• actualkeybusiness-logistics-warehousing-transport
  • currentnieuwsbrief68108
  • currentteamplateBusiness Logistics (Warehousing, Transport & Distribution) 17
Pakjeslevering met drones nog een fabel volgens het VIL

Pakjeslevering met drones nog een fabel volgens het VIL

De sprong naar drones in de logistiek is nog groot. Dat blijkt althans uit onderzoek dat het Vlaams Instituut voor de Logistiek uitvoerde in samenwerking met de KU Leuven. Het VIL onderzocht in welke logistieke toepassingen drones inzetbaar zijn en wat economisch, technisch en praktisch haalbaar is. Elf bedrijven namen aan het project deel: Colruyt, DP World, Elia, G4S, H.Essers, ICO terminals, MSC-PSA European Terminal, NHS, Sarens Group, Vervoer Verbessem en Willemen Groep.
 
Het VIL nam in drie cases de haalbaarheid, terugverdientijd en wetgeving onder de loep: netbeheerder Elia, NHS – een terminal operator en stuwadoor in de haven van Antwerpen – en ICO, dat over vier terminals beschikt in Zeebrugge en Antwerpen.
Uit de praktijkvoorbeelden konden de onderzoekers concluderen dat de technologie wel al ver staat, maar dat de huidige Belgische wetgeving roet in het eten strooit bij de professionele inzet van drones.
Bovendien moeten bedrijven ook rekening houden met het kostenplaatje van drones. Niet alleen is er de aankoopprijs, ook de opleiding tot dronepiloot gaat met kosten gepaard. Bovendien geldt er een afzonderlijke aansprakelijkheidsverzekering en zit er aan de integratie met softwaresystemen ook een sterk variërend prijskaartje vast.
 
Conclusie van het VIL: terwijl veel bedrijven in het buitenland al stappen zetten om met drones pakjes te leveren bij de consument, is de kans dat dit de eerstkomende jaren in Vlaanderen gebeurt, vrij klein.
 
X