Excel om je voorraden te beheren: een goed idee?

(Advertorial)Degelijk voorraadbeheer blijft voor veel kmo’s een grote uitdaging. Je voorraden up-to-date houden en voorspellen vraagt heel wat denk- en rekenwerk. In dat geval kan Microsoft Excel een betrouwbare partner in crime zijn. Maar wat als je kmo zoveel producten in voorraad heeft dat het ook in Excel moeilijk wordt om alles bij te houden? Dan heb je als supply chain manager baat bij een gespecialiseerde software. Olivier Corluy, supply chain specialist en managing director bij Optimact, brengt duidelijkheid over het gebruik van Excel in voorraadbeheer. De voordelen …en meteen ook de nadelen.

Wie dagelijks cijfers en data verwerkt heeft Excel waarschijnlijk als favoriete softwareprogramma op zijn bureaublad staan. Binnen heel wat kmo’s wordt het Microsoft-programma ook gebruikt om de voorraden te beheren. Excel biedt dan ook veel voordelen, maar tegelijkertijd blijft het programma zwaktes vertonen wanneer de workload zodanig hoog wordt dat er een meer secure en efficiënte aanpak nodig is. Supply chain managers die met grote hoeveelheden en een grote variatie aan producten werken, kunnen wel eens overweldigd raken door de simpele maar krachtige tool die Excel is. Elk voordeel heeft zijn nadeel…
 
(te) Flexibel
Het grootste voordeel aan Microsoft Excel is dat het een erg flexibel programma is. The sky is the limit. Excel rekent hiervoor op jouw eigen kennis. De rekentool is als een tabula rasa. Jij kan zelf je ideeën en theorieën uitwerken, die je dan in het programma implementeert. Echter, van zodra je met je voorraadbeheer een next level bereikt, komt er wel heel wat bij kijken. De flexibiliteit van Excel kan ook een valkuil worden. Het blijft een manuele tool waar aanpassingen snel gebeurd zijn. Dus maak je per ongeluk een klein foutje in één enkele cel? Dan kan het zo voorbij zijn zonder dat je je ervan bewust bent. Eén kleine onoplettendheid kan dus grote gevolgen hebben.
 
Oersterk of onoverzichtelijk
Voor een softwareprogramma dat al sinds jaar en dag bestaat, is Microsoft Excel een enorm krachtige tool. Het stelt ons in staat om krachtige formules te implementeren en complexe bewerkingsmethodes uit te voeren. Alleen kan net die kracht ook de achilleshiel vormen voor veel gebruikers. Excel beschikt over duizenden rijen en kolommen en honderden sheets waardoor goed overzicht bewaren cruciaal is. Je wil vermijden dat je bestand onoverzichtelijk wordt wanneer je met enorme voorraden werkt. Een te grote Excel kan al snel voor verwarring zorgen. Uiteindelijk zie je door het bos de bomen niet meer en kan Excel te overweldigend zijn. Met tijdsverlies en inefficiëntie tot gevolg. Om van het gebrek aan een vlotte overdracht nog maar te zwijgen.
 
Vogelvrij of gevangen
Kracht en flexibiliteit staan niet garant voor robuustheid. Op Excel ben je zo vrij als een vogel. Je doet wat je wil. Je gebruikt de formules en methodes die je wil, en je past het programma aan naar jouw voorkeuren. Standaardisatie is er niet, maar blijkt vaak wel broodnodig. Want wat als het misgaat? Een melding die je verwittigt dat er iets fout loopt, kan soms al genoeg zijn om erger te voorkomen. Want werken met correcte data is onmisbaar in het nauwkeurig beheren van voorraden. Wanneer je met een grote hoeveelheid aan data werkt, kan dat een proces van lange adem worden. De eerste keer zal je je vol goede moed van die taak kwijten. De tweede keer wordt dat al iets lastiger. De derde keer vraag je je af waarom je al die gegevens nog moet ingeven en of je niets beters te doen hebt. Excel vraagt veel onderhoud en discipline. En dat vraagt tijd en energie die je graag voor je andere taken overhoudt.
 
Optimalisatie met Optimact
Beheer je enorme voorraden en verschillende artikelen? Dan is een supply chain management tool een betere optie dan Microsoft Excel. Als je maandelijks 10.000 artikelen moet controleren, zinkt de moed je ongetwijfeld in de schoenen. De supply chain management tool van Optimact doet dat werk voor jou. De software duidt potentiële problemen aan en vraagt je om deze te checken. Het resultaat? Je hoeft nog slechts 100 artikelen te controleren in plaats van 10.000.
 
Optimact werkt met gestandaardiseerde en gebruiksvriendelijke schermen. Dat maakt de overdracht tussen verschillende collega’s makkelijker. Bovendien win je aan efficiëntie: de applicatie zet alles voor je klaar waardoor je niet van een lege sheet moet beginnen. En bovendien heb je de mogelijkheid om via excepties te werken. Optimact is gefocust op het optimaliseren van voorraadbeheer. Het team van experts werkt voor verschillende klanten in verschillende situaties en leert nog elke dag bij om de tool steeds te verbeteren. Wanneer je als kmo met de Optimact-software werkt, verloopt voorraadbeheer en forecasting veel overzichtelijker, betrouwbaarder en efficiënter.
 
Kom er meer over te weten via https://optimact.com

Recente nieuwsberichten

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.