Linde’s “Green Performance”: steeds groter portfolio duurzame, performante oplossingen

(Advertorial)Duurzaamheid is één van de belangrijkste factoren geworden in de intralogistiek, en mag in een aankoopproces inmiddels gerust zijn voet zetten naast andere cruciale aspecten zoals veiligheid, comfort, prestaties en het totale kostenplaatje. Om maximaal aan de eisen en verwachtingen van ondernemingen te kunnen beantwoorden, heeft Linde Material Handling dan ook stevig ingezet op de uitrol van zijn

Green Performance-beleid. Dit omvat niet enkel vernieuwde heftrucks en magazijntrucks die zowel krachtig als duurzaam zijn, maar net zo goed milieuvriendelijke oplossingen en onderdelen, waaronder batterijrecyclage, HVO-diesel, een slim energiebeheer en de allereerste door Linde ontwikkelde brandstofcel.
 
Groene interne transportmiddelen, zonder prestatieverlies
Waar in het verleden vaak de keuze moest worden gemaakt tussen elektrische duurzaamheid en thermische krachtontwikkeling, vallen deze twee aspecten sinds kort probleemloos te combineren. Een eerste belangrijke stap in deze richting werd gezet met de lancering en recente uitbreiding van de Linde X-reeks, een serie elektrische heftrucks met maximale hefcapaciteiten van 2 tot 5 ton. Doordat deze de krachtproductie van hun thermische tegenhangers evenaren en ook net zo goed tot hun recht komen op oneffen oppervlakken en in stoffige of vochtige omgevingen, vormen zij hét duurzame alternatief voor zware sectoren zoals de bouwsector, de industrie of de recyclagesector.
En ook bij de zwaarste tonnages kan nu voor een elektrische heftruck worden gekozen. Waar de limiet voor elektrische vorkheftrucks tot voor kort nog beduidend lager lag, bracht Linde in 2022 namelijk zijn E100 - E180 trucks op de markt, met hefvermogens tot maximaal 18 ton. Dit heeft als gevolg dat er nu voor elke gewichtscategorie een elektrisch alternatief voorhanden is, en klanten dus een optie krijgen die geen emissies uitstoot. 
 
Verdere ontwikkelingen op vlak van waterstoftechnologie en batterijrecyclage
Waterstoftechnologie (ook gekend als brandstofceltechnologie) tekent zich al een tijdlang af als dé technologie van de toekomst, dit dankzij het ontbreken van emissies – ze maakt namelijk gebruik van waterstof om een lithiumionaccu te vullen – en de laadtijd van slechts 3 minuten.
Om volledig op de uitrol van deze technologie voorbereid te zijn, zorgt Linde er niet enkel voor dat alle nieuwe heftrucks hier compatibel mee zijn; het heeft nu ook hun eigen 24 V brandstofcel ontwikkeld, met een vermogen van 1,8 kW. Op deze manier kan Linde verdeler Motrac toekomstig in België een one stop shop-oplossing aanbieden, bestaande uit trucks, brandstofcellen én service.
Om ervoor te zorgen dat deze batterijen ook na gebruik geen belasting van het milieu veroorzaken, heeft Linde bovendien sterk ingezet op de recyclage van zijn lithiumionaccu’s. Het gevolg: ondernemingen met Linde trucks kunnen erop vertrouwen dat hun lithiumionbatterijen aan het einde van hun levensduur worden gerecycleerd en dat tot 95% van de grondstoffen wordt teruggewonnen.
 
Fossielvrije brandstof – tot 90 % minder CO2
De focus ligt echter niet uitsluitend op elektrische heftrucks, ook voor thermische vorkliften is er een milieuvriendelijk alternatief beschikbaar: een fossielvrije brandstof die enerzijds voor een hoger motorvermogen zorgt, en anderzijds de verbranding een stuk schoner maakt, met minder emissies tot gevolg.
Deze HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) wordt geproduceerd uit honderd procent hernieuwbare grondstoffen, zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten en afval- en reststoffen. Dit levert niet enkel een reductie in C02-uitstoot tot 90% op vergeleken met conventionele diesel, maar zorgt ook voor minder emissies op vlak van fijnstof, stikstofoxide, koolwaterstoffen en koolmonoxide. De structuur van de HVO-diesel is bovendien vrijwel identiek aan die van conventionele diesel, en kan bijgevolg zowel in zuivere vorm als in een mengvorm worden gebruikt, zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan de heftruck.
 
Slimme laad- en energiebeheeroplossingen
Tot slot kunnen Motrac klanten niet enkel beroep doen op duurzame Linde heftrucks en magazijntrucks, ze kunnen tevens gebruik maken van hun slimme oplossingen op vlak van batterijladen en energiebeheer.
Het Linde batterijlaadbeheer helpt ondernemingen om stroompieken bij het opladen van de trucks te vermijden, en hun energieverbruik – en bijgevolg energiekosten – optimaal af te stemmen op de energienood op elk moment.
Het Linde energiesysteem integreert dan weer alle energierelevante aspecten van de hele onderneming die hier beroep op doet, zodat deze maximaal op elkaar ingespeeld raken. Op die manier kan het totale energieverbruik volledig in kaart worden gebracht en kunnen energieaankopen / -productie zo efficiënt mogelijk verlopen, wat opnieuw tot een reductie in CO2 én kosten leidt.
Om zeker te zijn welke oplossing het meest geschikt is voor ondernemingen in België, kan eenvoudig beroep worden gedaan op het energieadvies van Motrac.
 
Conclusie
Linde’s Green Performance richt zich op het uitbreiden van het aanbod elektrische trucks, maar ook op het gebruik van milieuvriendelijke diesel en waterstoftechnologie, alsook op het aanbieden van slimme laad- en energieoplossingen. Ontdekt u graag in detail wat deze groene oplossingen voor u kunnen betekenen? Surf dan snel naar de website van Motrac, invoerder en verdeler van Linde heftrucks en magazijntrucks in België.

www.motrac.be

Recente nieuwsberichten

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.