Hoe bereken je de ROI van magazijnautomatisering?

ROI staat voor Return On Investment. Het is een essentiële financiële maatstaf voor elke business en geeft het rendement aan op investeringen. Hiermee kan worden bepaald hoe efficiënt en winstgevend een besteding is geweest. Maar hoe bereken je de ROI van een geautomatiseerde magazijnoplossing?

Nauwkeurige berekening

Het berekenen van de ROI lijkt op het eerste gezicht eenvoudig: je deelt de financiële voordelen door de kosten van de investering. Financiële voordelen ontstaan bijvoorbeeld door een besparing van ruimte in het magazijn en doordat werknemers meer orders kunnen picken.
 
Toch vertelt deze formule niet het hele verhaal. Er zijn bedrijfsspecifieke voordelen die door automatisering worden behaald, waar geen exact prijskaartje aan te hangen is. Denk bijvoorbeeld aan een hogere klanttevredenheid. Besparingen ontstaan ook door een lagere hoeveelheid orderfouten en omdat klantenorders niet meer hoeven te worden geannuleerd. Het gaat dus om een nauwkeurige berekening met een reeks verschillende cijfers. De sleutel tot het juist berekenen van de ROI? Voldoende data op basis van de cijfers en groeiambities van een bedrijf.

Cijfers: harde en zachte waarden

Om een goede inschatting te kunnen maken of de investering in warehouse automation ‘het waard is’, moet de waarde van elk automatiseringsvoordeel voor de activiteiten worden berekend – in de huidige situatie en voor de situatie over enkele jaren. Deze cijfers kun je splitsen in twee categorieën: harde en zachte waarden. Harde waarden zijn eenvoudig te berekenen. Zachte waarden zijn afhankelijk van de huidige activiteiten en de ambities.

Harde waarde: ruimtebesparing

Een voorbeeld van een harde waarde is de besparing op ruimte. Bij een investering in een AutoStore-oplossing kan tot 80% worden bespaard op het beschikbare vloeroppervlak.
Dit komt neer op een vier keer grotere opslagcapaciteit en vloeroppervlak in vergelijking met een handmatig magazijn. Omdat je minder ruimte nodig hebt zijn er een aantal financiële voordelen, zoals de mogelijkheid om te verhuizen naar een kleiner magazijn of het verhuren van de extra magazijnruimte.

Zachte waarden bij het berekenen van de ROI

Er zijn meer zachte dan harde waarden. De eerste stap is het inschatten van alle waarden. Een aantal voordelen die hieronder vallen zijn:
 
1. Kortere leveringstijd 
Als de totale logistieke operatie geoptimaliseerd is, kan met magazijnautomatisering een geschatte levertijd van een week teruglopen naar een levering op dezelfde dag. Dit leidt waarschijnlijk tot een toename van het aantal klanten, en nog belangrijker: meer tevreden klanten.
 
2. Minder orderfouten 
Het kiezen van het verkeerde artikel brengt vaak een minimale kostenpost van 100 euro mee. Het gaat namelijk niet alleen om het artikel zelf, ook de kosten van het personeel van de klantenservice en de leveringskosten voor het terugzenden en vervoeren van het juiste artikel moeten worden meegerekend. Met AutoStore is het risico van menselijke fouten zo goed als geëlimineerd.
 
3. Ergonomische werkplek 
In een manueel magazijn lopen werknemers elke dag lange afstanden op en neer door de gangpaden. Met een AutoStore-oplossing is de werkdag minder belastend voor het lichaam en neemt de kans op werk gerelateerde blessures drastisch af.

Nooit te laat om te automatiseren

Aangezien alle zachte waarden een aanzienlijk deel van de ROI uitmaken, is de investering vaak sneller terugverdiend dan wordt gedacht. Rob Pauls, Managing Director van
Element Logic Benelux: “De snelste ROI die wij ooit zagen was binnen een jaar en het langste traject was zes jaar. Onze ervaring is dat magazijnautomatisering al loont zodra een organisatie meer dan twee werknemers heeft. En hoe meer werknemers je hebt, hoe sneller waarschijnlijk de gewenste ROI wordt bereikt.”
 
