Lees Ook

Technologie maakt logistieke dienstverleners productiever

Studie legt link tussen productiviteit en technologie bloot

Technologie maakt logistieke dienstverleners productiever
Snelheid, kosten en accuraatheid. Al jaren leggen logistiek dienstverleners daarop hun focus. Alleen wordt het met de steeds complexere supply chains ook steeds moeilijker om de targets te halen. De constante en onvoorspelbare druk doet meer en meer logistiek dienstverleners naar nieuwe technologieën grijpen om een hoge performantie te kunnen handhaven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de digitale transformatie zich in die sector lijkt door te zetten, zo blijkt ook uit onderzoek.

Begin dit jaar bevroeg Reuters in samenwerking met softwareleverancier Cargowise 488 logistieke en supply chain professionals wereldwijd. Bijna de helft daarvan had zijn thuisbasis in Noord-Amerika, een derde was in Europa gevestigd en ongeveer een vijfde bevond zich in Azië-Pacific. Er werd meer bepaald gepolst naar de grootste uitdagingen en opportuniteiten voor hun logistieke operaties.
 

Uitdagingen na overnamegolf

Zoals we intussen weten, heeft de coronapandemie ook de bedrijfswereld grondig door elkaar geschud. Bedrijven moesten razendsnel bijsturen, met de logistiek in hun kielzog. Tegelijk ontstond ook een klimaat waarin overnames in de sector schering en inslag zijn. Bijna een derde van de respondenten stelt dat die overnamegolf een antwoord is op de stijgende vraag van klanten naar logistieke capaciteit. Ongeveer een vierde zegt dat die overnames vooral plaatsgrijpen om een groter deel van de logistieke koek in te pikken. Zij maken met andere woorden handig gebruik van de turbulentie in de markt. En volgens nog een vierde vormt de behoefte van klanten aan een nog breder serviceaanbod de belangrijkste drijfveer.

Overnames creëren weliswaar opportuniteiten, maar brengen ook heel wat uitdagingen met zich mee. Van de respondenten antwoordde ruim de helft dat het goed managen van de culturele shift (51%) en het hoog houden van de motivatie van medewerkers (46%) tot de top 3 belangrijkste uitdagingen behoren tijdens een integratie tussen bedrijven.

Maar ook de technologische uitdagingen kunnen pittig zijn. Zo schaart meer dan de helft (54%) van de respondenten de technologische integratie bij de top 3 van de belangrijkste uitdagingen na een overname. Ook belangrijke struikelblokken: een gebrek aan duidelijkheid en slecht gealigneerde synergieën (45%), onvoldoende communicatie over de strategie (45%), een gebrek aan gezamenlijke processen (29%) en de clash tussen prioriteiten van het senior management (28%).

Operationele beproevingen

Als we inzoomen op de operationele uitdagingen, dan bijt ongeveer 27% zijn tanden stuk op het managen en reduceren van de transportkosten (27%). Een vierde vindt het erg moeilijk om de verwachtingen op het vlak van levering te blijven invullen en zowat een kwart heeft dringend nood aan een hogere visibiliteit over de operaties heen. Vooral de balans vinden tussen zo laag mogelijke kosten en een zo hoog mogelijke service blijkt lastiger dan ooit. Tegelijk is voor 69% van de respondenten een hoge productiviteit een absolute prioriteit binnen de logistieke operaties. In heel wat bedrijven vormt dat alles samen de trigger om de waarde van technologische oplossingen in die context te onderzoeken.

De interesse voor digitale technologieën werd tijdens de coronapandemie uiteraard ook aangezwengeld door alle afstandswerk. Daardoor kregen heel wat digitale transformatieprojecten – die soms al jaren in de koelkast zaten – plots prioriteit. Intussen zijn de voordelen van digitale operaties, zoals snelle en minder foutgevoelige processen, voor heel wat bedrijven al duidelijk, waardoor de stap naar verdere digitalisering nu veel vlotter wordt genomen.

