Case Ducaju

Minder ruimte, meer opslagcapaciteit

Voor de Belgische verpakkingsspecialist Ducaju gingen we de uitdaging aan. “Ons nieuw magazijn is in oppervlakte de helft kleiner dan vroeger. Toch slaagde SSI SCHÄFER erin een capaciteitsverhoging van 84 procent te realiseren”, zegt Pieter Debucquoy, Innovation & Technical Manager bij Ducaju. “Da’s heel straf!”

Hoe het allemaal begon

Pieter Debucquoy werkt al 20 jaar bij Ducaju. Het bedrijf uit Erpe-Mere zelf bestaat al bijna drie eeuwen. “Onze roots gaan terug tot in 1729. Sindsdien hebben we een stevige reputatie verworven in luxeverpakkingen, vouwdozen, wikkels en presentatiemateriaal in karton. Dozen, mappen en displays hebben voor ons echt geen geheimen meer”, lacht Pieter. De voorbije jaren breidde Dujacu zijn activiteiten steeds verder uit, onder andere door de overname van twee sectorgenoten BDMO en Hellyn. “Hierdoor beschikken we vandaag over een compleet én complementair assortiment.”

Door de groei – jaarlijks gaan er 3 miljoen dozen en mappen de deur uit – begon echter de nood aan een nieuw gebouw zich op te dringen. “We waren te klein behuisd, en dat had zijn weerslag op de logistieke organisatie. De capaciteit van onze twee magazijnen en de inrichting met statische rekken voldeden niet meer. We verloren te veel tijd met het zoeken naar de juiste pallets. Het kon allemaal een stuk efficiënter”, zegt Pieter. In de buurt van de bestaande site, in Meulebeke, werd in 2021 uiteindelijk een gloednieuwe fabriek gebouwd, en daar hoorde een state-of-the-art magazijn bij.

Challenge

Hoge verwachtingen

“We hebben lang overwogen om twee magazijnen te zetten: één voor inkomende goederen en halffabrikaten, een ander voor afgewerkte producten. Maar na een studie van een groot logistiek consultancybureau hebben we beslist om dat niet te doen en één grote stockageruimte te bouwen”, zegt Pieter. “Die wilden we zo compact mogelijk houden zodat we niet nodeloos dienden te investeren in brandbeveiliging: 2.600 m² in plaats van 5.000 m². Tegelijk moesten op die kleinere oppervlakte meer goederen kunnen worden gestockeerd zonder de logistieke flow in het gedrang te brengen. Niet evident, en daarbij kwam nog dat we later graag naar een semi- of volautomatisch magazijn willen evolueren aangestuurd door een WMS. Toekomstmuziek, maar het ontwerp moest dus schaalbaar zijn. Future-proof. Er is daarom behoorlijk wat werk gekropen in het opstellen van de Request For Quotation (RFQ) om kandidaat-leveranciers onze hoge verwachtingen duidelijk te maken.” 

Solution

Een totaalpartner met alle expertise in huis

“De RFQ was inderdaad zeer gedetailleerd”, herinnert zich Steve Cautaert, Head of Sales Dynamic Systems bij SSI SCHÄFER. “Ze hadden in hun oude magazijnen alles nauwkeurig opgemeten: van de draagkracht tot de hoogtes van de stellingen. Dat hielp ons om hun behoeften correct in te schatten. Op basis van het bestek wisten we quasi direct wat we moesten aanbieden. Alles wat erin beschreven werd, zit standaard in ons gamma. Na enkele verkennende gesprekken en wat kleine aanpassingen zijn we dan ook snel tot een definitief voorstel gekomen. Hoe dat eruitzag? Wel, het leuke aan deze opdracht voor ons was de combinatie van verschillende stockageoplossingen, enerzijds voor kleine goederen en anderzijds voor pallets. Meestal zijn dat twee aparte werelden. In dit project kwamen die samen en dat maakte het extra interessant. Vandaar dat je hier nu zowel Logimat verticale opslagliften ziet staan als verrijdbare palletstellingen, naast de klassieke statische rekken.”

