Werkgevers in transport en logistiek verwachten banenverlies

Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 september 2020 is gepubliceerd, zijn werkgevers in de sector transport en logistiek pessimistisch over de evolutie van de werkgelegenheid in hun bedrijf tegen eind 2020. Van de bevraagde werkgevers is 10% van plan tegen eind december 2020 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 14% van plan is dat te verminderen.

71% van de bevraagde werkgevers verwacht geen verandering. Na correctie voor seizoensvariaties, bereikt de nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn mensen in dienst te nemen en het percentage van werkgevers die medewerkers willen ontslaan) een licht negatieve waarde van -3%. Dat is een daling van 4 punten in vergelijking met het vorige kwartaal, en 12 punten in vergelijking met het vierde kwartaal van 2019.
“Als gevolg van de coronacrisis zal de arbeidsmarkt in België in de loop van het vierde kwartaal op een laag pitje (0%) blijven draaien”, legt Philippe Lacroix, managing director van ManpowerGroup BeLux, uit. “In dit klimaat van onzekerheid verwachten werkgevers in vier van de acht onderzochte sectoren in België banenverlies: de maakindustrie (-1%), transport en logistiek (-3%), groot- en detailhandel (-7%) en tot slot horeca (-22%). De resultaten van onze enquête tonen aan dat werkgevers rekening houden met het feit dat de crisis langer zal duren dan ze oorspronkelijk hadden verwacht. Het percentage van werkgevers die een terugkeer naar een normaal herstel binnen de 12 maanden verwacht, is gedaald van 72% naar 58%. Dit besef van een langer durende crisis wordt waargenomen in de drie gewesten en in het leeuwendeel van de bevraagde landen.”
 
De bevraagde werkgevers zijn minder optimistisch dan in het vorige kwartaal over hoe snel er een herstel zal optreden: In België verwacht 58% van hen (tegenover 72% in juni) dat ze binnen de komende 12 maanden opnieuw aan hetzelfde tempo personeel zullen aanwerven als voor de COVID-19-crisis. 15% (9% in juni) denkt dat dit meer dan een jaar zal duren en 12% (2% in juni) denkt dat ze dat tempo nooit meer halen. Het besef dat de crisis langer zal duren, wordt in alle drie de gewesten waargenomen: slechts 1 op de 2 werkgevers verwacht een terugkeer naar een normaal herstel binnen een jaar in Vlaanderen (52%, een daling van 17%), 6 op de 10 in Brussel (60%, een daling van 15%) en bijna 7 op de 10 in Wallonië (69%, een daling van 7 punten).
 
Op korte termijn is een grote meerderheid van de bevraagde werkgevers van plan het personeel dat nog steeds tijdelijk werkloos is als gevolg van overmacht, te herintegreren: 70% van de betrokken werkgevers is van plan ze voltijds in dienst te houden, 22% zal ze deeltijds opnieuw aannemen, terwijl 8% overweegt een aantal van hen te ontslaan. Binnen dit en zes maanden zijn bijna 7 van de 10 bevraagde werkgevers van plan hun personeelsbestand op hetzelfde niveau te houden. Werkgevers zullen in de eerste plaats proberen op hun eigen personeel te vertrouwen voordat ze hun toevlucht nemen tot externe arbeidskrachten. 21% is namelijk van plan het aantal uitzendkrachten te verminderen, 19% zegt te zullen proberen het aantal externe consultants te verminderen en 13% is van plan minder zelfstandigen (freelancers) in te zetten. Om de impact van COVID-19 maximaal te beperken, heeft 62% van de bevraagde werkgevers telewerk ingevoerd en 23% zegt zelfs bereid te zijn medewerkers de mogelijkheid te bieden om 100% van de tijd op afstand te werken.

Grafiek: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.