Meten is weten

Maar om via digitale technologieën de productiviteit te verhogen, moet de huidige productiviteit uiteraard gekend zijn. Daar knelt het schoentje toch nog vaak. Zo meet 15% van de respondenten de huidige productiviteit helemaal niet. Nog eens 20% doet dat wel, maar heeft geen specifieke doelstellingen op het vlak van productiviteit voor ogen. Het spreekt voor zich dat er pas naar productiviteitswinst kan worden uitgekeken als die zaken helemaal helder zijn.
 
Daarnaast is het uiteraard belangrijk om goed te definiëren wat een hogere productiviteit precies voor je bedrijf betekent. Bij de bevraagde bedrijven blijken dat – in aflopende volgorde van belangrijkheid – hogere operationele efficiëntie, betere klantenservice, hogere winstgevendheid, hogere operationele throughput, hogere omzet, meer marktaandeel en tot slot een lagere rotatie van medewerkers te zijn.

Technologie als boost voor productiviteit

Dat veel bedrijven vandaag inzetten op technologieën om hun productiviteit te verhogen, blijkt ook uit het onderzoek. Zo gelooft 45% van de respondenten dat investeringen in technologische oplossingen de grootste impact op de productiviteit zullen hebben. Iets minder bedrijven (34%) verwachten het meest van investeringen in procesverbeteringen. Veel minder bedrijven (14%) geloven dat investeringen in de training van medewerkers of de klantendienst (7%) het meest zullen opleveren.

Als we inzoomen op de technologische investeringen, dan denken de respondenten dat de automatisering van manuele taken en realtime visibiliteit de meeste impact zullen hebben op de productiviteit van hun onderneming (zie figuur 1).

Verder blijkt uit de studie dat een derde van de logistiek dienstverleners hun houding tegenover nieuwe technologieën omschrijven als ‘slow to adopt but fast to adapt’ (zie figuur 2). Slechts een kwart van de bedrijven ziet zichzelf al als een leider op het vlak van adoptie en adaptie van nieuwe processen. Er is dus nog ruimte voor de vrij traditionele logistieke markt om zichzelf de juiste aanpak op technologisch vlak aan te meten.
 

Obstakels op de weg naar realtime visibiliteit

Zoals we al zeiden, is realtime visibiliteit een van de zaken waar de respondenten het meest van verwachten bij het realiseren van een hogere productiviteit. Niet onterecht, want zonder een helder zicht op de operaties, zal het voor logistiek dienstverleners steeds lastiger worden om de doelstellingen op een consistente manier te blijven halen. Bovendien is manueel data ingeven en transfereren tussen verschillende systemen een tijdrovend en foutgevoelig proces.  

Op dat vlak is blijkbaar nog heel wat werk aan de winkel. Een van de belangrijkste uitdagingen om het databeheer in hun organisatie te kunnen verbeteren, is volgens maar liefst 58% van de respondenten het linken van meerdere, gedisconnecteerde systemen met partners. Daarnaast zijn er nog vraagtekens rond de bereidheid om te connecteren en data te delen met partners (32%), zoals figuur 3 weergeeft. Ook het gebrek aan gecentraliseerde systemen is een bezorgdheid (23%). Verder steken ook de traditionele problemen rond de standaardisatie en de kwaliteit van data nog geregeld de kop op. Uiteraard is het belangrijk om deze eerst de wereld uit te helpen, vooraleer verdere stappen te zetten.

Verder evolueren met de technologie

We kunnen concluderen dat technologie essentieel wordt voor logistiek dienstverleners om een consistente productiviteitswinst te halen. Op die manier wordt meteen ook het potentieel van de operaties optimaal benut. Sinds de coronapandemie is het belang daarvan enkel maar versterkt.

Cruciaal daarbij wordt een sterke en centrale backbone die in staat is realtime inzichten uit de beschikbare data te halen. Het spreekt voor zich dat er sterke strategische en datacentrische relaties met partners zullen moeten worden opgezet om dat te verwezenlijken. Ook medewerkers met een digitale mindset zullen steeds belangrijker worden. Dat zal organisaties in staat stellen zich sneller aan de technologie aan te passen naarmate die zich verder ontwikkelt.

TC
 
X