Over één feit valt niet te onderhandelen volgens Pauls en dat maakt het overwegen van automatisering actueel en relevant: “Klanten verwachten een snelle levering en een uitstekende klantenservice. Wil een bedrijf overleven, concurrerend blijven en groeien, dan moet je overwegen om te investeren in warehouse automation. Gelukkig is het nooit te laat is om te automatiseren. Wie meer over de ROI-berekening te weten wil komen kan ook onze whitepaper hierover lezen.”

Recente nieuwsberichten

Eutraco bouwt geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in Roeselare

Eerder deze maand (mei 2024) werd op het bedrijventerrein Krommebeekpark in Roeselare de eerste kolom van het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn van Eutraco gehesen. Deze investering van 50 miljoen vertegenwoordigt volgens de logistiek dienstverlener een belangrijke stap in de expansie van het bedrijf. Het nieuwe magazijn komt er op een terrein van 3,5 hectare. Het hoogbouwgedeelte beslaat een oppervlakte van 12.000m², het geautomatiseerde palletmagazijn biedt ruimte voor liefst 39.000 pallets. Daarnaast is er 5.000m² conventioneel magazijn voorzien, waarin 6.000 pallets terechtkunnen.

Geodis zet AutoStore van Dematic in voor Nexter

Transport- en logistiek dienstverlener Geodis heeft een door Dematic geïnstalleerd AutoStore-systeem in gebruik genomen. Dematic installeerde een standalone systeem voor Geodis’ klant Nexter, die deel uitmaakt van de KNDS Group. Die organisatie is een van de grootste Europese fabrikanten van militaire landsystemen, met vestigingen in Duitsland en Frankrijk. De AutoStore-oplossing is geïnstalleerd in een volledig geautomatiseerd magazijn in Moulins, Frankrijk.

Siemens lanceert Industrial Copilot

De nieuwe Siemens Industrial Copilot is een generatieve AI-aangedreven assistent voor engineeringteams. De tool is geïntegreerd met de Total Integrated Automation (TIA) Portal, de werkomgeving van Siemens voor geïntegreerde engineering. De Siemens Industrial Copilot moet teams helpen sneller hulp voor hun problemen te vinden, en een betere basisvisualisatie en sneller codes voor PLC’s te genereren. Door repetitieve taken over te laten aan de AI-assistent, kan de workload aanzienlijk worden gereduceerd. Tegelijk kan de oplossing zorgen voor snellere ontwikkeltijden en de kwaliteit en productiviteit op langere termijn een boost geven.

Red Bull en Cabka gaan voor circulaire economie in logistiek

Red Bull, de bekende producent van energiedrankjes, en Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, slaan de handen in elkaar om het transport van grondstoffen duurzamer te maken. Daarbij is een bijzondere rol weggelegd voor de BigBag S5 pallet. De BigBag S5 pallet, die Cabka speciaal heeft ontworpen, vormt volgens de partners een belangrijke stap in het optimaliseren van de efficiëntie en milieuvriendelijkheid van de gehele supply chain van Red Bull.

Transformeer Jouw Supply Chain: Ontgrendel de Kracht van EDI

(Advertorial) Ontgrendel de kracht van digitale transformatie in jouw supply chain met onze exclusieve whitepaper over Electronic Data Interchange (EDI) technologie. Ontdek de voordelen, belangrijke tools en eenvoudige implementatiestappen om voorop te blijven in de concurrentie. Download vandaag nog en optimaliseer je bedrijfsprocessen voor maximale efficiëntie en groei.

Pepperl+Fuchs introduceert UHF RFID-lezer voor transparantie in logistieke stroom

Pepperl+Fuchs, leverancier van RFID-systemen voor industriële toepassingen, breidt zijn RFID-portfolio uit met de nieuwe IUR-F800-V1D-4A* UHF-lezer. Het toestel moet volledige transparantie helpen creëren in de logistieke toepassingen die volgen op de productie.

Arvato neemt distributiecentrum van Avon in het VK over

Arvato breidt zijn aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk verder uit. De logistiek en e-commerce dienstverlener kocht de vestiging van cosmeticabedrijf Avon in Corby, op zo’n 50 kilometer van Birmingham, en nam daarbij het warehousing en transportmanagement over voor de activiteiten van Avon in het VK. Sinds oktober 2022 staat Arvato al in voor de logistieke afhandeling van Avons activiteiten in Italië.

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.