Case veiligheid laadperron

De meest simpele veiligheidsoplossing voor het laadperron

Op de Dag van het Veilige Magazijn, georganiseerd door Evofenedex, kwamen alle bekende oplossingen aan bod: aanrijbeveiligingen, waarschuwingssystemen voor achteruit rijden, automatische snelheidsbegrenzers, wielvergrendelingen, blauwe of rode waarschuwingslichten, gescheiden voet- en rijpaden, automatische hefhoogtebegrenzers en nog veel meer. Duidelijk was ook het pleidooi om de mens als bepalende factor te zien bij het creëren van een veiligere werkomgeving. Opleiden, enthousiasmeren en zelfs belonen zijn allemaal zaken waarmee je de mensen mee krijgt in een proces. En het blijkt nog steeds meer dan nodig.

Zo bevestigde de bijeenkomst iets wat we inmiddels goed weten: de logistieke sector staat nog steeds in de top 5 van sectoren waar de meeste ongevallen plaatsvinden.

Nog een bevestiging: bij een zeer groot gedeelte van de ongevallen in het magazijn is de heftruck betrokken. Vaak zijn onoplettendheid, roekeloos gedrag en onjuiste bediening de oorzaak, maar ook de omgeving kan een ongeluk in de hand werken. Combineer de heftruck met het laadperron en we hebben waarschijnlijk de meest risicovolle situatie gevonden. Valongelukken zijn helaas nog steeds geen zeldzaamheid.

Als het voorjaar bijna begint, dan bestaat de kans dat laadperrondeuren wat vaker open mogen blijven. Zeker als de ventilatie of klimaatbeheersing binnen niet helemaal goed functioneert, dan kan een verkoelend windje voor veel medewerkers een reden zijn om die deur net iets langer als nodig open te laten. We lazen het al hierboven; de mens bepaalt.

Soms is het dan ook nodig om vooral eerst de simpele oplossingen een kans te geven.

Flexibele veiligheidsbarrières

Simpel (en effectief!) is zeker ook de Dok Guardian, de tijdelijke veiligheidsbarrière van Rite-Hite. Het is hiermee mogelijk om de deuren langer open te houden en om van dat fijne briesje te profiteren. Simpel ook omdat het nauwelijks inspanning kost om de afzetting open en dicht te doen. Het werkt net als de bekende afzettingen tijdens het inchecken op een vliegveld. De afzetting, in dit geval een sterk maar flexibel glasvezelnetgordijn van 1120 mm hoog, helderrood en PVC-gecoat met drie heldergele, heavy-duty spanbanden, zit opgerold aan de ene kant in een van de gele beschermzuilen en wordt uitgetrokken om in de andere zuil in te haken. Zo wordt een afzetting voor het laadperron getrokken.

Wij horen u denken: is zo’n net wel stevig genoeg? Welnu, het gordijn is sterk genoeg om een botsing met een impact tot 13.636 kg op te vangen. Dat is in vrijwel alle gevallen genoeg om te voorkomen dat heftrucks van het laadperron vallen.

De Dok-Guardian van Rite-Hite kan openingen tot 5000 mm breed afdichten. Indien gewenst kan de barrière worden geïntegreerd in een uitgebreider veiligheidssysteem, zoals in combinatie met waarschuwingslampen.

Meer op www.ritehite.com/nl

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.