• actualkey: dinsdag
  • currentnieuwsbrief: 105777
  • currentteamplate: Dagelijkse 87
Robotpakken in de logistiek nog niet voor morgen

Robotpakken in de logistiek nog niet voor morgen

Exoskeletons of robotpakken geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. Vandaag worden exoskeletons succesvol ingezet voor revalidatie in de gezondheidssector en vinden ze hun eerste toepassingen in de industrie. De vraag is of de technologie ook bij logistieke operaties, zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen, voor ondersteuning kan zorgen. Om dat te testen, leidde VIL samen met veertien bedrijven het project ‘Exoskeletons for logistics’. Uit de testresultaten blijkt dat de technologie momenteel nog onvoldoende matuur is om in te zetten voor logistieke manuele taken in warehouses. Maar door de constante ontwikkelingen is er wel potentieel.
 
VIL voerde de praktijktesten uit met zogenaamde passieve exoskeletons, die de menselijke kracht herverdelen waardoor het lichaam op de zwakke punten minder wordt belast. De praktijktesten werden uitgevoerd op de sites van vier verschillende bedrijven: Colruyt, Danone, Mainfreight en Gates Distribution Center. Bijkomend werden ook enkele labtesten uitgevoerd, aangevuld met acceptatietesten met een bijhorende bevraging van de operatoren.
Hoewel tal van positieve ervaringen werden opgedaan (o.a. een betere houding en minder belasting op de rug en schouders), blijkt de huidige generatie passieve exoskeletons minder geschikt voor dynamische taken in de logistiek en wordt ze vaak als oncomfortabel beschouwd (wrijving, stoten, beperkte bewegingsvrijheid, …). Maar de deelnemende bedrijven zijn van mening dat samenwerking tussen de technologieonwikkelaars en de logistieke sector in de toekomst ongetwijfeld tot meer gerichte toepassingen zullen leiden.
 
Deelnemers aan het project waren Atlas Copco, Bpost, Colruyt Group, Conway, Danone, Delhaize, Gates Distribution Center, H.Essers, Honda Motor Europe Logistics, Katoen Natie, Limburg.Net, Mainfreight Logistics Services, Oesterbank en Sorbat.
 
Een uitgebreid verslag over het project leest u in Business Logistics augustus-september 2019.
Foto: VIL – Test Danone
X