Manhattan Associates voorspelt top 5 retailtrends voor 2019

Retailers komen steeds meer onder druk te staan om aan de groeiende eisen van consumenten te beantwoorden. Manhattan Associates heeft vijf belangrijke trends geïdentificeerd waarvan zij voorspellen dat ze de retail in 2019 zullen beheersen. Een overzicht.

1. Holistisch customer experience management
Een uitzonderlijke winkel- en servicebeleving creëren, wordt de sleutel tot succes in de retail. Veel retailers schieten daar echter tekort omdat ze niet in staat zijn een klantreis langs elk contactpunt, zowel fysiek als digitaal, effectief te managen. In 2019 zullen retailers investeren in tools en technologieën die niet alleen specifiek zijn ontworpen voor de complexiteit van de moderne retail, maar hen ook in staat stellen om echt naar hun klanten te luisteren. Dankzij bruikbare klantinzichten zullen ze betere service kunnen bieden en klantloyaliteit stimuleren. Daarbij mogen retailers de groeiende populatie van digital natives, jonge kopers die eerst zoeken naar zelfbedieningsmogelijkheden, niet over het hoofd zien. Of het nu op de klantenservice, in de winkel of online is, in 2019 moeten succesvolle retailers overal in contact kunnen komen met hun klanten.
 
2. Uitbreiding van omnichannel fulfilmentstrategieën
De ‘buy anywhere / deliver anywhere’ verwachtingen van de huidige omnichannel shoppers kunnen 2019 tot een bepalend jaar maken in de geschiedenis van retail. Voor retailers die niet de middelen of de intentie hebben om de omnichannel commerce te omarmen, ziet de toekomst er somber uit. Voor degenen die de stap naar omnichannel hebben gezet, is een voortdurende toewijding aan het nakomen van de belofte aan de klant nodig om te kunnen overleven. Retailers moeten zich inspannen om in 2019 aan de verwachtingen te kunnen voldoen.

Het magazijn wordt een cruciale factor, omdat retailers verder kijken dan de winkel en inzien dat het magazijn van essentieel belang is in de ondersteuning van omnichannel commerce. Het gebruik van robotica in nieuwe en bestaande magazijnen neemt naar verwachting sterk toe. Het vermogen van die nieuwe technologische middelen om effectief met voorraden en menselijk kapitaal om te gaan is essentieel. Als retailers hun warehouse in 2019 toekomstbestendig willen maken, moeten ze kijken naar de samenwerking tussen mens en machine om groei en efficiëntie te stimuleren.
 
3. Ship-from-store winstgevend maken
Een netwerk van winkels zou een voordeel moeten zijn ten opzichte van de grote, online warenhuizen. Maar het afhandelen van store fulfilment taken, in combinatie met klantenservice en verkoop, blijkt een grote uitdaging voor winkelmedewerkers. Winkels zijn in veel opzichten complexer dan een distributiecentrum, waardoor de traditionele sourcing-logica op basis van de ‘dichtstbijzijnde locatie’ niet werkt wanneer een groot aantal winkels aan het netwerk wordt toegevoegd. Het goede nieuws is dat de nieuwste omnichannel technologie ship-from-store tot een duurzaam, winstgevender onderdeel van de winkel kan maken. Winkelmedewerkers zijn uitgerust met intuïtieve en responsieve apps die hen door de taken van meerdere orders leiden, waarbij ze makkelijk kunnen pauzeren en hervatten. Het snel uitvoeren van orders tijdens rustige periodes wordt daarmee een praktische realiteit. Bovendien kan een ordermanagementsysteem dat in real time leert, ervoor zorgen dat fulfilment op elke locatie efficiënt en winstgevend kan worden uitgevoerd. Het systeem houdt o.a. rekening met kosten voor locatie, de kosten voor het verzenden van pakketten, prijsverlagingen, uitverkoop en de arbeidscapaciteit in de winkel.
 
4. IoT betreedt de winkel, vooral met de inzet van RFID
De nauwkeurigheid van de voorraad in de winkel vormt van oudsher een uitdaging voor retailers, omdat artikelen vaak binnen de winkel worden verplaatst, bijvoorbeeld doordat ze in pashokjes worden achtergelaten of in een andere vestiging worden teruggebracht. Naarmate retailers de uitrol van fulfilment opties in de winkel zoals click & collect en ship-from-store versnellen, is het cruciaal dat ze een hoog niveau van voorraadnauwkeurigheid in de winkel hebben.

Naarmate de kosten en omvang van RFID-technologie dalen tot een niveau waarop bedrijven RFID-chips kunnen integreren in kleinere, alledaagse producten, kunnen retailers de status van elk artikel volgen, waar het zich ook in de winkel bevindt. Dat heeft ook een positieve impact op de ervaring van het winkelpersoneel, omdat collega’s die items verzamelen voor het ophalen in de winkel of voor verzending, naar de exacte locatie van de benodigde items worden geleid. Dat betekent niet alleen dat de belofte die aan de klant wordt gedaan sneller en efficiënter kan worden vervuld, het verlaagt ook de totale kosten voor de retailer.
 
5. Slim management van retouren.
Na jaren van groei in het aantal online orders dat gratis of tegen lage kosten kan worden besteld en teruggestuurd, komen marges steeds meer onder druk te staan. Voor 2019 verwacht Manhattan Associates verschillende initiatieven van retailers om grip te krijgen op retouren.
Moderne ordermanagementtechnologie kan een accuraat en realtime inzicht in de netwerkvoorraad bieden, inclusief inbound en ontvangen retourzendingen. Zo kunnen innovatieve winkeliers op creatieve wijze op zoek gaan naar manieren om een steeds groter wordende bron van nieuwe aanvoer terug te brengen in het netwerk. Parallel daaraan kunnen retailers de impact van retouren op de omzet aanzienlijk terugbrengen door online tools te omarmen die nauwkeurige maatvoeringen berekenen, productbeschrijvingen verbeteren en gratis retourzendingen aanbieden. En wees niet verbaasd als sommige winkeliers hun beleid gaan veranderen om de negatieve impact op de marges van een groeiend segment binnen het klantenbestand, dat als notoire retourzenders kan worden beschouwd, te reduceren.

Recente nieuwsberichten

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.