Renault Trucks krijgt laboratorium op wielen
In zijn zoektocht naar een grotere energie-efficiëntie op het vlak van trekker-opleggercombinaties heeft vrachtwagenfabrikant Renault Trucks het FALCON-project opgezet (Flexible & Aerodynamic Truck for Low Consumption). Doel is een innovatieve combinatie te ontwikkelen voor het zware vrachtvervoer, waarmee het potentieel van brandstofbesparing en een lagere CO2-uitstoot kan worden aangetoond.
Een laag brandstofverbruik vormt de kern van de huidige ontwikkelingsstrategie van Renault Trucks. In lijn met Optifuel Lab 1, Optifuel Lab 2 en het Urban Lab 2-project voor distributievoertuigen, ontwikkelt Renault Trucks nu deze nieuwe experimentele trekker-opleggercombinatie die 13% minder brandstof verbruikt dan een standaardcombinatie, met een Renault Trucks T als trekker. Zo biedt het FALCON-project, dat eindigt in 2020, Renault Trucks in feite een nieuw laboratorium op wielen. Het testvoertuig is niet alleen bedoeld om de technologie te testen met het oog op een lager brandstofverbruik, maar ook ter voorbereiding op de toekomstige eisen en regelgeving rond de CO2-uitstoot van zware vrachtwagens, volumes, afmetingen en banden.
De innovatieve technische ontwikkelingen moeten door de klant maximum in twee jaar tijd terugverdiend kunnen worden. Onderdeel van de ontwikkelingen zijn onder meer een geoptimaliseerde aerodynamica van truck en trailer, banden met een lage rolweerstand en voorspellende energiebesparende rijhulp- en brandstofmanagementfuncties. Dat in combinatie met een verbeterde aandrijflijn, die gebruikmaakt van een nieuw rookgas warmteterugwinsysteem, en geoptimaliseerde smeermiddelen. Met uitzondering van het warmteterugwinsysteem zal de technologie worden geïntegreerd in een testvoertuig, dat vanaf eind 2018 onder echte omstandigheden zal worden getest.