Carrefour België implementeert hoogwaardige voicepickingoplossing ZetesMedea

Het nieuwe e-commercedistributiecentrum van Carrefour België kan dagelijks tot 5.000 bestellingen voorbereiden en verzenden. Om dat op een uiterst efficiënte manier te doen, koos de detailhandelaar ervoor de voicepicking oplossing ZetesMedea in te zetten.

Click & Collect zit in de lift. Dat merken ze ook bij Carrefour, dat 40 hypermarkten, meer dan 440 supermarkten en zo’n 300 kleinere buurtwinkels telt. In 2020 is het aantal online orders zelfs verdrievoudigd. Hoewel klanten de winkels zullen blijven bezoeken, wordt verwacht dat consumenten steeds meer online hun aankopen zullen doen.

Daarom heeft Carrefour in Willebroek een distributiecentrum van 8.350 vierkante meter opgericht, specifiek voor de ondersteuning van de e-commerceactiviteiten. Meer online klanten beter en sneller bedienen, dat was het doel. Met succes, want vandaag worden er zo’n 16.000 referenties (droge, verse en diepvriesproducten) vlot verwerkt en verstuurd naar alle winkels die ‘click & collect’ aanbieden. Intussen zijn er meer dan tweehonderd afhaalpunten. Daarnaast kunnen klanten ervoor kiezen hun boodschappen thuis te ontvangen.

2022422142235174_foto-1-warehouse.jpg
De operator ter plaatse scant de bak en vult die vervolgens via de instructies van het voicepickingsysteem aan met de juiste producten.

Snelle implementatie

Het e-commerce distributiecentrum is niet enkel groot, er wordt ook zeer efficiënt gewerkt. De keuze van de juiste technologie was hierbij een van de succesfactoren. In samenspraak met Zetes koos Carrefour voor voicepicking. Zetes is al langer een vertrouwde partner en adviseur van Carrefour. Tijdens eerdere voicepickingimplementaties heeft Zetes zijn eigen capaciteiten en de efficiëntie van de technologie ruimschoots bewezen.

Voor het project in Willebroek was de implementatiesnelheid een belangrijke factor. Slechts vier maanden waren er nodig om de oplossing up & running te krijgen, vanaf het eerste gesprek tot de implementatie van ZetesMedea voice.

“Door hun sterke kennis van onze business, kon Zetes heel snel leveren wat we nodig hadden. Bovendien stelde de sterke expertise op het vlak van logistieke en magazijnprocessen ons in staat voor dit project als één geïntegreerd team samen te werken”, vertelt Jan Pollier, Digital & E-commerce Director bij Carrefour Belgium.

Vandaag zorgt de beproefde voicepickingoplossing ZetesMedea in het nieuwe distributiecentrum voor een maximale pickingefficiëntie en verwerkingssnelheid. De picking gebeurt er vooral ’s nachts, zodat de klanten zelfs late bestellingen de volgende dag in ontvangst kunnen nemen.

Efficiënte zonepicking

De voicepickingoplossing ondersteunt intussen een vijftigtal orderpickers in de verschillende zones, opgedeeld volgens het soort product. Dankzij de oplossing kunnen ze de orders snel verzamelen vanuit de schappen. Ze leggen de producten rechtstreeks in de orderbakken, die automatisch circuleren op een rollenbaan die langs de verschillende zones loopt. De bakken houden automatisch halt in de juiste zones. De operator scant de bak en vult die aan met de juiste producten volgens de instructies van het voicepickingsysteem. Doordat elke operator steeds in zijn of haar zone blijft, zijn de afgelegde afstanden kort. Dat komt de snelheid en ergonomie ten goede.  

Dat pickproces herhaalt zich tot het order compleet is en de bak naar de laaddocks voor uitgaande leveringen kan. Nadat de klant zijn bestelling heeft ontvangen keren de duurzame en herbruikbare bakken terug naar het magazijn, waar ze bij elke beurt worden gewassen.

In samenspraak met Zetes koos Carrefour voor Zebra TC57-terminals in combinatie met RS5100-ringscanners. Daarmee kunnen ze barcodes snel met één vinger scannen om picks te bevestigen. Daarnaast leverde Zetes de nodige ZetesMedea-software, die werd gekoppeld met het warehouse management systeem van Carrefour. De software maakt het mogelijk alle gemeenschappelijke apparaten voor operatoren en chauffeurs efficiënt te beheren.

2022422142044757_foto-2-warehouse-006.jpg
De gebruikersvriendelijkheid van de technologie is een grote troef. Daardoor hebben nieuwe medewerkers de manier van werken snel in de vingers.
2022422142020342_foto-3-warehouse-warehouse-002.jpg
De orderbakken circuleren op een rollenbaan en houden automatisch halt in de juiste zones.

Grote gebruikersvriendelijkheid

Een van de belangrijkste voordelen van de voiceoplossing is dat de orderpickers steeds hun handen vrij hebben. Daardoor is hun bewegingsvrijheid optimaal en kunnen ze heel efficiënt werken. Bovendien is de technologie geschikt om goederen van uiteenlopende formaten veilig en snel te verzamelen.

Een andere troef is de grote gebruikersvriendelijkheid van de technologie. Daardoor hebben nieuwe medewerkers de manier van werken snel in de vingers. Zeker in de Antwerpse regio, waar het moeilijk is om voldoende arbeidskrachten te vinden, is dat belangrijk. Aangezien in het distributiecentrum medewerkers met verschillende dialecten actief zijn, is het heel handig dat je het systeem traint op basis van je eigen stem. Je hoeft enkel de gewenste taal te kiezen en vervolgens kan de operator het systeem vlot trainen voor de verschillende commando’s. Zo wordt een feilloos pickproces gegarandeerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.