Lees Ook

Handling op maat van de gebruiker

Hyster pakt uit met nieuwe A-serie heftrucks

Handling op maat van de gebruiker
Meer dan ooit willen bedrijven material handling equipment dat precies die functionaliteit biedt die ze nodig hebben, niet meer en zeker niet minder. Daarom heeft Hyster zijn productieproces zo ingericht dat heftrucks nog meer op maat van de specifieke behoeften en de chauffeur kunnen worden gefinetuned. Met de nieuwe Hyster A-serie kunnen bedrijven hun heftrucks volledig afstemmen op hun eigen industrie en uitdagingen. Dat is te danken aan A+ Logic, een geïntegreerde set schaalbare en aanpasbare functies die Hyster in huis heeft ontwikkeld. 
Dankzij A+ Logic wordt een erg schaalbaar ontwerp mogelijk. Zo kunnen bedrijven eenvoudig ‘add-ons’ toevoegen om de productiviteit binnen hun operaties effectief te verhogen. Tegelijk kunnen ze functionaliteit die voor hen geen waarde toevoegt, links laten liggen. De Hyster H2.0-3.5A IC-heftrucks met capaciteit van 2 tot 3,5 ton zijn de allereerste trucks binnen deze nieuwe serie.

​Trucks voor verschillende omgevingen

“Er zijn maar weinig industrieën die met exact dezelfde uitdagingen te maken hebben”, vertelt Robert O’Donoghue, VP Marketing & Solutions EMEA bij Hyster. “Onze nieuwe A-serie speelt in op uiteenlopende industriële applicaties. Met A+ Logic kunnen we namelijk trucks ontwerpen op basis van de werkprocessen, de omgeving, de toepassingen en de taken in het bedrijf.”
 
In de bouwsector, bijvoorbeeld, worden heftrucks vaak buiten gebruikt, in vuile of stoffige omgevingen met een slechte ondergrond. Daarom biedt de nieuwe Hyster A-serie o.a. functionaliteit die geknipt is voor bijvoorbeeld betonfabrieken en bedrijven die bakstenen en blokken verwerken. Zo is de Hyster A-serie voorzien van gesealde elektrische uitrusting om slijtage aan onderdelen en componenten te voorkomen. Voor bepaalde toepassingen kunnen ook natte remmen, neigcilinderhoezen en spatlappen interessant zijn. Verder moet een ‘heavy-duty’ luchtinlaat voor minder onderhoud zorgen.

Wanneer vuil een probleem vormt, kan de omkeerbare ventilator van het ‘on-demand’ koelsysteem het vuil uit het motorcompartiment blazen. Zo hoeven de radiator en het motorcompartiment minder vaak schoongemaakt te worden.

In sectoren als de houtopslag en houtdistributie wordt er vaak zowel binnen als buiten gewerkt. Om daar het comfort voor de chauffeurs te verhogen, kan de truck worden uitgerust met een weerbestendige cabine die geschikt is voor zowel warme als koude temperaturen. Modellen met een volledige cabine zijn voorzien van ruitenwissers, stalen zijdeuren, verwarming, airconditioning of ruitverwarming. Met A+ Logic is het ook mogelijk voor zonwering te kiezen.

In metaalverwerkende productieomgevingen en magazijnen vormt omgevingslawaai dan weer een grote uitdaging, zeker als de trucks in de buurt van voetgangers worden ingezet. In dergelijke omgevingen is het raadzaam de trucks uit te rusten met functies die het bewustzijn van de chauffeur stimuleren. Denken we maar aan de bekende ‘blue spots’ en rode verlichtingstrips en/of een zichtbaar alarm om voetgangers te waarschuwen.
 

​Oog voor ergonomie

Naast een hoge configureerbaarheid biedt de nieuwe Hyster A-serie standaard robuuste onderdelen en een hoge brandstofefficiëntie. Zo stelt Hyster dat de dieseltrucks in de reeks tot dertien procent minder diesel verbruiken dan soortgelijke modellen van andere merken en de LPG-trucks negen procent minder brandstof.

Bij het ontwerp van de ruime chauffeurscabine in deze reeks werd aandacht besteed aan een optimaal zicht naar boven, naar voren en naar achteren. Het nieuwe mastontwerp van de A-serie biedt zicht door de mast, wat het overzicht op de omgeving ten goede komt. Tegelijk biedt het mastontwerp een optimaal zicht op de vorkpunten bij het verwerken van ladingen. Ook de optionele laserlijn voor de vorken moet het zicht en de productiviteit verbeteren. De hoogteselector kan dan weer, zeker bij repetitieve taken, meerwaarde bieden.
 
Een verstelbare stoel en een brede antislip opstap moeten zorgen voor een maximale bewegingsvrijheid van de chauffeur. Voor extra comfort kan een volledig geveerde stoel worden voorzien. Daarnaast levert Hyster de nodige ondersteuningssystemen voor de chauffeur en het dynamische stabiliteitssysteem (DSS) op de trucks. Omdat grip houden in veeleisende industriële omgevingen cruciaal is, is er keuze uit een brede waaier aan banden voor verschillende ondergronden.

Configuraties met een cabine kunnen worden voorzien van een sterk glazen dak voor een onbelemmerd zicht naar boven. Bovendien kan de truck worden uitgerust met extra spiegels en camera’s voor specifieke doeleinden. Zo geeft een camera aan de achterzijde van de truck een optimaal zicht op wat zich achter de truck afspeelt.

Bovendien zijn de toestellen compatibel met de Hyster Tracker telematicaoplossing, die een draadloos beheer van de bedrijfsmiddelen mogelijk maakt. Zo krijgen bedrijven extra inzicht in de gegevens om de vloot te optimaliseren, uitvaltijden te verlagen en het onderhoud te stroomlijnen.

​Trucks met toekomstperspectief

De nieuwe modellen vervangen de Hyster Fortens en XT-heftrucks met dezelfde capaciteit. Het is de bedoeling de A-serie in de toekomst uit te breiden met andere Hyster IC-heftrucks met verschillende capaciteiten.
“In eerste instantie vinden we binnen de nieuwe reeks enkel verbrandingstrucks terug. Maar omdat de vraag naar elektrische trucks steeds groter wordt, voorzien we ook een uitbreiding richting loodzuur- en/of lithium-iontrucks”, vertelt Robert O’Donoghue. “Met name lithium-ion biedt heel wat voordelen, zoals de mogelijkheid om tussentijds te laden en het feit dat je geen grote ruimte voor batterijwissels meer nodig hebt. De komst van onze eerste volledig geïntegreerde lithium-iontruck, de J2.5-J3.0XNL, heeft dat geloof alleen maar gesterkt. In de toekomst zullen we dan ook steeds meer die weg uitgaan. In de verdere toekomst zien we ook potentieel voor brandstofcellen, zeker voor zware toepassingen.”

Verder wil Hyster nog meer inspelen op de krapte in de arbeidsmarkt en het feit dat de gemiddelde heftruckbestuurder steeds ouder wordt. “Het is niet toevallig dat we voor onze A-serie veel aandacht aan ergonomie hebben besteed”, besluit Robert O’Donoghue. “Daarnaast helpen ondersteunende systemen zoals ons DSS om onervaren heftrucks op een veilige manier te laten starten en hen snel op het gewenste productiviteitsniveau te krijgen. Verder pikken wij uiteraard in op de automatiseringstrend. Dat doen we zowel met een eigen oplossing als samen met partners. Ook die mogelijkheid willen we steeds meer op onze nieuwe trucks gaan aanbieden.”
TC
 

Value Chain uw informatiekanaal

Seminars, Events & community bijeenkomsten

X