Lees Ook

Werken aan de supply chain van de toekomst

Werken aan de supply chain van de toekomst
Hoe bedrijven ervoor kunnen zorgen dat ze hun supply chains en logistiek snel kunnen aanpassen aan nieuwe uitdagingen en aan de verwachtingen van de klant kunnen voldoen.

In verschillende sectoren en bedrijfstakken heeft de COVID-19-pandemie leiders ertoe aangezet zich te beraden op hoe ze hun bedrijf runnen.  In de wereld van supply chain en logistiek is het in de afgelopen jaren overduidelijk geworden dat sommige bedrijven beter op de toekomst zijn voorbereid dan andere.
Gelukkig liggen de grootste verstoringen als gevolg van de pandemie achter ons.  Maar de vragen die hieruit zijn voortgevloeid met betrekking tot onze supply chains, blijven.  In een wereld van toenemende onzekerheid zijn dergelijke vraagstukken nog dringender geworden.  In hoeverre kunnen wij omgaan met de uitdagingen van een veranderende wereld?  Zijn we in staat om te voldoen aan de nieuwe en toenemende verwachtingen van klanten en om de best mogelijke ervaring te bieden?
Volgens de experts bij nShift, de wereldwijde leider op het gebied van parcel delivery management, zijn er drie manieren waarop bedrijven de voortdurende marktveranderingen en toenemende verwachtingen van klanten de baas kunnen blijven.  Als zij goed inspelen op deze manieren dan zal dit bijdragen aan de ontwikkeling van een toekomstbestendige supply chain.

1. Veerkrachtige supply chains ontwikkelen

In een onzekere wereld is alleen de onvoorspelbaarheid voorspelbaar. Bedrijven die een bloeiende toekomst tegemoet gaan, zijn bedrijven die veerkracht en flexibiliteit in hun supply chains inbouwen.  Ze moeten waar mogelijk elke vorm van verstoring kunnen weerstaan. En wanneer dat niet mogelijk is, een tijdelijke oplossing voor het probleem zien te vinden.
Om dit te kunnen realiseren, moeten logistieke managers goed zicht hebben op wat er in de supply chain gebeurt.  Hoewel velen een transport management system gebruiken om hun werkstromen te plannen, worden voor sommige van deze systemen standaardalgoritmen gebruikt om de aankomst van items te berekenen.   Als alles werkt zoals het moet, is dit misschien voldoende.  Maar wanneer niet alles volgens plan verloopt en er een onverwachte verstoring optreedt, wordt een dergelijk systeem al snel onnauwkeurig en onbetrouwbaar.
Om onverwachte gebeurtenissen het hoofd te kunnen bieden, moeten bedrijven echte veerkracht in hun transportnetwerk inbouwen.  Dit houdt waarschijnlijk ook in dat ze toegang moeten hebben tot meerdere vervoerders en transporteurs.  Dit maximaliseert het aantal transportopties.

2. Een betere klantervaring ontwikkelen

Hoe veerkrachtig een supply chain ook is, een zekere mate van verstoring is onvermijdelijk.  Maar consumenten hebben steeds hogere verwachtingen met betrekking tot de kwaliteit, de snelheid en het gemak van hun leveringen.  Als ze niet de ervaring krijgen die ze verwachten, zullen ze gaan rondshoppen om te kijken waar ze die wel kunnen krijgen.
Het is essentieel voor de toekomst om de klantervaring prioriteit te geven.  Hoewel een klant nooit zit te wachten op een vertraging, is het in ieder geval geruststellend als ze worden geïnformeerd over waar de levering zich bevindt en wanneer deze waarschijnlijk wordt afgeleverd.  Dit betekent dat logistieke managers hun denkwijze moeten veranderen.  Hun taak zit er nog niet op wanneer een pakket het magazijn verlaat; de taak is pas voltooid wanneer de eindklant het pakket heeft ontvangen.
Bedrijven moeten manieren vinden om zowel de retailpartner als de eindklant op de hoogte te houden van de status van de levering.  Een constante communicatie kan leiden tot minder klachten, minder telefoontjes over de bezorging (WISMO; Where is my order) en verhoogt bovendien de loyaliteit van klanten.

3. Focus op duurzaamheid

Consumenten nemen steeds vaker duurzame aankoopbeslissingen.  Een derde van de consumenten stelt te zijn gestopt met de aanschaf van bepaalde merken of producten vanwege zorgen omtrent hun impact op het milieu (1). Bedrijven met een groen imago maken de grootste kans op een rooskleurige toekomst.
Het kan een hele uitdaging zijn om te verduurzamen en dit te laten zien.  Maar alle bedrijven kunnen zich inzetten om hun uitstoot te verminderen.
Om dit te kunnen doen, hebben bedrijven inzicht nodig in hun huidige uitstoot, wat betekent dat ze eenvoudig rapporten moeten kunnen samenstellen voor hun transportnetwerk.  Hiermee wordt een benchmark voor verbetering vastgesteld.  Dit maakt het ook makkelijker om de geboekte vooruitgang aan te tonen.  De gegevens kunnen leiders ook helpen om duurzamere leveringsvloten en -opties te identificeren.
 

Hoe nShift kan helpen

Ons Transport Management System kan bedrijven op de volgende manieren helpen een toekomstbestendige supply chain op te bouwen:
Door logistieke managers zicht te geven op de volledige supply chain, zodat ze tijdens elke fase van het proces kunnen zien waar items zich bevinden.  Dit maakt het aanzienlijk makkelijker om verstoringen te omzeilen.
Door toegang te bieden tot 's werelds grootste vervoerdersbestand met meer dan 1000 vervoerders.  Dit stelt fabrikanten en logistieke bedrijven in staat om een echt veerkrachtig transportnetwerk met talloze beschikbare leveringsopties te bouwen.
Door meldingen te creëren over de status van de levering, zodat zowel de retailpartner als eindklant voortdurend op de hoogte kan worden gehouden.
Door ervoor te zorgen dat bedrijven eenvoudig hun uitstoot kunnen bijhouden en rapporteren.  Dit geeft bedrijven een benchmark als basis voor verbeteringen.Bekijk onze recente webinar voor meer informatie over het ontwikkelen van de best mogelijke supply chain: Werken aan de supply chain van de toekomst: flexibel, duurzaam en schaalbaar.

(1) https://www2.deloitte.com/uk/en/pages/consumer-business/articles/sustainable-consumer.html
 

Value Chain uw informatiekanaal

Seminars, Events & community bijeenkomsten

X