Belgische CEO’s vertrouwen in groei van hun bedrijf

Op het World Economic Forum in Davos heeft PwC de resultaten van zijn jaarlijkse Global CEO Survey voorgesteld. Meer dan 2300 CEO’s werden voor het onderzoek geïnterviewd. De resultaten benadrukken een gunstig vooruitzicht voor de economie en de eigen onderneming, maar een grote bezorgdheid over ontwikkelingen zoals geopolitieke dreiging, overregulering, infrastructuur, de snelheid van technologische verandering, de beschikbaarheid van vaardigheden, en sociale instabiliteit.

Voor de Belgische CEO’s zijn Duitsland (44%), de VS (44%), China (29%), het Verenigd Koninkrijk (18%) en Nederland (18%) de vijf landen met de grootste groeivooruitzichten volgend jaar.
Wat de vorm van deze groei betreft, duidt 85% van de Belgische CEO’s organische groei aan als voornaamste activiteit om winst te genereren (versus 79% wereldwijd), gevolgd door kostenbesparing (76% versus 62%) en samenwerking met ondernemers en startups (44% versus 28%). De Belgische resultaten volgen daarmee de trends in buurland Duitsland (kostenbesparing 88% en samenwerking 56%).
 
De top 3 bedreigingen wereldwijd voor groei zijn: onzekere economie (82%), overregulering (80%) en de beschikbaarheid van cruciale vaardigheden (77%). In België wordt geopolitieke onzekerheid als grootste dreiging genoemd (91%), eveneens gevolgd door onzekere economische groei (85%) en overregulering (85%).
Meer dan zijn buitenlandse collega, is de Belgische CEO bezorgd over: de snelheid van technologische veranderingen (82% versus 70% wereldwijd), cyberbedreigingen (76% versus 61%), sociale instabiliteit (74% versus 68%), volatiele energiekosten (74% versus 49%), stijgende belastingdruk (71% versus 68%), veranderend consumentengedrag (71% versus 65%), de paraatheid om op een crisis te reageren (68% versus 59%), terrorisme (68% versus 54%), en klimaatverandering en milieuschade (68% versus 50%). Ook infrastructuur en transport (47%) zijn bekommernissen van de Belgische CEO’s.
 
Niet alleen is het menselijk kapitaal prioriteit, steeds meer CEO's wereldwijd (52%) zijn van plan om het personeelsbestand dit jaar te verhogen. Daartegenover zijn voor 29% van de Belgische CEO's automatisering en andere technologieën de voornaamste reden voor een eventuele inkrimping van het personeelsbestand, en voor de overige 71% is dat alleszins een factor. Dat is opmerkelijk meer dan de respectieve 25% en 55% van het globale gemiddelde.
CEO’s beschouwen specifieke vaardigheden als leiderschap (72%), creativiteit en innovatie (62%) en emotionele intelligentie (49%) als zeer belangrijk. Die bekwaamheden zijn moeilijk te vinden en –voorlopig – moeilijk vervangbaar door machines. 88% van de Belgische CEO’s (versus 77% wereldwijd) heeft het moeilijk om creatieve en innovatieve talenten te vinden, en 66% (versus 52% wereldwijd) vindt moeilijk digitale vaardigheden.
 
In vergelijking met het West-Europese gemiddelde, ontwikkelen meer CEO’s in België aangepaste ‘people strategies’ om nieuw talent aan te trekken (88% versus 78%). Meer Belgische bedrijfsleiders voegen digitale training toe aan leerprogramma's (88% versus 69% in West-Europa) en onderzoeken hoe mens en machine kunnen samenwerken (76% versus 51% in West-Europa). 94% van de Belgische CEO’s – versus 79% wereldwijd – vindt digitale vaardigheden belangrijk voor het bedrijf.
 
Gebrek aan vertrouwen in het bedrijfsleven is een voortdurende dreiging en 69% van de CEO’s meent dat het moeilijker geworden is voor bedrijven om vertrouwen te winnen en te behouden in het digitale tijdperk. Twee op drie Belgische CEO’s (68%) denkt dat onzekerheid over de toepassing van belastingen op digitale handel een negatieve invloed heeft op het vertrouwen in hun branche. Dat is opmerkelijk meer dan de 46% van het wereldwijde resultaat. CEO’s noemen cyber security, inbreuken op data privacy en IT-storingen de grootste technologische bedreigingen voor het vertrouwen van stakeholders.
Maar vertrouwen is niet alleen een risico, ook een opportuniteit. Tweederde van de CEO's (64%) denkt dat de manier waarop ze gegevens beheren hen in de toekomst zal onderscheiden.
 
Bij de Belgische CEO’s is er een hoge mate van internationalisme. Ruim driekwart van de Belgische CEO’s heeft ooit een jaar of langer in het buitenland gewerkt voor een internationale opdracht, versus slechts 53% wereldwijd. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk bedraagt dat percentage respectievelijk 46% en 53%.
Bijna een op vier CEO’s in België (24%) is in eigen land geboren (versus 17% in West-Europa). In buurland Nederland is dat slechts 3%. Belgische CEO’s combineren dus een ruime internationale ervaring met een sterke lokale verankering.

Recente nieuwsberichten

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.