Pieter vult aan: “Er zijn niet zoveel aanbieders die al deze installaties in huis hebben en kunnen plaatsen. Het was voor ons dus een gemak dat SSI SCHÄFER voor álles kon zorgen, en dat heeft ongetwijfeld mee in hun voordeel gespeeld. Van onze kant was het immers een bewuste keuze om voor een totaalpartner te gaan die ons maximaal kon ontzorgen en waarmee we snel konden schakelen.” “SSI SCHÄFER is niet alleen een one stop shop. We zijn ook fabrikant van onze producten en houden de sales, het projectmanagement en de dienst naverkoop in eigen beheer. Dat laat ons toe op elk moment kort op de bal te spelen en onze klanten een optimale service te bieden”, voegt Steve toe.

Resultaat

Een vlotte installatie

Na de nodige voorbereidingen te hebben getroffen, gingen begin 2021 de werken aan het nieuwe magazijn van start. Nauwelijks een jaar later was het operationeel. “De installatie van de Logimat liften en de legbordstellingen is geweldig vlot verlopen”, zegt Pieter. “Het bewijst dat de keuze voor één partner de juiste was. De korte communicatielijnen, de opvolging, de planning, … Ik kan me echt geen grote problemen, discussies of vertragingen herinneren. Oké, bij het gieten van de vloer heeft de aannemer wel eens een wachtbuis over het hoofd gezien en moest SSI SCHÄFER last-minute bijsturen. Maar dat was niks onoverkomelijks. Het is een nieuwbouw en zij hebben zoveel ervaring dat een oplossing snel gevonden was”, zegt hij.

Toch was de uitvoering van dit project voor SSI SCHÄFER zeker geen alledaagse kost. Steve: “We spreken hier van Logimat liften en mobiele racks van 10 meter hoog. Vooral de opbouw van de liften in de voorziene schachten, met slechts 10 cm speling rondom elke installatie, was een precisiewerkje. Maar alles is tijdig klaar geraakt en, belangrijk, functioneert zoals het hoort.” Pieter knikt instemmend: “De inrichting en technologie zijn top. Onze medewerkers vinden nu probleemloos de pallets die ze nodig hebben”, zegt hij. Op de vraag wat zij van het nieuwe magazijn vinden, antwoordt hij: “Een nieuwe omgeving en nieuwe installaties is altijd wennen. De racks en de Logimat liften zijn echter zeer gebruiksvriendelijk. De display van de liften werkt bijvoorbeeld heel intuïtief. Je moet er niks aan programmeren. Dat heeft SSI SCHÄFER allemaal op voorhand voor ons gedaan. Enkel bij het bepalen van de veiligheidsniveaus – wie toegang heeft tot welke lade in de lift – hebben ze ons nog geholpen. De plastic bakken komen trouwens ook van SSI SCHÄFER. Alles zit nu mooi op zijn plaats. Op de vloer hoor ik niks dan positieve geluiden.”

Toekomst

Ingebouwde zekerheid

Naast de inrichting van zijn magazijn vertrouwde Ducaju ook de nazorg toe aan SSI SCHÄFER. “Het magazijn is het kloppend hart van ons bedrijf. Als daar iets stilvalt, heeft dat onmiddellijk een effect op onze productie. Om dat risico op stilstand tot het minimum te beperken, hebben we een Service Level Agreement (SLA) afgesloten. Zo bouwen we een stukje extra zekerheid in. Is er een defect met één van de liften of racks, dan kunnen we erop rekenen dat SSI SCHÄFER dat ASAP komt oplossen. Bovendien is het altijd goed om in contact te blijven. Alles evolueert, dus moet ook onze logistieke organisatie mee kunnen groeien. Stel dat bij het versturen van een pickingopdracht al meteen het juiste rack opengaat, voor een medewerker of, wie weet, een Automated Guided Vehicle (AGV) ter plaatse is. Dan winnen we nog meer tijd. Het is niet meteen voor morgen, maar ik weet dat SSI SCHÄFER op het vlak van automatisatie héél veel te bieden heeft. Dus misschien komt er in de toekomst wel een vervolg op deze fijne samenwerking. Je weet nooit wat er uit de doos komt”, besluit Pieter.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.