Dematic automatiseert nieuw logistiek centrum van KION

Onlangs werd in het Duitse Kahl am Main, vlak bij Aschaffenburg, gestart met de bouw van een nieuw onderdelenmagazijn voor de KION Group. Dematic, dat tot de KION Group behoort, zal het logistieke centrum uitrusten met de nieuwste automatiseringstechnologie. Na de voltooiing, voorzien over ongeveer twee jaar, zullen meerdere merken van de KION Group het magazijn gebruiken om reserveonderdelen aan klanten in Europa te leveren.

Het plan is om een hoge dynamische Dematic Multishuttle met zo’n 110.000 opslaglocaties en 150 shuttles te installeren, voor de automatische opslag en het orderpicken. Ook gaat het bedrijf een schaalbaar hoogbouwmagazijn met zes gangpaden en een silo-inrichting met ongeveer 24.000 palletplaatsen bouwen. Linde Material Handling, een collega-KION-merk, zal voor de nieuwe locatie meerdere autonome mobiele robots (AMR’s) leveren.
 
Behalve efficiëntere processen moet het nieuwe onderdelenmagazijn nog andere voordelen opleveren. Zo wil KION met het magazijn de productiecapaciteit uitbreiden, minder afhankelijk worden van externe leveringen en de verdere groei van zijn business in alle Duitstalige landen en daarbuiten faciliteren. Het nieuwe magazijn maakt naar verwachting een 100% beschikbaarheid van reserveonderdelen mogelijk en een hogere klanttevredenheid door snellere leveringen. Door de milieuvriendelijke constructie en een fotovoltaïsch systeem, moeten CO2-besparingen ook meehelpen om de site meer klimaatneutraal te maken.

De multishuttle van het nieuwe magazijn kan verschillende afmetingen bakken en containers verwerken om goederen automatisch op te slaan en op te halen. Artikelen die te groot zijn en dus niet in de multishuttle worden opgeborgen, worden op pallets verpakt en opgeslagen in een van de zes gangen van het  hoogbouwmagazijn. Een bijzonder aspect van deze installatie is dat er een multishuttle wordt geïnstalleerd op een ongeveer vijf meter hoge stalen constructie. De stations voor het orderpicken, verpakken en andere operaties, worden onder het multishuttle-platform geplaatst. Het geautomatiseerd aan- en afvoeren van de goederenstroom wordt uitgevoerd door modulaire elektrische transportsystemen van Dematic, in combinatie met de AMR’s van Linde MH.
 
“Door het verhoogde serviceniveau kan het hele systeem orders verwerken die dezelfde dag tot 16.00 uur arriveren”, zegt Andrea Campora, senior vice president van Dematic in EMEA. “Deze kunnen daarna in transit zijn, of de volgende dag al op locatie arriveren.”
De bouw van het magazijn is eind februari 2023 gestart en wordt naar verwachting net voor 2025 opgeleverd, waarna de faciliteit in gebruik wordt genomen.
Foto: © KION Group

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.