzicht 2 – Kijk naar binnen, en dan naar buiten

U wilt starten met innoveren, maar hoe begint u daaraan? Waar vindt u de ideeën voor het product dat uw bedrijf voorgoed op de kaart zal zetten? Wanneer is een idee een goed idee? Onze tip: begin vanbinnen, in uw eigen organisatie. Er bevindt zich in de organisatie heel wat potentieel dat vandaag vaak over het hoofd wordt gezien. Wie kent uw business beter dan de mensen die er ganse dagen mee bezig zijn? Vandaag hebben ze het waarschijnlijk veel te druk met de operationele taken, maar ze hebben beslist ook hun opinie over wat beter kan en welke ideeën interessant kunnen zijn voor nieuwe producten. De mensen hebben de ideeën! Het is een kwestie die los te weken.
 
De vraag luidt nu, hoe kunnen we uit die schat aan informatie, ideeën, kennis, … putten? Het antwoord is iets gecompliceerder en houdt in dat dat er in de organisatie een ‘cultuur van innovatie’ ontstaat, waarbij alle medewerkers meedenken met de innovatie binnen het bedrijf. Dat betekent onder andere dat iedereen in de organisatie de kans krijgt aan innovatietrajecten deel te nemen, in een open en betrokken sfeer. Het goede nieuws is dat die cultuur klein en snel kan worden opgestart door bijvoorbeeld een eerste Design Sprint te organiseren of door een klein (deeltijds) innovatieteam aan te stellen. Als er eenmaal meer mensen bij worden betrokken, zal zich dat verder over de organisatie verspreiden, waardoor iedereen de innovatieve ingesteldheid aankweekt.

​Inzicht 3 – Denk met een open geest, werk met een gesloten blik

Herinnert u zich wanneer u voor het laatst een goede inval hebt gehad? Was dat tijdens een vergadering bij een klant of in de wagen onderweg naar huis? Wanneer u bezig was een presentatie te maken of was het tijdens een avondwandeling met de hond?
 
Zoals John Cleese het in zijn boek ‘Creativity’ uitlegt, kunnen we het bedenken van nieuwe, frisse en vernieuwende ideeën niet forceren. Voor echt creatieve ideeën moeten we onze gedachtestroom even loslaten en gaan stilstaan in tijd en ruimte. Dat noemt John Cleese de ‘open modus’ of ‘tortoise mind’ (schildpadgeest), waarbij creativiteit ontstaat waar de geest wordt losgelaten en vrij kan (ver)dwalen. Een relaxte, doelloze oase zonder stress.
 
Daarom zal een brainstormsessie vaak ideeën opvissen die al aan de oppervlakte van onze geest lagen, en dat zijn niet noodzakelijk de ideeën waarnaar we op zoek zijn. Wel kunnen ze de aanzet vormen voor betere ideeën.
Dus, in plaats van meteen met de post-its van een brainstorm aan de slag te gaan, laten we ze beter even rusten, rijpen. Geef ze tijd om verder te groeien, onderbewust. De kans is groot dat er binnen enkele dagen iemand met een beter idee komt dat erop verder bouwt. En enkele dagen daarna nog iemand anders, enzovoort. Op die manier ontstaat er een kettingreactie van ideeën. Dat vergt wel wat tijd, maar die moeten we het creatief proces gunnen.
 
Als de ideeën eenmaal gerijpt zijn, is het tijd om ermee aan de slag te gaan. Dan schakelen we over naar de gesloten blik, de werkmodus of ‘hare brain’ (hazenbrein) volgens Cleese. Met behulp van bijvoorbeeld het Design Thinking model, kunnen we de ideeën verder uitwerken tot werkbare prototypes en die door de (eind)gebruikers laten testen en evalueren. Daaruit komt dan weer feedback die belangrijk is om te verbeteren in de volgende stap.

​Inzicht 4 – Kleine stappen en herhaling

Een Apple iPhone is er niet opeens gekomen na een briljante inval van Steve Jobs. Als u de geschiedenis van de iPhone erop naleest, zult u merken dat de iPhone verder heeft gebouwd op producten, ideeën en technologieën die destijds bestonden. In die periode was de Black Berry de populairste telefoon bij zakenmensen, naast de Nokia’s, Sony’s, Motorola’s, enz. Ze hadden al kleurenschermen, internettoegang, camera’s, … Het idee en het product waren er dus al, alleen hadden Steve Jobs en zijn team de specifieke visie dat een telefoon geen toetsen meer mocht hebben. Zij wilden een zo groot mogelijk scherm, zonder toetsen, zodat de gebruiker het toestel ten volle kon benutten. Alles moest ‘touchscreen’ zijn en toen de technologie er eenmaal rijp voor was, greep Apple zijn kans. Die eerste iPhone in 2007 was revolutionair, al was hij lang niet klaar wanneer Steve Jobs hem aan het publiek introduceerde. Ondertussen zijn we 15 jaar verder en is de iPhone blijven evolueren, maar de iPhone 13 is lang niet zo revolutionair meer als die eerste. 
 
Dit verhaal toont aan dat innovatie vaak in stappen verloopt en verder bouwt op wat vooraf kwam. Nieuwe inzichten, ideeën en technologieën zorgen voor de innovatie, al gaat het vaak om evolutie in plaats van revolutie. Het is dus een herhaling van kleine verbeteringen, met af en toe een grote sprong.

​Inzicht 5 – Het gaat om de mensen

Het laatste inzicht vinden wij het belangrijkste, want de gemene deler in al deze inzichten is de mens. Daarom vertrekken we bij Pulsing Brain altijd vanuit de mensen: de mensen binnen en de mensen buiten de organisatie. Innovatie staat of valt met de mensen die het bedenken, ontwikkelen, uitvoeren en gebruiken.
Zorg ervoor dat de mensen zich bij het traject betrokken voelen, dat ze vertrouwen krijgen in het product en dat ze zich gesteund en begrepen voelen. Dat begint bij de definitie van de innovatiestrategie van het bedrijf, de aanwerving van de juiste profielen en de samenstelling van de teams, en gaat verder in het vertrouwen dat ze van hogerhand krijgen, de betrokkenheid, de vrijheid en vooral de risico’s die ze mogen nemen.
 
Innovatie gaat voor een groot stuk ook over falen. Het toelaten en zelfs aanmoedigen van falen is dan ook cruciaal voor een cultuur van innovatie. Of zoals Elon Musk het verwoordde: “Failure is an option (here). If things are not failing, you are not innovating enough”.

Over Pulsing Brain

Pulsing Brain heeft meer dan 20 jaar internationale ervaring met het ontwerpen en bouwen van innovatieve hightech producten, het organiseren van innovatieteams en het ontwikkelen van een innovatiecultuur. Waar we voorheen vooral actief waren op de internationale podia van grote evenementen en concerten, zetten we die knowhow en expertise in om bedrijven in de Benelux vooruit te helpen in hun innovatiestrategie. 
 
Bij Pulsing Brain helpen we graag bedrijven bij het ontwikkelen van hun innovatiecultuur, het aanwakkeren van een creatieve mindset en het opzetten van innovatieprocessen. We gaan voor ‘human first innovation’ waarbij de mens centraal staat in de innovatie, aangevuld met beproefde technieken zoals Design Thinking, Design Sprints en Lean Startup.

Checklist
www.pulsingbrain.be
info@pulsingbrain.be
 Onderwerp: Management (SC) 
Lees Ook
X