Montea verwacht toenemende impact van China op Belgische logistieke sector

Het gros van de logistieke bedrijven in België onderschat nog altijd de impact van de Chinese economische sneltrein. Dat maakt vastgoedspecialist Montea op uit zijn nieuwe Logistieke Barometer. Daarin geeft maar liefst de helft van de bedrijfsleiders aan dat ze geen grote invloed van de Chinese markt op hun activiteiten verwachten. “Dat is opmerkelijk, want meer dan ooit zet China vandaag met rasse schreden koers naar West-Europa. De coronacrisis biedt op dat vlak extra ontwikkelingskansen waarop de logistieke sector volop moet inspelen. Want je zult zien, de Chinezen zullen straks ook bij ons komen aankloppen”, aldus Jo De Wolf, CEO van Montea (foto)

Sinds eind jaren ’90 heeft China zich razendsnel ontwikkeld tot de tweede grootste economie van de wereld, na de Verenigde Staten. En ook in ons land is die impact te zien. In de eerste negen maanden van vorig jaar voerden Chinezen voor maar liefst 12,4 miljard euro producten en diensten in. Dat is nog steeds vier keer minder dan onze grootste toeleverancier – Nederland – maar het Chinese aandeel heeft volgens experten wel alle potentieel om de komende decennia snel te groeien.
 
Toch zet slechts één op de twee logistieke spelers zich nu al schrap voor de impact van de Chinese markt op hun activiteiten, zo blijkt uit de Logistieke Barometer van Montea. Die barometer is een tweejaarlijkse bevraging bij de top van de logistieke sector, die zich voornamelijk focust op een aantal nieuwe trends in de markt en waarbij nu ook op China werd ingezoomd. Bijkomend opmerkelijk resultaat uit de barometer: precies 15% van de Belgische logistieke sector voelde een significante impact van China in 2019. En amper een kwart van de logistieke spelers verwacht ook in 2020 of 2021 een China-effect te voelen. Voor Montea gaat het om een onderschatting, al moet gezegd dat de bevraging weliswaar voor het uitbreken van de coronacrisis werd uitgevoerd.
 
Nog te veel logistieke bedrijven dreigen de trein te missen als ze zich niet voorbereiden op de impact die China op de logistieke sector zal teweegbrengen, luidt het bij Montea. Volgens de beursgenoteerde vastgoedspeler is het duidelijk dat internationale partnerships met Chinese bedrijven de komende decennia doorslaggevend zullen zijn. En dat zowel voor ontwikkelingen binnen onze eigen samenleving, als voor de Belgische en Europese bedrijfscultuur.
 
De bekendste methode waarmee China aan zijn nieuwe wereldhegemonie timmert, is via het zogeheten ‘Belt and Road Initiative’. De invoering van deze ‘Nieuwe Zijderoute’ ging in 2013 van start en is erop gericht de handel tussen China en inmiddels al meer dan 60 landen – hoofdzakelijk in Europa en Noord-Afrika – te vergroten door grote infrastructuurinvesteringen. Heel wat Europese landen hebben zich al geëngageerd en sinds vorig jaar heeft ook Italië zich als eerste G7-land bij het economische programma aangesloten. 
Bovendien wijst Jo De Wolf op de vergevorderde participatie van onze buurlanden in het ‘Belt and Road Initiative’. Maar ook in eigen land zijn er al een aantal voorbeelden van succesvolle samenwerkingen met Chinese toppers te vinden. Onder andere met een Chinese logistieke mastodont zoals Lingang in de haven van Zeebrugge en bij online gigant Alibaba op de luchthaven van Luik.
 
Volgens Montea zal de huidige coronacrisis nieuwe ontwikkelingskansen genereren voor de logistieke sector. Zo zullen bedrijven grotere, meer strategische voorraden moeten opbouwen in Europa, en dat voor zowel productie als levering. 
“We hebben met z’n allen ervaren hoe snel ons economisch systeem ontregeld wordt wanneer de toevoer van buiten Europa plots stilvalt”, zegt Jo De Wolf. “Deze crisis legt dan ook de kwetsbaarheid van onze supply chain bloot. Vertrouwde principes zoals ‘just in time’ en ‘single supplier’ moeten in de toekomst kritischer worden bekeken. Bedrijven zullen hun voorraden anders moeten bepalen. We zagen voor de crisis al een aantal bedrijven onderzoeken om een stuk geautomatiseerde productie terug naar Europa te halen. Corona zal die reflectie nu nog meer versnellen.”
Foto: Montea – David Plas

Recente nieuwsberichten

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.