Brauns-Heitmann krijgt veel ruimte op weinig grond dankzij Kardex Mlog

Al sinds 1874 ontwikkelt, produceert en verkoopt het Duitse bedrijf Brauns-Heitmann speciale schoonmaak- en wasmiddelen, decoratieartikelen (zoals kerst- en paasversiering), voedselkleurstoffen, textielverf, etc. Omdat het assortiment en de vraag in de loop van de tijd gestaag zijn gegroeid, nam ook de behoefte aan magazijnruimte sterk toe. Om de totale goederenstroom te optimaliseren en te centraliseren, gaf Brauns-Heitmann aan Kardex Mlog de opdracht een nieuw hoogbouwmagazijn (ter waarde van 4,1 miljoen euro) te bouwen in Warburg (Noordrijn-Westfalen, Duitsland).

Op een perceel van slechts 1500m2 bouwde Kardex Mlog een 40 meter hoog silomagazijn met drie gangen en 10.056 palletplekken. Daar worden de pallets met eindproducten overgenomen van de bestaande afvul- en verpakkingslijnen van de productie en klaargezet voor verzending. Daarnaast dient het hoogbouwmagazijn als tussentijdse opslagplaats voor verpakkingsmaterialen voor de productie.
Ook werden de logistieke processen van Brauns-Heitmann geoptimaliseerd en werd een nieuw WMS geïmplementeerd.
Als algemene aannemer was Kardex Mlog verantwoordelijk voor de coördinatie van de werkzaamheden en de levering van alle gebouw- en inrichtingselementen – van de stalen draagconstructie inclusief de gevel- en dakbekleding tot de transport- en opslagsystemen en de warehouse management software.

Beperkte ruimte

Wat het project uitdagend maakte, was de beperkte ruimte waarbinnen het magazijn moest passen: een smalle opening tussen een productiegebouw voor wasmiddelen en een magazijn voor kerstartikelen. Op een oppervlak van slechts 15×100 m moesten meer dan 10.000 palletplekken ontstaan. Om dat te bereiken, moest de hoogte in worden gegaan, temeer omdat de breedte van het perceel plaats bood aan slechts drie gangen. Om de capaciteit te bereiken, bouwde Kardex Mlog stellingen met 23 verdiepingen, waarbij telkens 11 verdiepingen een opslaghoogte van 1050 resp. 1650mm hebben. Eén verdieping is geschikt voor pallets van 2000mm hoog. In elk vak kunnen drie laadeenheden van 1000kg worden bewaard.
 
De totale hoogte van het magazijn bedraagt 40 meter. De magazijnkranen werden door Kardex Mlog aan die afmetingen aangepast. Voor Brauns-Heitmann werden drie magazijnkranen van het type MSingle B 1000/40 ET met automatische besturing en camerasystemen op maat gemaakt. ‘ET’ is de afkorting van ‘einfachtief’, het Duitse woord voor ‘enkeldiep’. Het getal 1000 duidt het gewicht (inclusief operator) aan dat de kraan kan tillen. De 39.160mm hoge machines bewegen met een snelheid tot 180m/min en een acceleratie van ongeveer 0,4m/s². Daardoor kunnen ongeveer 35 dubbelspelen of 57 enkelspelen per magazijnkraan worden bereikt. Momenteel worden er in Warburg rond de 89 pallets per uur in- en uitgeslagen – en dat in een 1,5-ploegendienst 5 dagen per week tussen 6.45 en 20.00 uur.

Vier meter in de grond

Om de stabiliteit van het smalle gebouw te waarborgen, is er voor een siloconstructie gekozen die vier meter in de grond staat op een bodemplaat met een zeer groot draagvermogen. Ook het bouwproces moest door het smalle perceel nauwgezet worden gepland. De verschillende werkzaamheden moesten binnen zeer korte tijdvensters ‘just-in-time’ worden voltooid – dat gold ook voor het aanbrengen van de dak- en wandbekleding en de installatie van de transportsystemen inclusief 71 aandrijvingen die de verbinding vormen met de goederenontvangst- en uitgiftestations.

Geoptimaliseerde materiaalstroom

Het magazijnsysteem wordt aangestuurd met programmeerbare besturingen (SPS) van het type Siemens S7. Voor een optimale materiaalstroom in het hoogbouwmagazijn moeten de modulaire softwareoplossingen Kardex Control Center zorgen, inclusief het warehouse management system Kardex WMS, het materiaalstroombeheersingssysteem Kardex MFlow en de visualiseringssoftware Kardex MVisu. Met Kardex MVisu worden alle transportsystemen en magazijnkranen en hun operationele status grafisch weergegeven. De artikelgegevens binnen een materiaalstam beheert de klant zelf in het ERP-systeem van CSB-System. Wijzigingen of aanvullende gegevens worden automatisch naar het Kardex Control Center verzonden.
 
De pallets die in de verschillende productielijnen en zones worden klaargezet, worden door stapelaars in ontvangst genomen en handmatig gescand. Laadeenheden (LE) voor het hoogbouwmagazijn gaan direct naar het infeedstation. Nadat de LE op het transportsysteem is geplaatst, wordt deze automatisch naar de overdrachtszone voor de betreffende magazijnkraan getransporteerd. Onderweg wordt het etiket van de pallet automatisch gescand. Ook vindt er een profielcontrole plaats, waarbij de afmetingen, het gewicht en de vrije vorkruimte worden gecontroleerd. Laadeenheden die te groot of te zwaar zijn, worden aan de materiaalstroom onttrokken en naar een NIO-bewerkingsstation (NIO = niet in orde) getransporteerd. Daar kunnen ze handmatig worden gecorrigeerd en vervolgens weer in de materiaalstroom worden teruggevoerd. Zodra de magazijnkraan de laadeenheid heeft ingeslagen, meldt het Kardex Control Center de voltooide opdracht met het locatienummer aan het ERP-systeem.
 
Op dit moment is er nog veel vrije ruimte. De capaciteit van het nieuwe hoogbouwmagazijn werd duurzaam berekend, waardoor Brauns-Heitmann in de toekomst kan blijven groeien.
Foto: Kardex Mlog

Recente nieuwsberichten

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.