• actualkey: wekelijkse
  • currentnieuwsbrief: 117117
  • currentteamplate: Wekelijkse 88
UV-robot van Amazon moet Covid-virus uitschakelen

UV-robot van Amazon moet Covid-virus uitschakelen

In een recent verslag in ‘60 Minutes’ op CBS News heeft Amazon een video laten zien van zijn nieuwste uitvinding: een robot die het Covid-virus zou uitschakelen. De autonome vierwielige robot is uitgerust met UV-lampen en is volgens de reportage slechts een van de ideeën die Amazon momenteel uittest om virussen te doden in zijn distributiecentra en in de winkels van Whole Foods. De kracht van het wapen zit hem in de UV-lampen, die voor “mobile ultraviolet sanitation” moeten zorgen. 
 
Hoewel het prototype niet echt in de praktijk wordt ingezet, laat Amazon zich vol lof uit over de toekomstmogelijkheden die de oplossing biedt. Volgens een follow-up reportage in Business Insider onderzoeken wetenschappers al jaren de impact van UV-licht op virussen. Sommige studies beweren dat UV-licht kan voorkomen dat het genetisch materiaal in virussen zich reproduceert. Heel wat ondernemingen zouden wendbare robots zoals die van Amazon dan ook kunnen inzetten om bacteriën op oppervlakken te doden, maar goedkoop zullen ze zeker niet zijn. Hoewel er geen cijfers omtrent de uitvinding van Amazon werden vrijgegeven, zou het volgens wetenschappers algauw zo’n 100.000 US dollar kosten om een gemiddelde Walmart-winkel met de nodige UV-lampen uit te rusten.
 
Met de video zou Amazon vooral willen aantonen dat het wel degelijk inspanningen levert om Covid-19 te lijf te gaan, nadat er vooral van medewerkers kritiek kwam dat hun werkgever te weinig deed om hen te beschermen. Volgens de 60 Minutes reportage zou Amazon ook social distancing maatregelen opleggen door al zijn medewerkers te filmen en daarbij AI in te zetten om hun doen en laten te onderzoeken. Nog volgens de reportage worden er ook camera’s gebruikt voor contact tracing zodat medewerkers die met zieke collega’s in contact kwamen, kunnen worden geïdentificeerd en in quarantaine worden geplaatst.
Foto: 60 Minutes/Amazon
 
X