IBP bepaalt ritme voor de hele organisatie
Hoe Avon zijn teams rond gemeenschappelijke doelen laat samenwerken
“Gevoel voor ritme triggert het samenhorigheidsgevoel”. Die overtuiging inspireerde muziekliefhebber Agnes Dyduch, global planning director bij Avon, om ook ritme in het Integrated Business Planning-proces te brengen. En met succes, want dankzij heel wat inspanningen slaagde het cosmeticabedrijf erin de neuzen in dezelfde richting te krijgen.
Avon startte ongeveer 35 jaar geleden met een bescheiden direct-to-consumer business in de Verenigde Staten, toen veertien dames besloten dat ze wilden bijverdienen om onafhankelijker te worden. Intussen is de onderneming een wereldwijde speler, met de focus op cosmetica, huidverzorging, parfums en persoonlijke verzorging. Het bedrijf is actief in veertig markten, met meer dan drie miljoen vertegenwoordigers en consultants. Avon verkoopt zijn producten nog steeds rechtstreeks aan consumenten, maar daarnaast bijvoorbeeld ook via de retail.
Een drietal jaar geleden werd Avon door de Braziliaanse cosmeticagroep Natura & Co overgenomen. Daardoor steeg het bereik ineens naar zes miljoen vertegenwoordigers en consultants en drieduizend winkels via zusterbedrijven. Ook cosmeticaketen The Body Shop maakt vandaag deel uit van de groep.